Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  envis vinbärsuppstickling på fel plats! Flytta?  (läst 1733 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
envis vinbärsuppstickling på fel plats! Flytta?
« skrivet: 12 apr-12 kl 22:35 »
Förra året i april grävde jag upp gamla vinbärsbuskar (väldigt gamla och misskötta buskar som fanns här när vi flyttade in för 10 år sedan), med traktorgrävare så det mesta försvann, gjorde ett grönsaksland där istället med massor av ny jord. Idag när jag rensade i landet så fanns där en ca. 40 cm hög, fin kvist av vinbärsbuske som hade överlevt. ;D
Hur kan jag göra för att flytta den? ??? Passar inte riktigt i jordgubbslandet men vill gärna att den överlever och trivs någon annanstans i trädgården! Vet inte om det är röda eller svarta vinbär.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Peppiga Pia

• Skåne
SV: envis vinbärsuppstickling på fel plats! Flytta?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-12 kl 11:57 »
Om du gnider lite på kvisten och luktar känner du doften av svarta vinbär om den är svart. Känner du ingen doft är den röd  ;)
Vinbär i allmänhet är väldigt lättodlade, så det är bara att flytta till ett ställe där den kan stå länge. Försök bara se till att inte gräs växer intill för det stjäl näring. Mullrik jord är ju att föredra, har man inte det kan man i alla fall täcka med gräsklipp, löv eller annat organiskt material som man har tillgång till. Aska har jag också hört ska vara bra.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 27 apr-12 kl 16:50 »
Jag ska testa att gräva upp den då och flytta till bättre ställe, är det viktigt att jag får med mycket rötter och jord när jag gäver upp den??
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

honeyybees

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 20:34 »
Försök få med så mycket rötter som möjligt, då mår plantan bäst. Om den har ett väldigt stort rotsystem kan du försiktigt rotbeskära rötterna. Hitta en lämplig plats att plantera den på. Vinbär är en ganska tålig buske som klarar de flesta jordar, men den vill inte ha det för surt! Så har du sur jord kan du förbättra jorden med t ex torv, kalk, benmjöl eller aska (inte för mycket aska dock). Om du får med jord eller ej när du gräver upp den spelar inte så stor roll. Se sedan till att vattna, vattna och vattna när du satt ner den i jorden. Du kan även vattna i hålet du grävt innan du sätter ner den. Om det är röda vinbär så får den inte bär på ettåriga skott, dom kommer inte förren året efter.

Lycka till :)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 08:20 »
Jag har inte tagit mig tid att gräva upp den än, vet inte riktigt var jag ska sätta den, det är dessutom en till på gång upp ser jag nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser