Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska jag skaffa en vedpanna?  (läst 8860 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Ska jag skaffa en vedpanna?
« Svar #20 skrivet: 13 apr-12 kl 18:01 »
Vattenmantlad kamin skulle jag inte våga mej på.
Tänk att ringa till försäkringsbolaget och be dem om en ny ek-parkett när den sprungit läck! ;D ;D ;D Fast det är klart, har du plats i badrummet så........... :D
Brukar detta hända med vattenmantlade kaminer, eller är det bara en allmän oro? Jag funderar ju själv på en sådan i huset jag drömmer om att bygga

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 13 apr-12 kl 18:32 »
Allt som innehåller vatten springer läck, förr eller senare, och utan att säga till innan.

Eller har du hittat på något som varar för evigt?  ;D Varför brukar man ha t.ex. varmvattenberedaren i ett våtutrymme?
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 18:37 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 apr-12 kl 18:42 »
Allt som innehåller vatten springer läck, förr eller senare, och utan att säga till innan.

Eller har du hittat på något som varar för evigt?  ;D Varför brukar man ha t.ex. varmvattenberedaren i ett våtutrymme?

Fast då kan man ju inte ha vattenburen värme överhuvudtaget...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 13 apr-12 kl 18:49 »
Fast då kan man ju inte ha vattenburen värme överhuvudtaget...

:o Nej phaen, det har du rätt i! Kanske bäst att elda upp ek-parketten då?  ;D ......så den blir till någon nytta.

Eller, kan man förmoda att värmeledningen börjar läcka lite först, emedan ett plåtskrälle som ändrar temperatur relativt hastigt, har "kalla hörn" etc.  spricker snabbare?

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 apr-12 kl 18:51 »
:o Nej phaen, det har du rätt i! Kanske bäst att elda upp ek-parketten då?  ;D ......så den blir till någon nytta.

Eller, kan man förmoda att värmeledningen börjar läcka lite först, emedan ett plåtskrälle som ändrar temperatur relativt hastigt, har "kalla hörn" etc.  spricker snabbare?
Är man orolig kan man sätta kaminen på ett gnistskydd med kan runt om och dränering, så blir man av med eventuellt vatten

Broberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 apr-12 kl 18:55 »

Det är de små läckorna som inte märks som är lurigast ju.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 13 apr-12 kl 18:59 »
Det är de små läckorna som inte märks som är lurigast ju.
Kanske bäst att ha både element å kamin källaren då?

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 13 apr-12 kl 19:10 »
Kanske bäst att ha både element å kamin källaren då?

Det är nog säkrast. Och allt som har med vatten att göra.

Eller får man vara observant på småläckor, inte ha något inbyggt och ha en huskonstruktion som tål de där plötsliga, stora läckagen utan att golv, väggar och tak behöver brytas upp. Visst ska man ha en ekparkett så får man nog ta att den är ett offerskickt i dylika lägen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 3 användare
ärt, Stengrim, lavendula

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser