Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta och hur länge ger ni era flasklamm?  (läst 10679 gånger)

smultroonet

• Östergötland
Hur ofta och hur länge ger ni era flasklamm?
« skrivet: 17 apr-12 kl 14:31 »
Hejsan undrar bara lite om hur mycket lammersättning ni ger era lamm + hur ofta?
Och hur länge ger ni dom ?

Vurre

SV: Hur ofta och hur länge ger ni era flasklamm?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-12 kl 16:21 »
Jag har kört på den norska modellen, med ljummen ersättning i flaska första dygnen, sen kall i napphink i två veckor, därefter ljummen i flaska morgon och kväll, sen minns jag inte. Man slutar ganska tvärt, har jag för mig, vid fyra veckors ålder. Men ibland blir det fem veckor, beror på hur bra de är på att äta kraftfoder och om de växer. 

Här är en länk http://www.faravelsforbundet.se/startsida/arkiv/14-lammproduktion/241-rationell-upp-foedning-av-napplamm-norsk-modell
snus? vad är priset på en pris?

hustran

« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 16:54 »
svårt med åldern......vi har för död o pina försökt att inte ha flasklamm. men jag tror som andra att de måste uppnå ca. 12-15 kilo. Svårt tycker jag med flasklamm. Har aldrig lyckats med hink.Tänker då på kalvar som man kan ge i ränna,måste väl gå?

smultroonet

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-12 kl 17:13 »
Jag hade också tänkt att köra efter den norska modellen haft flasklamm några år förut och då har vi inte kört det o då har vi matat dom mycket längre. Den lilla herren som jag har nu vill däremot inte samma sak som jag;) Jag har försök o försöka att få han att äta ur lammbaren men han vägrar  :( Så nu får han var 4 tim förutom på natten då brukar jag ge sista målet kl 21.00 och första kl 05.00. Men min tid räcker inte riktigt till längre tyvär för att ge honom var 4 timme. I början har jag haft skogskörningar så jag kunnat stannat till hemma o matat han var 4 tim. Men nu är virket slut. Så nu kommer jag hamna någon annanstans. Tror ni att han skulle klara sig på det här ( Han är snart 2 veckor)

- 05.00 han får äta fritt brukar bli mellan 1-2 flaskor
- 11.00 samma som ovan
- 17.00 samma som ovan
- om han är mycket hungrig nu så är jag ju hemma hela tiden så då kan han äta lite mer
- 21.00 samma som ovan

+ hö och kraftfoder

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 23:19 »
Om ditt lamm är två veckor gammalt så klarar han sig jättefint med fyra mål mat om dagen, du kan snart gå dela upp det på tre och se till att han har kraftfoder hela tiden.

Jag ger mina mjölk tills de har vuxit 10 kg från födseln, dvs när de väger ca 13-14 kg. De brukar då vara ca 4-5 veckor gamla. Då slutar jag bara direkt, och de får klara sig helt på kraftfoder. De klagar lite i ca ett dygn, sedan går det åt pellets i parti och minut  ;D

Jag har just nu 16 stycken på lammbar, det går finfint! Jag har inga problem med att få dem att ta lammbaren, jag vänjer till dem under vecka (när de är kvar hos tackan) med flaska där jag har samma napp som i baren i flaskan - sedan är det plättlätt att få dem att börja äta ur baren när jag flyttat dem från tackan.

(Jag har finull och föder upp alla övertaliga lamm på lammbar)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anna58

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser