Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan inget hjälp mig  (läst 3487 gånger)

Addiy

• Gäst
Kan inget hjälp mig
« skrivet: 07 nov-06 kl 18:17 »
 ??? Är höns en bra inkomstkälla?Hur många är bra att börja med vad kostar de och vilken ras är bra att börja med?Vad äter de och är det bra att ha en tupp redan i början? :)  Om man får många ägg är det någon som kommer och hämtar dem eller får man sälja själ?Hur ser det ut i hönshuset? och kan man ha de lössläppta utan att de rymmer?
tack för allt jag kan få svar på. ;D

orloff

• Gäst
Re:Kan inget hjälp mig
« Svar #1 skrivet: 07 nov-06 kl 19:34 »
Tycker nog du ska låna böcker på biblioteket  INNAN du skaffar höns.  ::) Något du blir rik på??? Nej, det blir du inte... någon kommer och hämtar ägg??? De får du sälja själv brukar aldrig vara något problem. Ras är helt och hållet en smaksak.  :P

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #2 skrivet: 07 nov-06 kl 20:18 »
Visst blir man rik ;D På härliga och roliga stunder med HÖNSEN ;D ;D ;D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 07 nov-06 kl 21:46 »
Addiy, du frågar om höns och om andra djur som du vill ha. Jag skulle rekommendera dig att läsa trådar här på forumet i lugn och ro. Det finns massor av information här, men det tar tid att leta fram och läsa allt. Men roligt är det och du kommer att lära dig massvis om skötsel av höns och andra djur.

Försök också låna eller köpa boken Husdjur till husbehov av Håkan Hallander och boken Höns i trädgård av Karin Neuschutz.  Dessa böcker kan inte nog rekommenderas tycker jag.

Läs och lär så mycket som möjligt innan du skaffar några höns. Annars är höns härdig och hur roliga som helst (se Mossies svar).  ;D ;D Man kan sitta  i timmar och se hur de beter sig.  :D ;D

Jag vet inte vad du menar med frågan om någon kommer och hämtar äggen.  ??? ::) Du får väl hämta dem själv ur redena och sedan antingen ha dem själv, ge bort, eller sälja.  ::)

När hönorna väl flyttat in i hönshuset, vet de var de bor och går in självmant på kvällen.

Men, som sagt, läs andra trådar här på forumet. Du får svar på de flesta frågor du har. Efteråt kan du fråga mer, om du undrar över något.  :) Försök att hitta en bra titel på din tråd, så är det lättare för andra att veta vad du undrar över.  ;)
« Senast ändrad: 07 nov-06 kl 21:48 av Lena A »

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-06 kl 07:58 »
Man blir inte rik på höns, tvärtom. Vi har 6345 värphöns och foderkostnaden slukar hälften av intäkterna per månad.

Om du vill vill äggproducent, så kommer packeriet och hämtar dina ägg en gång i veckan minst. Eller så söker du packeritillstånd och säljer själv till butik.

Men innan du ger dig in i ett projekt som detta, läs på, låna böcker på biblioteket. Praktisera på en ägggård nära dig, stor eller liten gård har ingen betydelse.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

« Svar #5 skrivet: 08 nov-06 kl 10:19 »
Addiy, du fick svar från Christine att om du vill bli äggproducent så kommer packeriet och hämtar äggen. ::) Jag antog kanske felaktigt att du ville ha höns mer eller mindre till husbehov, när jag sade att du nog får hämta äggen själv. ::) :)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #6 skrivet: 08 nov-06 kl 10:53 »
 :D Hei
Jeg fikk mine første høner i sommer. Det var av rasen Hedemora. Det var 8 høner og 1 tupp. SYntes dette var en fin gruppe å starte med. De var inne ca. 1 uke før jeg slapp dem løse ute i hagen. De går ikke langt, bare rusler litt rundt huset og hagen. De får gjenre mais når de er ute å går, da kommer de bort å spiser ut av hånda.  :)
Men det er ikke noe du blir rik av nei, ikke får oss i hvertfall. Ioppstarten så er det en del utgifter... de skal ha div. utstyr, mat, spon, flis osv. Det er som husdyr flest  ;) utgifter og lønnen er masse fine stunder og kos  ;)
I forhold til hvilken rase du vil begynne med.... tja, det kommer an på hvorfor vil du ha høner? Er det bare for eggene sine skyld? Da bør du finne deg en rase som legger mye egg. Er det ment som husdyr så finn en rase du syntes er fin å se på kanskje? En som har en "personlighet" som du liker....
En tupp i hønse flokken er vel bar å ha... de holder orden på alle sine høner. Da graver frem mat ute, passer på at alle har det bra, kan skremme bort uønsket besøk.  :)
I mitt hønse hus har jeg et "rede".... en liten trekasse med litt høye kanter rundt så høyet holder seg på plass og flyter utover. Der legger alle hønene egg.... de står å venter på tur. Har satt inn flere kasser, men de liker seg vist best sammen ... De har en forautomat som jeg har hengt opp i taket, og en til vann som også henger i taket. Sånn at de rekker opp når de står på gulvet. Jeg har er betong gulv og for at skiten ikke skal feste seg for mye til gulvet har jeg strødd det med foderkalck. Oppå der igjen har jeg spon. Også har de en sittepinne som er så høyt opp som mine skuldere ca. Der sitter de å sover på natta. Den skal ikke være helt glatt, og ingen spisse kanter... den kan gjerne være litt bred da hønsen hviler hele buken sin på den når de legger seg......
Åja... hve de eter..... du får kjøpt verpefor på lantmannen f.eks. ellers spiser de det meste av mat rester fra oss. Mais er en livrett, kokte poteter og andre grønnsaker, brød, pasta...... fisk og løk kan sette en viss smak på eggene så det får de svært lite av.....
Ellers er det en masse bare internett sider både om raser, stell og pass  :)
Her er en bra link til noen hønse sider http://www.safari.til1000.net/lenker.htm

Her er en om raser http://www.safari.til1000.net/honse_fugler.htm

:) Håper det var til noe hjelp. Jeg har her bare tatt for meg hvordan jeg har gjort det... skal du begynne stort så gjleder nokk ikke så mye av dette. Og her selger jeg eggene til naboen 18 egg for 25:- Ellers gir vi bort endel..... spør folk når jeg har besøk om ikke de vil ha noen egg. Har du en hane er det jo en mulighet for kanskje noen kyllinger.....  ???
Lykke til  :D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Hönsmamma

« Svar #7 skrivet: 09 nov-06 kl 10:33 »
Hej !
Satsa på en lugn ras, t.ex. Hedemora, New Hampshire eller Brahma. Båda de raserna är väldigt tåliga och trivs bra även om det inte är värme i hönshuset, Brahman värper bra i alla lägen. En tupp är bra att ha redan från början den gör att hönorna känner sig trygga.
Trivs dina hönor så går de bara runt omkring i trädgården och sedan går de in igen när det börjar bli mörkt. Mina Brahmor går knappt av ladugårdsbacken. De stora och väldigt sociala och sällskapliga.  Lycka till.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 09 nov-06 kl 13:27 »
??? Är höns en bra inkomstkälla?

Planerar du att ha värphönshybrider för att sälja ägg.
Eller bara hobbyhöns  ???

Jag har fått lära mig att Brahma lägger lite ägg och har stort foderbehov.....

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 09 nov-06 kl 13:32 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #9 skrivet: 12 nov-06 kl 12:45 »
Jag har provat Brahma - underbara höns med stor personlighet, lugna och trevliga. Lade dock inte mycket ägg ???
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Webmaster

• Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
« Svar #10 skrivet: 12 nov-06 kl 16:50 »
Vi har också haft Brahma, och dom är riktiga foderslukare och lägger mycket lite ägg. Men dom tillhör det stora släktet och är bättre lämpade som mat istället för äggläggare.

Ska man ha äggläggare så är givetvis bäst med hybrider eller Leghorn eller liknande lätta raser.

Men som äggproducent krävs det mycket kunskap, och jag rekomenderar dig som andra har gjort att praktisera och läsa allt som finns tillgängligt.
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Lena A

« Svar #11 skrivet: 13 nov-06 kl 08:26 »
Addiy, hur går det för dig i ditt sökande efter gård och djur?  :)   ???

Addiy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 nov-06 kl 15:00 »
Jag har inte riktigt börjat än  :-[ utan försöker lära mig så mycket ja kan innan ja börjar ;D ;)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #13 skrivet: 19 nov-06 kl 21:50 »
Förståndigt ;)
Som att ta körkort innan man köper bil ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser