Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getslakt  (läst 3075 gånger)

ason

• Gäst
getslakt
« skrivet: 06 nov-06 kl 22:12 »
Hej!
Hur gör ni som slaktat getter för att inte stå och plocka bort 100-tals "småragg" från köttet???
Finns det ngt universalknep?

/lena

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:getslakt
« Svar #1 skrivet: 07 nov-06 kl 01:21 »
Det blir mindre om man sticker in kniven och snittar upp skinnet från insidan. Inte lika många avskurna hårstrån på det viset.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 14 nov-06 kl 16:43 »
När vi flår getter och får så hänger vi upp dem i hasorna efter att man skinnat av dem, sedan flåy man hela djuren ... drar skinnet uto in...

Jag brukar flå med handen....

skär snitt mellan benen - från ena hasen till den andra och sedan flåt jag av huden ner åt .. för sedan in min rentvättade hand under skinnet och flår .... man håller i hop fingrarna och arbetar sig neråt... brukar gå bäst att börja in vid ljumskarna... och sedan fortsätta ner och runt kroppen.. ända ner till halsen...
försäker få loss skinnet så mycket som möjligt...

sedan flår jag som vanligt med kniven när det behövs och drar av skinnet... så fällen blir utoch in... ända ner till huvudet...
när fällen är av då tar man ur magen osv...

dä blir det nästan ingen päls alls på kroppen...

Invandrarna brukar även an vända tryckluft för att få skinnet att släppa innan man börjar flå...
funkar också... men näven är bäst...

läste om denna typ av flådd i en jakt tidning...
var en kille som flådde älg på detta sätt...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 14 nov-06 kl 16:58 »
Ja det som gimskogen förespråkar kallas häröver för "case skinning". Det är kutym att göra det på mindre pälsdjur då pälsuppköparna vill ha hela skinnet fråm t.ex räv, opossum, tvättbjörn och coyote. Fast då skinnar man ända ut så att även ansiktsmasken och öron och nos stannar kvar på pälsen.
Inte alls speciellt svårt efter lite träning.

Vad gäller getter så har jag en avlägsen granne som börjar med att hänga djuret i bakhasorna, klä av djurets bakdel och sedan skär upp skinnet längs hovar och nacke. Därefter lägger han en tennisboll i bakdelen av skinnet och binder om med ett rep som han fäster i bilens dragkrok. Sedan kör han långsamt frääåt tills hela pölsen har vänts ut och in och släppt från kroppen.

Funkar bra men kräver en del efterputts.

Jag gissar att alla sätt är bra utom dom dåliga ;).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser