Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brygga öl! :D  (läst 3431 gånger)

VolvoBM

• Småland
Brygga öl! :D
« skrivet: 13 apr-12 kl 22:18 »
Tjenare!
Är det någon här på forumet som provat att brygga öl med en "ölsats" som säljs ex. på Eko, citygross. ?
Eller på "frihand", det kan vara intressant och veta om också! :D

ha det! MVH

Malines här igen

• Gäst
SV: Brygga öl! :D
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 22:25 »
Har inte, men har druckit en del öl som jästs av den här föreningens medlemmar. http://www.shbf.se/

VolvoBM

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 16:29 »
kjell.fredrik: Självklart så vill jag vet om det blir gott? :D Är det lätt att göra? Ingår allt man behöver i ölsatserna? :)

Malines: Tack för länken!

slainte

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 20:03 »
Brygga öl från färdig sats är inte svårt om man gillar att diska! Det finns flera bra forum om ölbryggning, www.bryggforum.nu är ganska bra.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Fnixen

• Öland
Sv: Brygga öl! :D
« Svar #4 skrivet: 17 jun-12 kl 19:46 »
Ölsatser blir inte gott. Köp råvaror istället. Det är som att kalla pulvermos för riktigt potatismos.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jun-12 kl 19:57 »
Ja, det är lätt.
Ja, det blir gott.
Nej, du behöver xtra "bryggsocker".
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Fnixen

• Öland
Sv: Brygga öl! :D
« Svar #6 skrivet: 18 jun-12 kl 21:02 »
Om du använder ölsatser så koka iaf med lite humle.

Klokast är dock att köpa ohumlat maltextrakt och ge tre humlegivor och gärna tillsätta lite riktig malt för fylligare smak.

Googla lite på extraktbryggning så hittar du lite matnyttigt.

Vad folk än säger så NEJ det blir INTE bra med ölsatser typ Coopers från öb. Då kan du lika väl köpa tysk billig öl som smakar tusen ggr bättre.

Delling

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-12 kl 01:37 »
Bryggde lite alesatser när jag bodde i lägenhet. Jag kunde dricka det eftersom det var jag som hade gjort det, men nog smakade det hemmagjort och var svårt att bjuda på. När jag flyttade och fick tillgång till jordkällare gav jag och en vän oss på det sista man rekommenderas att göra, och satte ett lageröl på jäsning. Kokade vört på Vikings pilsnermalt, krånglade inte till det med olika humlesorter utan höll oss till (rikligt med) Saaz, tappade så småningom på patentflaskor med ett litet tillskott druvsocker och satte igång att pyssla med annat för att inte bli otåliga.
Det klurigaste, eller egentligen det enda kluriga, var väl mäskningen med alla dess stadier, men annars var det inte mer tids- och arbetskrävande än en färdig sats egentligen. Är inne på fjärde receptmodifikationen nu och ölet hurrades det faktiskt för på midsommar. Nästa experiment blir att tillsätta egenodlad, sortäkta humle.
Åh, och det blir knappast billigare än att köpa Pripps på systemet, men desto roligare.
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 4 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser