Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På innerväggarna i hönshuset?  (läst 17402 gånger)

Sille

• Närke
På innerväggarna i hönshuset?
« skrivet: 12 apr-12 kl 21:16 »
Vi bygger hönshus, vilket är jättekul!!

Nu funderar vi på som passar bär på innerväggarna i hönshuset
Vi väljer mellan råspont, som är fint, går lätt att måla och oljehärdad plywood, som är lättare att hålla ren, men är mörkbrun..

Så vad väljer vi?? Vad har ni andra valt??

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
SV: På innerväggarna i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-12 kl 22:08 »
Råsont, den går att måla med kalk :) Ljust fint och rent!
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 apr-12 kl 22:10 »
Råspont går bort då det blir massor av skarvar som ohyra kan bo i  :-X och jag gillar inte kalk i hönshuset för man blir vit så fort man kommer åt väggen....

Oljehärdad plywood går bort för att det är dyrt och fult  :P

Själv valde jag OSB skivor. Få skarvar, hyfsat billigt och bara att måla i valfri färg  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

knatt

• Finland
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 05:22 »
vad är OBS skiva? jag tror inte jag har sett nån sån här i finland?
jag funderar på vattenfast faner, den e gul på ena sidan, hoppas jag.. men kostar 40 euro skivan! svindyrt. men lätt att hålla rent och hållbart... granfaner? heter det så, är ett annat alternativ..hälften billigare. få se vad det blir om det blir hönshus alls..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 06:43 »
vad är OBS skiva? jag tror inte jag har sett nån sån här i finland?

Hoplimmade träflisor, se bild nedan.

näshulta

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 09:59 »
Osb skivor, då kan det bli så här snyggt!! http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128790.0

Sorry, kunde inte låta bli , är så jäkla nöjd!  ;D

Sille

• Närke
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 17:10 »
Ahh ännu ett alternativ... Det alltså OBS som gäller, ska sälja in idén hos maken som vill ha råspont ;)

"näshulta" otroligt fint hönshus, tänk vad lätt det är att stirra sig blind på "hur ett hönshus brukar se ut". Om jag inte sett dina bilder hade jag gladeligen målat hönshuset vitt och grått. Tack för inspirationen..

knatt

• Finland
« Svar #7 skrivet: 13 apr-12 kl 19:05 »
okej, tack för info! det suger inte i sej fukt? som typ spånskiva?

vilket härligt hönshus det där var!!

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 13 apr-12 kl 19:38 »
Ska själv bygga och har många funderingar, frågade en snickare om osb- skiva och han sa att den växer och krymper med fuktigheten som blir i hönshuset, han rekomenderade en plyfa skiva istället då den inte är lika fukt känslig. Men det måste ju vara många på forumet som har använd osb och plyfa som vet bäst vad som funkar :)
Plyfan är ju lite dyrare men kan det vara värt det?

Söderberg

• Skam den som ger sej...
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 apr-12 kl 00:04 »
OSB skiva funkar defenitivt, så fuktigt att det påverkar skivan blir det inte. Och blir det det är inte skivan ditt största problem. :) har själv osb och det funkar kanonbra.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 14 apr-12 kl 00:13 »
Jag har Osb och det funkar fint, fast det går inte att kalka den, o det vill jag göra (:) Råspont och kalk säger jag!
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

knatt

• Finland
« Svar #11 skrivet: 14 apr-12 kl 21:05 »
dum fråga: men är OBS (= ?) och spånskiva ungefär lika? i att dra till sej fukt menar jag. om man skulle kunna ha spånskiva ,men sätta en rand på kanske 30 cm av nåt mera tåligt material närmast golveteller är det helt dumt?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 16 apr-12 kl 21:03 »
dum fråga: men är OBS (= ?) och spånskiva ungefär lika? i att dra till sej fukt menar jag. om man skulle kunna ha spånskiva ,men sätta en rand på kanske 30 cm av nåt mera tåligt material närmast golveteller är det helt dumt?
OSB består av större flis (=högre hållfasthet) än spånskiva. Limmet gör också att den tål fukt rätt bra. Jag har ett gäng OSB spillbitar som har legat ute i över 1 år  :-[ dom är inte fina men faktiskt hyfsat i skick. Skulle faktiskt duga att använda på ställe där det estetiska var mindre viktigt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #13 skrivet: 17 apr-12 kl 08:56 »
Vi har valt OSB skivor till hönshusets ytterväggar, vi gjorde en research och det visade sig att det ibland används för ytterväggar på tex garage. Om man målar skivan med en för utomhusklimat bra färg så håller den i massor av år. Vi har målat våra både på insidan och utsidan. Vi kommer ha OSB till innerväggarna också när vi isolerar i sommar.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 17 apr-12 kl 09:00 »
det där med OBS gillar jag.
Här ska byggas ett litet sommarviste för höns.
Hedemorahöns

knatt

• Finland
« Svar #15 skrivet: 17 apr-12 kl 10:54 »
tack för infot!
vet ni ungefär vad en skiva OBS kostar? om en vattenfastfaner skiva på 6 mm kostar 40 euro, en spånskiva kostar 12, så var ungefär hamnar en OBS?

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 apr-12 kl 11:06 »
tack för infot!
vet ni ungefär vad en skiva OBS kostar? om en vattenfastfaner skiva på 6 mm kostar 40 euro, en spånskiva kostar 12, så var ungefär hamnar en OBS?
Man kan köpa Osb skivor ifrån chippy för 119 kroner har ja sett .

knatt

• Finland
« Svar #17 skrivet: 17 apr-12 kl 13:16 »
det var ju billigare än där jag frågade, på brädgård eller vad det heter. där kostar OBS 35 euro. lite billigare än vattenfastfaner alltså.
sedan fanns det nåt de kallade lantbruksfaner eller nåt sånt, liknande vattenfast men gult på ena sidan. det var naturligtvis dyrast 46 euro skivan.. sjukt dyrt. >:(

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 17 apr-12 kl 13:53 »
Jag satte upp vanlig masonite över brädväggarna i vårt hönshus. Det är väldigt mörkt och tråkigt just nu, men skall målas vitt till sommaren. Men det är klart, man vill ju gärna ha något tjockare och stabilare i väggarna också om man bygger nytt, så man kan hänga upp saker.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Haggan

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 18 apr-12 kl 07:34 »
I vårt hönshus satt det råspont och sedan vanlig gips skiva över det. Vi fortsatte med det satte upp sån strukturtapet och sedan målade över med biltemas våtrumsfärg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser