Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  häst som drar tömmarna ur näven och sticker!  (läst 19714 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
häst som drar tömmarna ur näven och sticker!
« skrivet: 09 apr-12 kl 18:08 »
Min ardennervalack har jag haft sedan han var 8 månader. Han är nu snart två år gammal.  Vi började ganska tidigt att tömköra och vänja honom att dra saker. Vi har även åkt lite pulka efter honom allt har fungerat bra. Vid ett tillfälle i vintras däremot så bestämde han sig för att "dra" så han slet tummarna ut näven på mig helt enkelt och stack hem och käka. 

Vi gjorde om och han slutade med det. Nu är vi på¨momentet att dra skacklar, innan dess vara det en släpa som han drog utan problem. Vi har alltid haft någon framme vid huvudet på honom under dessa pass där han drar sina skacklar. Vi tränar på att stå still mycket, han behöver det då han lätt blir rastlös. Momentet att stå still längre stunder  är verkligen något han behöver träna på.

Men så idag var det dags igen. Han hade skött sig felfritt och denna gång så gick ingen framme vid huvudet. Vi tömkörde honom samtidigt som han drog sina skacklar. Jag ber honom på hemvägen att stå still.  Han står still en stund, sedan bestämmer han sig för att dra hem, vilket han också gör, ja lyckades inte hålla kvar honom. 

Han stack  för andra gången hem.   Trösten i detta trista beteende är att han inte är rädd, eller har blivit skrämd. Han bara gör ett konstaterande att nu vill ja inte va med längre och drar allt vad han orkar så han blir omöjlig att hålla kvar.   Någon som har tips på vad man kan göra? Fortsätta att låta en person gå framme vid huvudet? Byta till ett skarpare bett? (jag har ett vanligt rakt tränsbett) 
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 08:53 av Midsommaren »

Jenova

• Halland
SV: häst som drar tummarna ur näven och sticker!
« Svar #1 skrivet: 09 apr-12 kl 18:29 »
Han är inte så gammal än och begära att han ska stå still längre stunder är kanske lite för tidigt. Ta korta stunder men ofta istället och kanske inte på hemvägen när han vill skynda hem, utan bara när ni gå hemifrån.
Låter ni honom springa av sig den värsta energin innan ni börjar? Om inte pröva det. När de är lite trötta brukar det gå lättare. Det är naturligtvis jätte bra om någon går framme och leder honom tills det fungerar bättre.
Problemet är att de lär sig snabbt att de kan smita när de vill och det kan bli en ful ovana. Hästar är inte dumma. Talar av egen erfarenhet.
Lycka till
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 apr-12 kl 18:43 »
Aj, det låter ont att få tummarna bortdragna :P....  ;)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 10 apr-12 kl 07:23 »
Jag fick ett tips att ta  bort skacklarna för en tid och låta en medhjälpare går med en lina frammed vid huvudet. Medhjälparen ska sedan succsesivt flytta sig längre och längre bak. Jag ska absolut testa detta då jag tycker det verkar vettigt. Detta med halterna ska jag också dra ner på och träna enbart på "ditvägen" ett tag.  Tusen tack för detta tips! :)

Jag är så orolig att detta inte går att "reparera" . Dvs att han kommer fortsätta med denna dumhet.  Men visst finns det möjlighetar att jobba bort det när han är såpass ung?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 10 apr-12 kl 08:11 »
Han är ju bara en bebis!
Så ta det lugnt med ståstill övningarna o utöka tiderna väldigt långsamt. Jag skulle bara göra halter på typ några sekunder, när han står still med eftergift o inte är "på" i tygel så skulle jag låta honom gå. Ardenner brukar vara hungriga?? kanske träna på stallbacken att stå still lite längre stunder o ge en tuss hö så han får belöning med mat (mat=lugnande). Klart det blir bakslag ibland med unghästar, men det är bara att träna vidare. Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Midsommaren

• Bohuslän
SV: häst som drar tömmarna ur näven och sticker!
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 08:56 »
Jo han är ju en bebis fortfarande. Samtidigt vill ja inte vänta för länge med själva inkörningen då så många säger att bäst resultat sker innan hästen fyllt tre år. Då har jag ju bara ett år på mig :-\  Jag är lite kluven om ja ska fortsätta själv, eller om ja ska lämna iväg honom till någon som kan slutföra inkörningen. Samtidigt så känns de inte bra att lämna iväg honom heller.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #6 skrivet: 10 apr-12 kl 09:34 »
Sätt på "nacktömmar". Dra tömmarna genom bettringarna och runt nacken och genom bettringen på andra sidan. Så att tömmen är löpande genom bettringarna. Då tar du bort styrkan i nacken. Det tar inte mer i munnen men tar bort styrkan i nacken som hästen använder när den sticker.
Gjorde så på min häst och det funkade klockrent!!!

Risken är hästen lär sig att kunna sticka när det blir jobbigt om man låter dom fortsätta.

Lycka till!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-12 kl 11:40 »
Hoppas det löser sig
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 apr-12 kl 11:51 »
Den enkla anledningen att han gör så är att du tillåter honom göra det. Han har helt säkert informerat dig om att han tänker göra det, långt innan det sker, men du märker inte det.

Gör dig själv en tjänst och lämna hästen på inkörning.  Det är välinvesterade pengar jämfört med att hästen inte skulle bli användbar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 10 apr-12 kl 11:59 »
Häng dej i EN töm, gå runt och stanna på samma ställe? Gör om, gör rätt, typ. Har hört det från NH-människor.
Läs av honom och var med INNAN han hinner ta tag.

Låt honom ALDRIG gå hem på eget initiativ, se ovan.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tomtefrej

« Svar #10 skrivet: 10 apr-12 kl 17:34 »
                Har varit med om samma sak. Vi satte på hästen dubbla tömmar. Men bara en får köra, så hjälper den andra till när den försöker att sticka. Brukar den metoden även när hästen skall i något nytt redskap. För två är ju starkare än en. Jag brukar vara i skogen å köra in dom för där brukar dom vara tryggare. Och så har dom så mycket mer att tänka på, vart dom skall sätta fötterna till exempel Men man får ju inte glömma att det är ett flyktdjur. det är bra att du börjar när han är så ung.  LYCKA TILL.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 10 apr-12 kl 18:08 »
Sätt på "nacktömmar". Dra tömmarna genom bettringarna och runt nacken och genom bettringen på andra sidan. Så att tömmen är löpande genom bettringarna. Då tar du bort styrkan i nacken. Det tar inte mer i munnen men tar bort styrkan i nacken som hästen använder när den sticker.
Bara i kors alltså, ovanför nackstycket?  Ligger dom still så, om hästen ruskar på huvudet?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 10 apr-12 kl 20:25 »
Ett knep jag varit med att tillämpa när man är två.

Ha grimma på under. Ett långt rep fästs i ringen i grimman, runt nosen i högervarv och igenom ringen i grimman igen. Lägg repet upp över hästryggen från höger sida, bakom bogträet. Gå till vänster snett bakom hästens vänstra sida. De flesta hästar går att få hejd på, t.o.m. välta omkull.

Onödigt vassa betsel gör bara hästen hård i munnen. Det är det sista man behöver när den är färdig.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 10 apr-12 kl 21:15 »
Kom ihåg: " Där kunskapen slutar tar våldet vid*

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 10 apr-12 kl 21:25 »
Våld löser ingenting!!
Det är en liten bebis som kokar över . Backa i momenten o gör saker hästen klarar .
Jobba med roliga saker korta stunder .
Alla är inte färdiga att jobba vid två års ålder , oavsett ras.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 10 apr-12 kl 22:18 »
Kom ihåg: " Där kunskapen slutar tar våldet vid*
Förlåt en kalenderbitare:  "Där konsten slutar tar våldet vid"
På väggen i ridhuset i Strömsholm.
Inte mindre sant för det!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

FM

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 apr-12 kl 22:26 »
Förlåt en kalenderbitare:  "Där konsten slutar tar våldet vid"
På väggen i ridhuset i Strömsholm.
Inte mindre sant för det!

Rätt citat men är det inte fel ridhus? Är det inte flyinge, jag kanske blandar ihop det haha OT

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 10 apr-12 kl 22:33 »
Sedan tycker jag att du kan fortsätta ha någon att gå framme vid huvudet, innan han gör det till en vana. Sedan jobba korta arbetspass i varierad 'träng', väg, hage, skog. Jag älskar skogen ;) Promenera unghästar brukar öka tilliten och att dom ser en som ledare. När du går där bak är det inte lika självklart att du leder  ;)
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 22:35 av FM »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 10 apr-12 kl 22:37 »
Rätt citat men är det inte fel ridhus? Är det inte flyinge, jag kanske blandar ihop det haha OT
OT :-[, men I Gula ridhuset på Strömsholm är det ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

FM

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 apr-12 kl 22:42 »
OT :-[, men I Gula ridhuset på Strömsholm är det ;)
Mvh
Charlotte

haha ja se, jag är snurrig och var osäker på det hela :P dessa gula ridhus :P  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
Bender, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser