Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spansk skogssnigel alias mördarsniglar  (läst 20510 gånger)

Jenova

• Halland
Spansk skogssnigel alias mördarsniglar
« skrivet: 23 apr-12 kl 11:34 »
Härligt att våren äntligen börjar röra på sig.
Men glädjen förbyts genast mot  >:D   >:(   :'(   :o
De senaste 2 dagarna har jag trampat ihjäl ca 250 mördarsniglar (små). Jag för en ojämn kamp mot dessa överlevnadskonstnärer. Har försökt med olika medel men jag går i konkurs om det ska fungera. Under sommarmånaderna trampar jag ihjäl ca 400/dag. Jag fattar inte att det aldrig tar slut  :P. Men efter att ha hört mig för med grannar så är det tydligen bara jag som försöker göra något åt dem.
Förra året gjorde jag grönsaksland i pallkragar, 2 på varandra och tot 10 land. Tänkte att det skulle bli lättare att hålla dem borta men icke. Funderade på att sy något som liknar duschmössor och trä över pallkragarna i år.
De  >:D har sedan några år tillbaka börjat med ytterligare en överlevnadsstrategi, DE PARAR SIG MED VINBÄRSSNÄCKAN. Det bästa sättet att veta om det är en mördarsnigel eller inte är att alla mördarsniglar är kannibaler och våra inhemska är mest vegetarianer. När jag trampar ihjäl sniglarna så går jag tillbaka en stund senare och hittar då fler som kalasar på sina kompisar. Jag har lärt mig det mesta om dessa  >:D utom hur man vinner kampen mot dem.
Det måste finnas fler än jag som har dessa problem, hur gör ni?

När jag sökte efter detta ämne hittade jag bara gamla trådar. Men några inlägg där handlade om enstaka höns som åt mördarsniglar men att de framför allt åt sniglarnas ägg. Är det någon som har erfarenhet av detta? Ni som har frigående höns och mördarsniglar har ni märkt om hönsen faktiskt reducerar antalet sniglar?
Det fanns också många inlägg om myskankor men det är inte aktuellt i mitt fall.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Spansk skogssnigel alias mördarsniglar
« Svar #1 skrivet: 25 apr-12 kl 22:02 »
Härligt att våren äntligen börjar röra på sig.
Men glädjen förbyts genast mot  >:D   >:(   :'(   :o
De senaste 2 dagarna har jag trampat ihjäl ca 250 mördarsniglar (små). Jag för en ojämn kamp mot dessa överlevnadskonstnärer. Har försökt med olika medel men jag går i konkurs om det ska fungera. Under sommarmånaderna trampar jag ihjäl ca 400/dag. Jag fattar inte att det aldrig tar slut  :P. Men efter att ha hört mig för med grannar så är det tydligen bara jag som försöker göra något åt dem.
.
Oj ett otyg.
Men bara en liten undran: är detta i fel tråd eller är det en obegripligt finurlig kontaktannons  ?  :)

I alla fall:  Nuuu ska du föra kampen, varje exterminerad liten mördarsnigel  NU  är flera 100 färre i augusti!
De övervintrar som små. Leta efter dem under stenar mm lägg ut kålblad som fällor.
Har du provat nematoder?
Finns flera som säljer, och det är nu man ska sprida ut dem.
Lycka till med fighten.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Jenova

• Halland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 10:36 »
Tack för svaret, har inte prövat nematoder, så det får jag försöka med.
Det är första gången jag startar ett nytt ämne så det blev nog fel, kom jag på efteråt  :-[. Men jag skickade ett PM om detta till Ulric där jag talade om detta och bad honom hjälpa mig med detta eftersom jag inte vet hur man gör. Men jag har inte fått ngt svar än och den är ju uppenbarligen inte flyttad heller. Så jag väntar. :-\
Det är inte en förtäckt kontaktannons.  ;D

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 26 apr-12 kl 11:38 »
Det är inte en förtäckt kontaktannons.  ;D

Annars finns det säkert fler slem än sniglar som skulle vara intresserade av dig ;D

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #4 skrivet: 26 apr-12 kl 11:46 »
Vi har tre ankor som går löst och äter alla sniglar, det enda spåret från sniglar är ett och annat skal. Fast skalen äts också upp tillslut.  ;D
Fast det fungerar ju bara om man vill bli av med alla sniglar och inte bara mördarsnigeln.

SoloQwist

• -
« Svar #5 skrivet: 26 apr-12 kl 12:05 »
Vi har tre ankor som går löst och äter alla sniglar, det enda spåret från sniglar är ett och annat skal. Fast skalen äts också upp tillslut.  ;D
Fast det fungerar ju bara om man vill bli av med alla sniglar och inte bara mördarsnigeln.

Om dom har skal så är det ju snäckor och inte sniglar.  ::)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 apr-12 kl 13:20 »
Har svårt att tänka mig att höns och liknande skulle rata växtätande sniglar eller snäckor.  Vad kostar nematoderna då, och hur gör man för att sprida dem på rätt sätt?

Helt klart låter det enklast att be nån intresserad (nematod eller fågel) att göra jobbet med att leta rätt på dem.  ;D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SoloQwist

• -
« Svar #7 skrivet: 26 apr-12 kl 13:23 »
Nematoderna vattnar man ner i komposter, lövhögar och liknande övervintringsställen för sniglarna. Dom, nematoderna, kostar relativt mycket så man får sträva efter stordriftsfördelarna och göra det tidigt på säsongen innan sniglarna "ger sig ut i världen".

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 26 apr-12 kl 17:59 »
Bor inte nematoderna under gräsmattan :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 26 apr-12 kl 18:17 »
Hur klarar dom sej under gräsmattan mot alla andra nematoder, om dom inte är i närheten av där deras mat är - sniglarna?  Angriper dom förresten bara spanska skogssniglar, eller alla möjliga sniglar och snäckor?

SoloQwist

• -
« Svar #10 skrivet: 26 apr-12 kl 18:40 »
Jag tror att dom inhemska sniglarna och snäckorna är så smarta - dvs anpassade till miljön - att dom inte lägger sej i lövhögar och komposter utan gräver ner sig i jorden för vintervila. Det är därför man vattnar över det som är ovan jord.
Micke Mård - Säkert bor det nematoder "under gräsmattan" också men dom kanske inte gäller som bekämpningsmedel mot spansk skogssnigel.

Torry

« Svar #11 skrivet: 26 apr-12 kl 19:27 »
Mina höns är bra på att hålla efter mördarsniglarna fast vi har vall runt tomten så har  vi bara några enstaka monster om året. Hönsen äter äggen och alla småsniglar, brukar vända på stenar och lyfta på krukor så hönsen kan komma åt då är det fullt slagsmål om godsakerna.
//Torry

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 apr-12 kl 20:57 »
Vad är nematoder???

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 apr-12 kl 20:59 »
Nu vet jag:) Google är fantastiskt i bland;)

Jenova

• Halland
« Svar #14 skrivet: 27 apr-12 kl 22:17 »
 :) Vad glad jag blir för alla svar!
Vid närmare eftertanke passar nog inte nematoder min plånbok. Jag har ca 3000 m2 tomt och sniglarna finns över allt. Mina hästhagar, ca 4 ha, finns runt om tomten men där finns inte så många sniglar. Har funderat på varför, men hästarna står sällan still så de kanske trampar ihjäl dem.
Jag får väl fortsätta att trampa morgon och kväll detta året med. >:D  Ska också prova någon typ av snigelgodis som ger dem lång mättnadskänsla och de helt enkelt svälter ihjäl.
Men till nästa år funderar jag på att ordna med hönshus och några hönor. Låter faktiskt som det är effektivt mot sniglar av alla sorter och miljövänligt + att man får några ägg på köpet. :D Får nog börja besöka hönstrådarna nu så jag lär mig lite om de olika raserna.

fishyerik

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 28 apr-12 kl 08:22 »
@SoloQwist: TACK! Det är tydligen inte bara jag som känner till skillnaden mellan sniglar och snäckor, det känns skönt att veta.

@Jenova: Ölfällor brukar kunna hjälpa till en del med att hålla antalen nere, visst blir det en del vittjande, och det är det folk verkar ha som största invänding mot fällorna, att de blir fulla med sniglar och då slutar att fungera. Ja, och så finns det en och annan som avfärdar ölfällorna med argumentet att en fälla inte räcker för hela tomten/marken.

Höns kan vara väldigt trevligt, och effektivt, eftersom du redan är beredd att odla i upphöjd bädd blir ju problemet med att hönsen äter grönsaker lättare att lösa.

Nematoder ska man kunna "odla själv", iaf om man har så mycket mördarsniglar som du har, det ska räcka med att köpa en startportion, och sen odlar man upp fler nematoder med sniglar som föda,  jag har inte prövat det själv, med det finns beskrivningar på internet om du letar lite. Om jag minns rätt skulle det inte vara särskilt besvärligt, men periodvis en daglig syssla om man vill ha det riktigt effektivt. I riktigt täta populationer av sniglar kan nematoderna föröka sig och bekämpa sniglarna själva, iaf från absurd nivå till "bara" väldigt besvärlig nivå av sniglar.

Mördarsniglarna korsar sig knappast med vinbergssnäckor, däremot förekommer det korsningar med någon svensk skogssnigel. Nematoder har bäst effekt mot kannibalistiska sniglar, andra "automatiska" metoder är mindre selektiva.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 28 apr-12 kl 09:52 »
Höns kan vara väldigt trevligt, och effektivt, eftersom du redan är beredd att odla i upphöjd bädd blir ju problemet med att hönsen äter grönsaker lättare att lösa.
Just vad jag hade tänkt fråga om!

Mördarsniglarna korsar sig knappast med vinbergssnäckor, däremot förekommer det korsningar med någon svensk skogssnigel.
Jag tror mig ha sett flera, såvida det inte finns diverse snigelsorter med rött huvud och svart kropp eller liknande.

fishyerik

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 28 apr-12 kl 11:48 »
Det är olika på olika höns, och säkert andra faktorer, på hur effektiva de kan vara.

Det finns många snigelarter, men till saken hör att även inom arterna kan det finnas stor variation i utseendet mellan olika individer, vad gäller ytliga kännetecken kan arterna säkert överlappa varandra i utseende. 
Kött är delar av djur!

Jenova

• Halland
« Svar #18 skrivet: 02 maj-12 kl 20:53 »
Här började det med svarta mördarsniglar. De syns ju ganska bra i gräset så då var det de mörkbruna som klarade sig bäst. Då blev det alltså flest mörkbruna men sedan var det de tigrerade som klarade sig bäst... Jo, jag har alla varianter utom tegelröd, rosa, blå, grön ;).

Ölfällor funkar men det blir för många i fällorna och jag tycker det är väldigt ÄCKLIGT :P att behöva ta i dem. När jag trampar ihjäl dem har jag stövlar på med tjocka sulor och jag plockar inte upp de döda sniglarna. Det handlar om hundratals varje dag. Hundbajset är också en favorit hos mördarsnigeln. De gillar allt som luktar illa.
Av en tillfällighet upptäckte jag, förra året, att om man sprutar ättika på sniglarna så dör de. Men det gör ju gräset också så det fungerar ju bara där man vill ha det fritt från växtlighet.

fishyerik

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 02 maj-12 kl 21:38 »
Om det är pantersniglar som du har/haft ska du vara räd dom dom, de tillhör inte ens samma släkte som mördarsniglarna, det är mycket liten risk att de kan korsa sig.

Men varför ta i sniglarna i fällan? Gör en större fälla eller fler, när det största problemet med en bekämpningsmetod beror på att den är för effektiv så är det bara att fila vidare på metoden. Kanske göra fällorna så att de är lätta att tömma utan att komma i kontakt med sniglarna.
Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser