Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spansk skogssnigel alias mördarsniglar  (läst 20477 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Spansk skogssnigel alias mördarsniglar
« Svar #40 skrivet: 24 jun-12 kl 23:07 »

Om man vattnar på marken som tillverkarna skriver att man ska göra på våren för att infektera småsniglarna med de små rundmaskarna, då drabbas även alla andra sniglar.
Men om man gör de där äckliga högarna med infekterade döda sniglar så bör det ju bara vara kannibalerna som äter och blir infekterade i sin tur. Kannibalismen sägs ju skilja de spanska sniglarna från våra inhemska, bara det stämmer så är ju allt kanonbra!

I länken jag hittade stod att de lämnar den döda snigeln och ger sig av efter andra.

Beisla

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 24 jun-12 kl 23:25 »
Nja, det kanske uppfattades så av dig. Men jag har ingenstans sett indikationer på att sniglarna käkar nematodsmittad kompis och sedan likt en zombie ger sig ut på jakt efter andra levande eller döda att äta upp.
Utan de äter sig mätta. Har nematoden i sig som gör sitt jobb och får snigeln att inom ca tre dagar sluta äta. Lägger sig nånstans och dör. Ev. bli tuggad på av tidigare polare som då blir smittad. Osv.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Broberg

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 24 jun-12 kl 23:36 »
Nja, det kanske uppfattades så av dig. Men jag har ingenstans sett indikationer på att sniglarna käkar nematodsmittad kompis och sedan likt en zombie ger sig ut på jakt efter andra levande eller döda att äta upp.
Utan de äter sig mätta. Har nematoden i sig som gör sitt jobb och får snigeln att inom ca tre dagar sluta äta. Lägger sig nånstans och dör. Ev. bli tuggad på av tidigare polare som då blir smittad. Osv.

Citera
De infektiva nematoderna (produkten man köper) söker aktivt efter sniglarna, som angrips genom snigelns andningskanaler under manteln. Väl inne i snigeln avges de bakterier som nematoderna lever i symbios med och snigeln dör inom cirka en vecka. Nematoderna uppförökas inuti snigeln i ett stort antal och lämnar sedan kadavret för att angripa andra sniglar.

Beisla

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 25 jun-12 kl 13:06 »
Jasså, du menade nematoderna, jag trodde du menade sniglarna.  :-[
 Jo, de söker upp andra verkar det som. Frågan är då hur aktiva och hur stort område nematoderna har. Det hittade jag inga direkta uppgifter på. Bara att de är väldigt temperaturkänsliga. "Så fungerar Nemaslug
Preparatet Nemaslug är ett pulver som innehåller vilande larvstadier av nematoden Phasmarhabditis hermaphrodita. Blandas i kallvatten i en vanlig vattenkanna. Kan användas först när marktemperaturen är över + 5° C. Måste förvaras i kyl och får inte utsättas för solljus, minusgrader, uttorkning eller temperaturer över + 30° C.
När nematoderna vattnats ut kryper de ner i jorden, uppsöker sniglar och borrar sig via porer in i dem. Där infekterar de snigeln med bakterien Moraxella osloensis, som dödar den inom några dagar.
Under tiden förökas nematoderna inuti den angripna snigeln som de sedan lämnar för att uppsöka nya.
Norska försök tyder på att dessa nematoder endast klarar av att angripa unga exemplar av spansk skogssnigel, Arion lusitanicus."

Så det känns inte som de kan göra alltför mycket skada ändå. Tror jag inte. Ingen verkar ju veta riktigt säkert. I många andra länder används Nemaslug i bekämpningssyfte mot specifika arter (Danmark- mördarsnigel, Norge-mördarsnigel, England- åkersnigel) men de har ju ända kvar andra arter. Allt har inte utrotatats, vad det verkar som iaf.

Men om man då använder sig av den norska metoden, nedan, så kommer man ju även åt de vuxna exemplaren. Utan att vattna ut medlet urskiljningslöst.

"Torsten Mos vinnande idé bygger på att den spanska skogssnigeln, Arion lusitanicus, är kannibal. Torsten lägger insamlade sniglar i en balja med nematoder i ljummet vatten. Sedan sniglarna infekterats av de små nematoderna klipps de av på mitten och delarna sprids i trädgården. Väl där blir snabbt de preparerade kadavren mat åt friska mördarsniglar som får i sig nematoderna, dör inom några dagar och då blir ny snigelmat.
Denna dominoeffekt är effektiv, hävdar Torstein Mo. Han prövade den första gången redan 2006 hos en lantbrukare i grannskapet som fått sin gård översvämmad av spanska skogssniglar. 1000 sniglar samlades in, infekterades med nematoder och spreds på åkern. Året därpå var nästan alla spanska skogssniglar försvunna från gården medan det fanns lika många inhemska skogssniglar där som tidigare år.
Uppmuntrad av framgången bjöd Torstein Mo 2007 in sina grannar på snigeljakt. Tre dagars skörd lades i nematodvattnet och efter avlivning ut som snigelåtel.
Förra året gjorde han och grannarna en ny gemensam snigeljakt. Men det fanns knappast några spanska skogssniglar kvar, bara på tomter som gränsade till obebyggda marker."

Jag hittade viss info på http://www.naturochtradgard.se/smattogott_mordarsnigel.html
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #45 skrivet: 29 jun-12 kl 23:14 »
Men om di spanske äter nematod-dödade släktingar, så borde ju aktiva nematoder ha en lätt match att hitta nya offer?  Nematodernas mat kommer sas gående självmant.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fishyerik

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 30 jun-12 kl 12:02 »
Men om di spanske äter nematod-dödade släktingar, så borde ju aktiva nematoder ha en lätt match att hitta nya offer?  Nematodernas mat kommer sas gående självmant.

Det sker naturligtvis av sig självt i naturen, mängden sniglar och mängden nematoder varieriar naturligt. Om sniglarna får några bra år så får nematoderna snart bra år, och mängden sniglar minskar tills nematoderna minskar igen.

Detta samspel sker mellan alla organismer som påverkar varandra, och leder sällan till att en av arterna dör ut mer än tillfälligt lokalt.

Att samla sniglar och odla nematoderna gör att man kan få en "konstgjort" stor mängd/stark population med nematoder, högst tillfälligt, lyckas man utrota sniglarna i ett område kommer nematoderna naturligtvis att dö ut om man inte hela tiden samlar nya sniglar att mata dom med. Ju större yta desto längre tid kan svängningarna ta, men nematoderna förökar sig riktigt snabbt, så med rätt ingrepp kan mängden nematoder ökas och mängden sniglar minskas snabbt.

Så länge sniglarna är ett mycket svårt problem på en stor ytan tror jag att nematoder är den absolut bästa lösningen om snigelätande större djur är uteslutet.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Trollmor

• -
« Svar #47 skrivet: 30 jun-12 kl 23:41 »
Men jag fattade det så att nematoderna även angriper snälla svenska skogssniglar?

fishyerik

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 01 jul-12 kl 12:32 »
Men jag fattade det så att nematoderna även angriper snälla svenska skogssniglar?

Jo, precis som alla andra metoder vad jag vet, förutom handplockning. Även andra sniglar kan ju göra skada, och den ökade koncentrationen nematoder är ju ingen som sprider sig som en löpeld i naturen direkt, när mängden sniglar minskar minskar även nematoderna.

Om något slår nematoderna hårdare mot just spanska skogssniglar än andra sniglar jämfört med alla andra metoder (utom handplockning) eftersom de spanska skogssniglarna lättare blir infekterade på grund av att de är mer benägna att äta sina nematod-dödade släktingar än andra sniglar, och blir därmed smittade själva i högre grad.

Jag har läst om det här problemet i flera år, äntligen har jag fått egen erfarenhet av det, då jag skaffat en liten kolonilott där de finns. Hittills i år har jag bara plockat ett dussin individer. Jag har även installerat en mycket liten damm, och under dammplasten flyttade det mycket snabbt in grodor och en halvvuxen padda. Framförallt paddan är underbart rund i kroppformen, men den äter antagligen huvudsakligen andra djur än spanska sniglar än så länge, jag tänker INTE dissekera den lilla krabaten för att ta reda på vad den ätit.   

Men jag är glatt överraskad över mängden groddjur och därmed potentiella snigelätare som på så kort tid gjorde sig hemmastadda vid dammen. Groddjuren äter ju en del andra kryp också.  En del av sniglarna jag hittat har jag även hittat där. Bästa "jaktmarken" för sniglarna har dock hittills varit en trälåda som jag vänder på varje gång jag kommer till kolonilotten.

Jag tror att man I VISSA FALL kan hålla sniglarna på dräglig nivå genom att vända på alla stenar/stenplattor, plank osv man har och plocka alla sniglar man hittar bara några gånger om året.   

Kött är delar av djur!

Broberg

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 01 jul-12 kl 12:45 »

Om något slår nematoderna hårdare mot just spanska skogssniglar än andra sniglar jämfört med alla andra metoder (utom handplockning) eftersom de spanska skogssniglarna lättare blir infekterade på grund av att de är mer benägna att äta sina nematod-dödade släktingar än andra sniglar, och blir därmed smittade själva i högre grad.

Så stod det inte i texten från jordbruksverket som jag länkade till ovan.

Citera
Snigelbekämpningsmedlet Nemaslug innehåller
vilande larvstadier av Phasmarhabditis
hermaphrodita, som tillhör rundmaskarna
(Nematoda). Medlet får användas för bekämpning
av sniglar i Sverige fr.o.m. mars
2008. Masken tränger in i snigelns mantelregion
och det infekterade djuret dör inom
4–18 dagar. I större skala blir behandlingskostnaden
mycket hög.
Phasmarhabditis har visat sig effektiv på
sniglar i släktet Deroceras, dit bl.a. åkersnigeln
räknas, och även andra små snigelarter
samt vissa snäckor. Effekten på spansk
skogssnigel är beroende av sniglarnas storlek
– bäst effekt uppnås på sniglar mindre än
1 cm medan ingen effekt kan förväntas på
vuxna sniglar.
« Senast ändrad: 01 jul-12 kl 12:49 av Lopt »

fishyerik

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 01 jul-12 kl 13:01 »

Den handlar om odling i yrkesmässig skala, när nemotoderna sprids enligt bruksanvisningen. Det blir en helt annan sak om man "odlar fram" jämförelsevis extrema koncentrationer med hjälp av döda sniglar. 
Kött är delar av djur!

jeffsby

• Östergötland
    • www.megalomania.nu
« Svar #51 skrivet: 01 jul-12 kl 13:03 »
Jag har använt den norska nematodmetoden med fantastiskt resultat. Jag dränkte ett gäng sniglar, klippte sönder dem och strödde ut och de var borta hela resten av sommaren men vinbärssnäckor och andra sniglar tycks leva som vanligt, jag ser ingen minskning. Nu har jag börjat få enstaka sniglar igen så jag ska gå till grannen och plocka nya sniglar för att göra om kuren. En sats nematoder för ca 500kr räcker långt, med några liter dränkta sniglar kan man nog få effektiv utrotning på 2-3000 Kvm

Broberg

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 01 jul-12 kl 13:24 »
Den handlar om odling i yrkesmässig skala, när nemotoderna sprids enligt bruksanvisningen. Det blir en helt annan sak om man "odlar fram" jämförelsevis extrema koncentrationer med hjälp av döda sniglar.

Ok.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #53 skrivet: 03 jul-12 kl 00:27 »
Äsch nu har vi två parallella trådar om mördarsniglar.

Tänkte på det här med att man samlar in sniglarna och låter andra sniglar kalasa på dem. Hur vet man att de är drabbade av nematoder? Det är ju faktiskt kontraproduktivt ur maskens synvinkel, att snigeln exponerar sig och riskerar att bli tagen av något rovdjur. Masken modifierar därför värdens beteende, så att den stannar nere i jorden. Dessutom så vistas den fullvuxna, parningssugna snigeln inte i jorden och kan smittas av masken som lever där. De sniglar inte runt där nematoderna är och möts därför inte (särskilt inte i torra marker).

Därför drabbas de mindre och outvecklade sniglarna, men inte de vuxna. Så hur får vi fatt i de smittade individerna genom att plocka fullvuxna stora sniglar vi får syn på ovan jord? En till sak som inte är optimal i sammanhanget, är att metoden verkade i det närmaste ineffektiv när det gäller just den spanska skogssnigeln som vi inte gillar, enligt några forskare 2001.
http://tinyurl.com/cm39hs3
Nåja det verkar ju fungera någotsånär i alla fall på sina håll. Den springande punkten är kanske bakterieinfektionen (som dock inte återupprepades efter ett tag utan självdog när nya maskgeneratioer uppkom!). Metoden har sina begränsningar och därför räckvidd i tid.

Här är en lista på olika snigelmotmedel:
http://en.wikibooks.org/wiki/Horticulture/Slugs

Det intressantaste tycker jag verkar sprayning med 50/50 vatten/ammoniak. Undrar om det räcker med att pinka på den  >:D

Jag tror vi håller på att få en annan situation och kanske andra problem, nu när spanska snigeln hybridiserat med den svarta och en till art. Den har därmed fått bättre överlevnadsegenskaper, tex ökad frosttålighet. Urrgh.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 03 jul-12 kl 00:29 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #54 skrivet: 03 jul-12 kl 00:43 »
En sak till som inte stod där, är ju det faktum att det sniglarna dör av är blodförgiftning, inte nematoderna i sig. Nematoderna (i den designade kulturen med bakterier i sig) slutar dock att återbilda bakteriekulturen efter ett tag, så den effekten avtar också så småningom.

Jag skulle inte bli förvånad, om inte dom sluga jäklarna snart hittar nåt naturligt antibiotika mot bakterierna. Så då får vi leta vidare igen efter nåt annat smart snigelmedel.

MvH
Christina G

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #55 skrivet: 03 jul-12 kl 00:53 »
Dom nematoder som säljs har en specialdesignad coctail av ilskna bakterier med sig. Dom bakterierna dör efter ett tag och ersätts av en snällare standardblandning efter en tid. Sniglarna dör av blodförgiftning men nematoderna klarar inte sprida fler av de farliga bakterierna. Så metoden är självrenande på så sätt. Det är ju bra. Å andra sidan skapar vi kanske immuniteter så här...

MvH
Christina G

Trollmor

• -
« Svar #56 skrivet: 03 jul-12 kl 19:01 »
Äsch nu har vi två parallella trådar om mördarsniglar.
Aha, inte underligt att jag känt mig lite förvirrad ibland.   :-[ :-[

fishyerik

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 04 jul-12 kl 10:06 »
Då så, lite upprepning, men vi kan dela in användandet av nematoder mot spanska skogssniglar i två kategorier:

1) Bruksanvisningsmetoden

Dyrt, inte särskilt effektivt mot stora individer av spansk skogssnigel, men slår hårt mot våra svenska mindre besvärliga arter.

2) "Den norska metoden"

Mindre dyrt, mycket mer effektivt, mycket mer riktat mot just spanska skogssniglar.

Jag tror inte för ett ögonblick att sniglarna inte kan dö av nematoderna och eller sekundära infektioner  bara för att "specialcocktailen" har dött ut, och de som provat den norska metoden har varit mycket nöjda i de fall jag har läst om. Om man som i den norska metoden "odlar" nematoder på i snigelkadaver så slår behandlingen naturligtvis hårdast mot de sniglar som aktivt letar upp snigelkadaver, och det är så vitt jag kan läsa mig till just spanska skogssniglar som gör det. 

Som jag försökt förklara tidigare så skapar man med odlingen av nematoderna relativt sett extrema koncentrationer av dom, som sniglarna inte är rustade för. Som vanligt förekommer parasiter på de flesta om inte alla vilda djurarter, normalt sett utan att populationer slås ut av det eftersom parasiterna är så få, populationerna är så glesa. Genom att odla nematoderna på snigelkadaver och låta de vilda sniglarna lockas till dom får de så mycket parasiter att de dör av det. Om man slutar odla och sprida nematoderna sjunker mängden snabbt ner till en nivå som sniglarna klarar.

Så samma produkt kan, beroende på hur man använder den vara på det stora hela dålig, eller riktigt bra.   
Kött är delar av djur!

Tännlappen

• -
« Svar #58 skrivet: 06 jul-12 kl 00:11 »
...Kombination rejäl avslying..maximalt med sol...trädgårdslandet beläget så solen lyser där hela dagen...sedan eventuellt medel torde ge bra effekt...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #59 skrivet: 06 jul-12 kl 00:19 »
:) Vad glad jag blir för alla svar!
Vid närmare eftertanke passar nog inte nematoder min plånbok. Jag har ca 3000 m2 tomt och sniglarna finns över allt. Mina hästhagar, ca 4 ha, finns runt om tomten men där finns inte så många sniglar. Har funderat på varför, men hästarna står sällan still så de kanske trampar ihjäl dem.
Jag får väl fortsätta att trampa morgon och kväll detta året med. >:D  Ska också prova någon typ av snigelgodis som ger dem lång mättnadskänsla och de helt enkelt svälter ihjäl.
Men till nästa år funderar jag på att ordna med hönshus och några hönor. Låter faktiskt som det är effektivt mot sniglar av alla sorter och miljövänligt + att man får några ägg på köpet. :D Får nog börja besöka hönstrådarna nu så jag lär mig lite om de olika raserna.

På min blogg har jag en mapp med lite tipps kolla den och se om något kan passa dig.. Klicka bara på globen under mitt fula nylle o:)
OBS Trampa inte bara dö på dem, sniglar drar till sig andra sniglar ju...
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser