Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska jag skaffa en vedpanna?  (läst 8858 gånger)

bärpappa

• Västergötland
Ska jag skaffa en vedpanna?
« skrivet: 11 apr-12 kl 14:32 »
Hur ska jag värma mitt nyinköpta hus, där jag bott i två månader? Så här ser värmesituationen ut för tillfället:

Vedspis (har använts flitigt, räcker antagligen inte till när det är smällkallt)
Luft/luft-värmepump. Funkar sådär i ett 1,5-planshus, el är dyrt.
Gammal vedpanna, troligen 30-tal som inte använts på mååånga år. Enligt tidigare boende är den kanalen i murstocken rasad.
Vattenvärme med elpatron (dyrt i drift).

Huset är från 30-talet, ca 75kvm 1,5-plan med källare (där den gamla pannan finns). Tvåglasfönster och isoleringen är väl inte klockren. Ska titta på det lite i sommar och se om man kan förbättra på sina ställen.

Jag ser två alternativ:

Begagnad kamin i vardagsrummet. Nackdelen är att murstocken står dumt till, och kaminen hamnar i princip framför dörröppningen, men det går ju att riva upp en ny dörröppning i värsta fall.
Köpa en begagnad vedpanna på blocket. Det verkar finnas billigt att få tag på.

Båda alternativen har problemet med den rasade kanalen (kaminen skulle kopplas in på den kanalen i så fall). Hur krångligt är det att installera en vedpanna själv? Jag har inte tummen mitt i handen, men noll erfarenhet av vattenburen värme. Jag har dock en far som jobbat som industrirömokare, så rörbockning och lödning är inga problem. Ingen kunskap om villavärme dock.

Det bästa i värmesynpunkt är självklart pannan, då får man ju ut värmen i huset på ett bra sätt. Dock känns det som mindre arbete med att bara köpa en begagnad kamin och sätta in i vardagsrummet. Kostnad är absolut en fråga också, blir det för dyrt med pannan så får det duga med kaminen.

Finns det några tips, något jag inte har tänkt på? Hur tar man reda på hur man installerar en vedpanna?

P.S.
Som en bonus kommer jag antagligen att sätta upp en eller två luftsolfångare på söderväggen. Det lär ju spara in något på uppvärmningsbehovet på soliga dagar i alla fall.

bärpappa

• Västergötland
SV: Ska jag skaffa en vedpanna?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-12 kl 14:53 »
Googlade runt lite, och det verkar som om den gamla pannan i källaren är en kökspanna i gjutjärn (borde ha gissat det, eftersom den har en spisplatta). Den borde gå att renovera upp i bruksskick, men hur ineffektiv förbränning blir det i en sån gammal panna? Är det ens värt att tänka på?

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 apr-12 kl 15:01 »
Steg ett tycker jag vore att försöka ta reda på vilket skick murstocken verkligen är i. Ta dig upp på taket och lys ner med ficklampa och se om du kan se något. Det bör även finnas sotluckor du kan öppna och kolla in i.

Annkra

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 11 apr-12 kl 15:06 »
Håller med om att kolla murstocken först.
Ville bara också tipsa om en kombination, en vattenmantlad kamin som både ger strålningsvärme och vattenburen värme. Har sett annonser med nya kaminer för 7500 kr.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 11 apr-12 kl 15:17 »
Och ser murstocken hyffsad ut så måste du sedan provtrycka den, risken är stor att du måste in med ett insatsrör och det brukar landa på i runda slängar 10.000:-

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 11 apr-12 kl 15:18 »
På ett hus från 30-talet borde det inte vara svårt att renovera skorstenen. Om du har möjlighet så filma kanalen invändigt. Sotarna har sådan utrustning. De har också utrustning för att rensa kajbon. Hos oss gjorde muraren så att han letade upp droppet i skorstenen genom att dunka med lodet och lyssna när det lät. Sedan tog han upp ett hål i murstocken där och kunde rensa bort två kajbon. Dessvärre var vår gamla pipa alltför oregelbunden för att kunna glidgjutas, så som var planen från början, så det fick bli rör istället. Men er pipa har goda förutsättningar för att kunna glidgjutas.

Kökspannan är väl ingen höjdare att hålla ett hus varmt med, särskilt inte som den dessutom står i källaren, men den duger nog tills ni har samlat på er de grejor ni behöver. Byt inte om ni inte får tag i en panna med omvänd förbränningsmotor och ackumulatortankar!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

bärpappa

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 apr-12 kl 20:14 »
Efter lite sökande på blocket kom jag på en ide till. Köpa en beg. Kökspanna och byta ut vedspisen mot den. Jag såg en husqvarna från 67 för 1000 och en wamsler för 5000. Då vet jag att jag har en tät kanal iaf.

Tänker jag rätt i att det borde räcka med några nya rör från källaren till pannan i så fall, och koppla den i serie med elpatronen? Antagligen ingen ack-tank till att börja med.

Det känns som den enklaste lösningen, eftersom jag slipper fixa skorstenen. Det känns dock lite fel att ta bort en fungerande vedspis ;-)

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 apr-12 kl 20:33 »
Är vattenelementen hela och okej på sitt vis?  För om dom är det så måste ju källarpannan vara första alternativet.  Du kan ju sätta en skorsten av metall på utsidan av huset, så behöver du inte bry dig om den gamla murade alls.

Gamla murstockar känns plötsligt sådär tycker jag, efter branden i Tidaholm i påsk..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 apr-12 kl 20:43 »
Vad du än gör, gör dig inte beroende av el. Nymodiga vedpannor är beroende av el för cirkulationens skull. Kolla alla rör och element och murstocken noga innan du bestämmer dig. Många parametrar att ta hänsyn till. 

kackelmann

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 apr-12 kl 20:49 »
Är du normalhändig kan du renovera din skorsten själv genom att glidgjuta den själv.
Materialet kostar 1500 spänn och sen har du en skorsten som är tät och godkänd av sotare.

Att utgå från befintligt system och byta ut det som är trasigt eller inte fungerar tillfredställande tycker jag verkar bäst. Att sätta en vattenmantlad eldstad i köket när pannan varit i källaren tidigare tycker jag verkar vara att be om problem. Du får nya ställen där luft samlas och måste dra ett ångrör till taket från köket. Kostnaden kan också stor, du ska trots allt ha en vattenmantlad eldstad, eventuellt kraftigare cirkpump/ny shunt och en massa timmar av röris som får komma och dra nya rör, montera ihop allt. Röstar för att fixa skorstenen och sätta dit en riktig panna i källaren. Nästa år kan du komplettera med acktank så har du ett riktigt fint system sen.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 12 apr-12 kl 16:46 »
Rent spontant tycker jag att du ska satsa på en riktig vedpanna i källaren. Då kan du utnyttja det vattenburna värmesystemet som ger den bästa komforten i huset. Komplettera med ackumulatortankar som du kan docka eventuella solfångare till i framtiden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 12 apr-12 kl 23:09 »
Om du är händig nog att byta vedspisen till en kökspanna (spispanna) så är det en bra lösning.
Vi värmer hela huset med en (ganska gammal) Tirolia som jag satt in och dragit systemet själv till.
Toppen att kunna laga mat på också.

Som någon skrev så är det en de jobb att koppla ihop kökspannan med vedpannan men å andra sidan när man har ett fungerande system så är det väldigt smidigt och flexibelt, inte minst om man har bra/rätt inkopplade acctankar.
Har en granne med sådan lösning och hon verkar vara nöjd.

Jag rekommenderar med andra ord en tvåstegs lösning med kökspanna först och sedan skorstensrenovering och en nyare men kanske begagnad panna i källaren på sikt.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 apr-12 kl 23:11 »
Aldrig någonsin kasta ut en vedspis.  >:(

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 13 apr-12 kl 09:54 »
Nackdelen med en kökspanna eller annan typ av vattenmantlad kamin är att man bara kan lägga in lite ved i taget, särskilt om förbränningen ska bli bra. Det blir ett evigt dödande med ett par pinnar i taget för att få någon värme.

Huset i Tidaholm som brann, var sannolikt betydligt äldre. Det var inte ovanligt att man lät bärande bjälkar gå in i skorstenen då. När man sedan kommer till ett kallt hus så är det lätt hänt att man eldar för kung och fosterland och värmer upp murstocken betydligt mer än vad som sker när man eldar för att *hålla* värmen.

bärpappa

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 apr-12 kl 13:59 »
Aldrig någonsin kasta ut en vedspis.  >:(

Eller hur?

Många bra åsikter här. Jag ska ta mig en titt på skorstenen och se hur det verkar. Jag vill absolut inte göra mig beroende av el och är fullt medveten om att en panna inte fungerar utan.

Det är just detta med att hålla på och småelda med någon pinne i taget som tar knäcken på mig  :) Vi var hemifrån några dagar, och att få upp huset i normaltemperatur med vedspisen och lite fusk med värmepumpen tog 1,5 dygn, med ett evigt matande av pinnar. Finkluvet måste det vara också...

Det riskerar alltså att bli samma sak med en kökspanna/vattenmantlad kamin? Annars tänkte jag mig ett alternativ där jag sätter in en sådan i vardagsrummet, och alltså sparar vedspisen.

En sak till att tänka på: jag har tänkt mig att använda källaren till potatiskällare och annan matförvaring. Riskerar det inte att bli för varmt där nere om man eldar där?

Hur stor/tung är vanligtvis en vedpanna? Spiraltrappan ner i källaren är väldigt smal, om det krävs att jag river trappan för att få ner pannan är det också något som krånglar till det  :-\

Det får kanske bli low-techlösningen med en extra kamin i vardagsrummet. Eventuellt behövs en glidgjutning/reparation av nerfallna stenar, annars så är det ju bara att koppla in den. Driftsäkrare än så blir det ju inte. Jag har även en ide om att ha en luftsolfångare som tar luft från nedervåningen och skickar in den på övervåningen. Det borde ju cirkulera värmen från köket upp till ovanvåningen rätt bra, något som jag har lite problem med nu.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #15 skrivet: 13 apr-12 kl 14:30 »
Sitter elpatronen i kökspannan i källaren? I så fall är ju pannan hel och går sannolikt att elda i bara det blir ordning på skorstenen. En kökspanna rymmer mer än en vedspis eller en vattenmantlad kamin, men kanske bara en fjärdedel av vad en panna klarar.

Kökspannan värmer bara det rum där den sitter, såvida det inte finns element förstås. En matkällare brukar man anlägga i ett hörn utan element.

bärpappa

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 apr-12 kl 14:43 »
Elpatronen är en helt separat sak, som antagligen är ditmonterad i efterhand. Kökspannan i källaren är extremt enkel, en eldstad i och ovanför det några rörslingor där vattnet går, omslutet av ett gjutjärnsskal. Jag kan tänka mig att verkningsgraden inte är den bästa med något sånt. Antagligen skulle det fungera med den rakt av om man fixade skorstenen, men det skulle gå mycket värme in i källaren och ut genom skorstenen, och där har jag inte mycket nytta av den. Det skulle också bli ett jäkla springande med eldning i den, eftersom eldstaden inte är jättestor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 13 apr-12 kl 16:57 »
Var det inte vattenburen värme kopplad till den gamla pannan i källaren? Eller missuppfattade jag dig? Annars med en ordentlig vedpanna som du kan elda halvmeterslängder i och docka till ackumulatortankar ska du inte behöva elda mer än en gång per dygn om det inte är tokkallt. Då slipper du allt småeldande som det blir i en vedspis eller kamin och det blir varmt i hela huset.
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 17:04 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 13 apr-12 kl 17:15 »
Vattenmantlad kamin skulle jag inte våga mej på.
Tänk att ringa till försäkringsbolaget och be dem om en ny ek-parkett när den sprungit läck! ;D ;D ;D Fast det är klart, har du plats i badrummet så........... :D

Här är vi rätt glada åt kaminen Contura C550, med inbyggd fläkt. Den håller hela huset varmt. Grannarna som har pannor med acc-tankar eldar upp 3-4 gånger så mycke ved.
Varmvatten till ett hushåll kostar inte så mycket, med el kanske 3000 spänn. Å så slipper man elda på sommaren.   
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 13 apr-12 kl 17:40 »
Börja med att ta dit någon som kan ta en titt på skorstenen, sedan vet jag inte hur din ekonomi ser ut men en conturakamin och luft luft värme ska lätt kunna värma 75 kvm
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser