Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "sanera" lukt  (läst 35739 gånger)

leinad

"sanera" lukt
« skrivet: 06 nov-06 kl 12:25 »
Hej
Har en gammal gård dit jag planerar flytta. Tyvärr har vi problem med lukten i köket och ett angränsade rum (till övriga rum är det oisolerade utrymmen i mellan och i de rummen luktar det inget. Det är inte mögel, vi har haft en kille från anticimex dit för att kolla på det och han var stupsäker på sin sak. Huset är gammalt och i princip orört sen 60-talet, bortsett från att vi tapeserat och målat om en del. Innan vi tog över det har huset stått tomt under ca 2 år, med el värme (~7-10 grader) under vintern. Lukten känns ej när man är där, men den sätter sig i kläder och ärinte speciellt rolig. I köket finns vedpanna som vi eldat i en hel del sedan September för att driva ut fukt samt värma och torka ur krypgrunden. Vi har även kört avfuktare. Någon som har nått bra tips för hur vi ska få bort lukten eller vad det kan vara?

leifhh

• Gäst
Re:"sanera" lukt
« Svar #1 skrivet: 06 nov-06 kl 13:22 »
Vissa dofter/lukter lär man ju kunna få bort genom att ställa en öppen burk med ättika i rummet. Har ingen aning om det funkar i ditt fall, men det är ju lätt att testa under ett par veckor.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #2 skrivet: 06 nov-06 kl 19:55 »
Ättiksfat har jag hört med ska funka!

Det var dålig lukt i mitt hus med. När jag var här på vintern och tittatde som spekulant så sa ägaren att det luktade om färgen i farstun sedan dom målade om där förrra vintern.

När jag väl flyttat in hade jag den "tinnerlukten" i huset i två månader och i ena sovrummet som jag sov i. En dag när jag låg i sängen, som är inbyggd, så la jag märke till att det var skrapmärken på väggen som om att sängen gick att öppna. Mycket riktigt så gick det att öppna och i där stod 2st 4l dunkar med lösningsmedel!! Det var lite hål i dem så det läkte. Detta sovrum skulle enligt säljaren varit "barnens sovrum". Vem fan ställer lösningsmedel under barnens säng!!???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 nov-06 kl 20:29 »
Ozon lär kunna neutralisera dålig lukt tillfälligt. Någon permanent förbättring lär det inte bli med mindre än att källan till lukten hittas och tas bort. Att bedöva näsan med ättika eller thinner skulle jag inte tycka är särskilt lyckat.

Hemikring

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 nov-06 kl 21:01 »
Det var dålig lukt i mitt hus med. När jag var här på vintern och tittatde som spekulant så sa ägaren att det luktade om färgen i farstun sedan dom målade om där förrra vintern.

När jag väl flyttat in hade jag den "tinnerlukten" i huset i två månader och i ena sovrummet som jag sov i. En dag när jag låg i sängen, som är inbyggd, så la jag märke till att det var skrapmärken på väggen som om att sängen gick att öppna. Mycket riktigt så gick det att öppna och i där stod 2st 4l dunkar med lösningsmedel!! Det var lite hål i dem så det läkte. Detta sovrum skulle enligt säljaren varit "barnens sovrum". Vem fan ställer lösningsmedel under barnens säng!!???
Hmm... Lösningsmedel är ett bra sätt att maskera mögellukt när man vill sälja sitt hus. Finns det mögel i huset?

leinad

« Svar #5 skrivet: 20 nov-06 kl 13:39 »
Vad är perstorpsskivor för nått? Lukten känns itne speciellt tydligt (inte alls..) när man är där, är mer att kläder luktar efteråt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 22 nov-06 kl 23:32 »
Jag vet att vissa försäkringsbolag lånar ut "luktborttagare" som tar bort dålig lukt. Kanske det kan vara något mellan varven för att stå ut medan ni letar efter luktkällan.

Purpurea

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 nov-06 kl 12:49 »
Vi har äntligen fått bort en envis lukt i vårt 100 år gamla hus, som stått obebott i ca tre år! Vi har testat att måla om, riva väggar av obekant material, skrubba och vädra. Så fann vi felet: På vinden, som är oinredd, ligger det spån under brädgolvet. När vi bände upp det för att flytta och återanvända sågspånet på ett annat ställe, så vällde lukten upp - just den lukt som besvärat oss mer eller mindre i husets alla rum. Yttertaket var nu lagat, så efter att ha torkat spånet ordentligt, så försvann lukten överallt. Gött!  ;D
Svaret på allt är 42...

hildegard

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 28 nov-06 kl 22:11 »
Prova med Yocoair. Det är något med bikarbonat som "äter upp" lukter. Har använt det till att få bort kattpisslukt och "gammal" lukt från textilier. Finns som spray och luktpåsar. Det luktar inget självt men jag vet inte vad mer det innehåller, förhoppningsvis inget farligt. Finns på gubbdagis, dvs Clas Ohlsson.

Pelle D

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 jan-07 kl 12:24 »
Mina "luktproblem" kommer med största sannolikhet från krypgrunden. Därför har jag nyligen installerat en krypgrundsavfuktare. Mer info finns här Fukt i krypgrunden

Lillegård

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 jan-07 kl 13:21 »

Min bättre hälft har jobbat med sanering, och i samband med äckeldofter som satt sig i husen använder de jonisering, en slags strålning som verkligen bryter ner doftparticklarna. En sådan går att hyra, men kan ju bara användas om du är säker på att källan till doften inte finns inom husets väggar och ligger och producerar mer problem. Men anti-cimex kan väl sin sak...

Lillegård

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 jan-07 kl 15:44 »
...Nu är det saneringsmannen, den bättre hälften som talar, ni har ju tidigare varit inne på ozon, luktsaneringsmaskiner, alltså jonisering.

Ditt problem tror jag beror på dålig ventilation/hög luftfuktighet eftersom dina kläder luktar efter du varit där då de sugit till sig fukten och börjar mögla, kollade antimex killen efter mögelsporer eller bara fruktkroppar? Alltså togs verkligen några prover för analys?

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 jan-07 kl 22:11 »
Finns på gubbdagis, dvs Clas Ohlsson.

;D ;D ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 29 jan-07 kl 22:18 »
Finns på gubbdagis, dvs Clas Ohlsson.

För några år sedan jobbade jag på ett ställe där det fanns rätt många ensamstående kvinnor. En av dem kommer till rasten och meddelar att hon hittat världens raggställe, Clas Ohlsson. "Där var alldeles fullt med karlar, och förmodligen är de händiga, så man kan ha dem till något!"

Edgar

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #14 skrivet: 06 feb-07 kl 10:29 »
Har du gråmelerade plastmattor i huset?

De kan lukta därför att de inte släpper igenom fukt.
Men det behöver inte vara mögel. Men isåfall, riv ut dem.

Må väl.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 06 feb-07 kl 11:51 »
Kom att tänka på som någon var inne på att en viss typ av lim eller flytspackel, som användes förr kan lukta apa. Kan kanske vara något sån't?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 06 feb-07 kl 12:24 »
Absolut Mögellukt !!

Gör en riktig analys av huset.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-07 kl 12:27 »
Har du gråmelerade plastmattor i huset?

De kan lukta därför att de inte släpper igenom fukt.
Men det behöver inte vara mögel. Men isåfall, riv ut dem.

De luktar eftersom fukten de inte släpper ut skapar mögel.

Om man har otrevlig lukt i ett hus som sätter sig i kläderna och som inte går bort är det nästan alltid fukt/mögelproblem !

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

TW

• Finland
« Svar #18 skrivet: 06 feb-07 kl 16:49 »
Exempel på luktkällor som jag har varit med om.

Kan det vara spånskivor?
60-tals spånskivor är limmade med formaldehydhaltigt lim och kan lukta ganska illa.

En död råtta i konstruktionen?
Det är mycket vanligare än man tror. Det är också vanligt att hitta ihjälbrända möss i mätarskåper. De kan lukta illa. Mösskit och piss kan också kännas av i ett hus som har stått obebott.

Kajor i någon skorsten?
Kajorna lämnar självdöda ungar liggande i boet tillsammans med skit och nästa år fyller de på boet med mera fyllning och använder det igen. Det är den enda lukten någonsin som har gett mig kräkreflexer. Jag rev en skorsten dår dödligheten hade varit hög.

Och till slut det värsta: Mögel. Det kan finnas på alla möjliga ställen i huset.

Jag är ingen expert men det här är vad jag kan komma på.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser