Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  så sötkörsbärs frö  (läst 1563 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
så sötkörsbärs frö
« skrivet: 13 apr-12 kl 23:17 »
om man sår sötkörsbärs-träd (Prunus avium) och persika-träd frön(Prunus persica nemaguard eller frost) , måste man ympa dom då?
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Huggorm

• Gäst
SV: så sötkörsbärs frö
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 23:24 »
Risken är att frukten som kommer inte är samma som den fröet kommer ifrån, de kan backa i utvecklingen till exempelvis vildkörsbär, fågelbär som är utgångsläget. Persikan är jag osäker på, jag vet inte vad den härstammar från. Men prova, man vet aldrig vad det blir! Sedan vet du säkert att fröna måste genomgå en vinter innan de vill gro.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 23:35 »
Jag har precis fått lära mig att när det gäller träd i allmänhet som man sår från frö, är det dels osäkert vad det blir för sort och dels tar det oerhört lång tid innan det blir frukt. Till exempel en citronkärna blir ju ganska snabbt ett litet träd, men eftersom det kommer från en kärna kommer trädet vara länge i tillväxtstadiet innan det blommar.
Därför kan man använda frösådda träd som grundstammar och istället ympa på någon god och önskvärd sort som kommer ge frukt betydligt snabbare.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #3 skrivet: 14 apr-12 kl 16:35 »
okej tack för era svar..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 apr-12 kl 16:45 »
Vilda söta körsbär kan man ju så, men de varierar mycket i både storlek och smak. Hos oss är det bland det vanligaste sly, som kommer lite överallt. Har låtit rätt många träd växa upp och när de blivit så stora att vi kunnat provsmaka har vi vald vilka som ska vara kvar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
hustomtar, gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser