Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sågkedjeolja  (läst 5630 gånger)

häggmispel

• Gäst
sågkedjeolja
« skrivet: 21 apr-12 kl 20:27 »
rapsolja från mataffären är en billig bra och miljövänlig lösning till din motorsåg och den fungerar utmärkt till att smörja kedjan med  :)

Xoot

• Gäst
SV: sågkedjeolja
« Svar #1 skrivet: 21 apr-12 kl 20:38 »
Hade jag aldrig vågat hälla i min budgetsåg från jula, är glad för varje kubik den håller.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 apr-12 kl 21:06 »
Visst går det bra med vegolja, den bör dock inte vara för tunn, så det sprutar från svärdstoppen. Jag har använt beg vegolja i många år.
Julas såg för 800:- är faktiskt bra, och den har jag i fyra år kört med beg vegolja hela tiden.

En av de viktigaste orsakerna till att ett budgetsåg inte alltid håller, är att de är vanligast bland de som sällan slipar, sköter dåligt om sågen.
Man lämnar förståss inte den på service, som man kan göra med ett proffssåg, därför att priset kan överstiga väsentligt ett nytt såg.

Jag sliter mest på Julasåget, tar till andra doningar när det behövs.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 apr-12 kl 21:20 »
Visst går det bra med vegolja, den bör dock inte vara för tunn, så det sprutar från svärdstoppen. Jag har använt beg vegolja i många år.
Julas såg för 800:- är faktiskt bra, och den har jag i fyra år kört med beg vegolja hela tiden.

En av de viktigaste orsakerna till att ett budgetsåg inte alltid håller, är att de är vanligast bland de som sällan slipar, sköter dåligt om sågen.
Man lämnar förståss inte den på service, som man kan göra med ett proffssåg, därför att priset kan överstiga väsentligt ett nytt såg.

Jag sliter mest på Julasåget, tar till andra doningar när det behövs.

Kul att du också har den.
Den nya modellen med rödfärgad sida har jag inte provat men är nog samma, i princip samma prislapp.

Har kört över 25kubik sen jag köpte min för 3år sen. Fällt och kapat. Gav runt 500spänn när man hade rabatt.
Vintertid och sommartid. Inget som spökat ännu förutom ett par kedjor som gled på lite stenkanter.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 apr-12 kl 21:29 »
Jag kör upp till 100 kubik/år, och använder det lilla såget till det mesta. Ibland finns det ju grova stockar och då startas Stihlen.
För bara 8 år den höll ett "Kinasåg" inte särskilt länge, men det är andra tider nu. Är det inte föresten vegolja man köper lite dyrare som, kedjeolja?

En del olja fastnar väl också i veden, och brinner upp i spisen.

daniel70

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-12 kl 22:26 »
Alvarligt? Rapsolja? Skulle min använda rapsfrityrolja funka? Den häller jag normalt bara ut efter typ tio friteringar.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 21 apr-12 kl 22:28 »
annars kan man göra RME av frityroljan så det är ju dumt att hälla bort den.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 21 apr-12 kl 23:51 »
Alvarligt? Rapsolja? Skulle min använda rapsfrityrolja funka? Den häller jag normalt bara ut efter typ tio friteringar.

Om du bara skiljer av "flottet" som stelnar vid rumstemperatur och lägger sig överst i ett fat med gammal frityrolja när det får stå orört ett tag, så går nog resten bra att använda som sågkedjeolja efter filtrering.

Men jag har en känsla av att om man ska använda rapsolja utan tillsatser som sågkedjeolja, så ska man använda motorsågen dagligen. Får den stå länge är risken stor att saker kletar ihop. Vintertid bör man hålla sågen varm så att oljan håller sig lättflytande.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 22 apr-12 kl 00:12 »
Jag hittade en 2-liters dunk fin rapsolja i källaren som hade blivit stående lite för länge. Jag valde att såga upp den istället för äta upp den. Blandar 2/3 rapsolja och 1/3 vanlig sågkedjeolja. Fungerar fint och luktar gott när man sågar.

Misse

• nr 9424
« Svar #9 skrivet: 22 apr-12 kl 00:41 »
rapsolja från mataffären är en billig bra och miljövänlig lösning till din motorsåg och den fungerar utmärkt till att smörja kedjan med  :)

Amen!!
Sågkedjeolja är världens onödigaste produkt näst slips och trosskydd.
När det är riktigt kallt har jag blandat i lite diesel eller eldningsolja (ungefär samma sak) för att det inte ska bli för stelt.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 22 apr-12 kl 00:46 »
Jag hittade en 2-liters dunk fin rapsolja i källaren som hade blivit stående lite för länge. Jag valde att såga upp den istället för äta upp den. Blandar 2/3 rapsolja och 1/3 vanlig sågkedjeolja. Fungerar fint och luktar gott när man sågar.

Och så har även jag gjort. Att jag blandat beror mest på att jag känner mig lite osäker med att enbart köra på raps eller annan veg olja. Den tjocker/fryser om det är för kallt (upplever att den kletar ihop om sågen står) och man kör lite, och är väl tunn i värme. Dessutom är Biltemas sågkedjeolja billig.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 apr-12 kl 08:03 »
Oljan kan stelna, men det händer i praktiken aldrig, då motorn ju är varm när man använder såget. Oljan är snarare lite tunn, det flyger av lite mer än om den vore tjockare. Begoljan jag använder är satt och den fasta delen används givetvis inte.  Rapsoljan kan nu köpas billigare än diesel igen (12:50) butikspris.

jsax

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jul-12 kl 21:58 »
Tycker det låter suspekt. Däremot brukar jag steka i motorsågsolja. Mmm, nötigt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser