Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  häst som drar tömmarna ur näven och sticker!  (läst 19686 gånger)

Charlotte

• -
SV: häst som drar tömmarna ur näven och sticker!
« Svar #20 skrivet: 10 apr-12 kl 22:49 »
Sedan tycker jag att du kan fortsätta ha någon att gå framme vid huvudet, innan han gör det till en vana. Sedan jobba korta arbetspass i varierad 'träng', väg, hage, skog. Jag älskar skogen ;) Promenera unghästar brukar öka tilliten och att dom ser en som ledare. När du går där bak är det inte lika självklart att du leder  ;)
Ja, skogen är bra :)
Som Tomtefrej skrev, dom får koncentrera sig på var dom sätter fötterna och sedan blir det antagligen mera förståeligt för hästen om man styr för att undvika att gå rätt in i ett träd än om man svänger på en bana...
Och visst ska man skynda långsamt och träna in varje moment med unghästar... Men det finns också hästar som börjar hitta på bus om man harvar på för länge med varje sak som den redan kan, tycker jag mig ha märkt. Dom är smarta och vill att det ska hända nåt ;)
Men det allra viktigaste är ju att verkligen koncentrera sig på att läsa hästen så att man hinner få stopp innan den sticker...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

FM

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 10 apr-12 kl 22:56 »
Ja, skogen är bra :)
Men det finns också hästar som börjar hitta på bus om man harvar på för länge med varje sak som den redan kan, tycker jag mig ha märkt. Dom är smarta och vill att det ska hända nåt ;)
Men det allra viktigaste är ju att verkligen koncentrera sig på att läsa hästen så att man hinner få stopp innan den sticker...
Mvh
Charlotte

Denna tendens kan jag skriva under på :) Jag själv, har nog inte jobbat en unghäst likt en annan. Vissa har jag bara hoppat upp på och allt är som 'naturligt' andra får man mer presentera sakerna för. Som Charlotte skriver man får försöka läsa av så man kan försöka stoppa innan det händer...

och förlåt Tomtefrej hade missat ditt skogsinlägg  :-[

Hoppas det löser sig med pållen :)

MVH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #22 skrivet: 10 apr-12 kl 23:01 »
Bara i kors alltså, ovanför nackstycket?  Ligger dom still så, om hästen ruskar på huvudet?

Dom ska inte gå i kors. Spännena som man sätter fast i bettringarna fäster man fast i varandra. Inget ska spännas fast i huvudlaget. Om man tänker att hela tömmen är som en stor ring. Tömmarna ska vara löpande genom bettringarna utan att sitta fast utan ändarna ska vara fastsatta i varandra uppe på nacken.

Jag lånade ut en av mina hästar i 2 år. Dom hade lyckats stressa sönder henne. Så fort man satte sig på ryggen började hennes ögon rulla och hon bara sprang. Jag var på väg att ge upp när en gammal hästkarl gav mig detta tips. När jag satte på nacktömm så kunde jag hantera henne med 2 fingrar. Enorm skillnad.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 10 apr-12 kl 23:07 »
Så ett vanligt tag i tömmen verkar som vanligt på bettet, men ett kraftigare tag ...  böjer in huvudet?  Blir det som nån sorts hävstång som verkar uppe i nackleden?  Intressant, hur kan det fungera?

Jag hade tänkt föreslå pullgrimma, men det här verkar snällare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #24 skrivet: 10 apr-12 kl 23:10 »
Vi tränar på att stå still mycket, han behöver det då han lätt blir rastlös. Momentet att stå still längre stunder  är verkligen något han behöver träna på.

Varför gör du det? På en 2-åring?

Konsten med att både köra/rida in är ju att avläsa vad hästen klarar av kroppsligen och mentalt och se till att man absolut inte går över gränsen. Små korta halter där man sätter igång långt innan de kokar över av rastlöshet och bestämmer sig för att gå hem.... och mkt beröm är nyckeln.

Många tror att man kan göra om och göra om tills det slutligen blir rätt men sanningen är att man inte har allför många chanser på sig. För varje gång det skiter sig minskar chansen att lyckas och det blir svårare och svårare för både häst och ryttare/kusk.

Jag hade lämnat bort honom för inkörning hos en välrenommerad kusk. Kanske det finns någon i din närhet där du dessutom själv kan komma och få vara med om stora delar av utbildningen?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #25 skrivet: 10 apr-12 kl 23:11 »
Hästen har mkt nerver i nackpartiet, jag skulle vara mkt försiktig med nacktryck (men om nu inget annat hjälper....)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #26 skrivet: 10 apr-12 kl 23:15 »
Att börja köra in en knappt två år gammal häst låter på tok för tidigt i mina öron. Som flera andra också skrev: han är bara en bebis (kanske lätt att glömma när han är en stor ardenner ;)
Det låter inte som om han är mentalt mogen för arbetsuppgifter än om han är så otålig och får dessa "hyss" för sig.

Ge honom en paus på några månader MINST, helst lämna honom ifred hela sommaren (personligen hade jag helst väntat med att sätta igång honom tills nästa vinter), och börja om med träningsmomenten från början. Se till att undvika att situationen uppstår igen, att ha någon bredvid honom tills han känns helt trygg, låter som en bra metod.
Ni kan också ta med en annan häst som sällskap, om ni har den möjligheten. Troligtvis vill han tillbaka till flocken och har han bråttom hem. Har ni en annan häst med er blir han tryggare.

Det är också otroligt viktig att han uppfattar er som en tydlig ledare... speciellt vad gäller en sådan stor och stark häst.
Why be normal when you can be yourself?

Hans Simon

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 10 apr-12 kl 23:50 »
Godisdressyr är aldrig fel. Lite havre i fickan att utdela efter några minuter. Förläng sedan tiden efter hand. Konsekvens! Om jag står still tillräckligt länge så blir det godis. Kan så klart bli så att man nästan alltid måste ha nåt i fickan.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 11 apr-12 kl 07:42 »
Citera
Att börja köra in en knappt två år gammal häst låter på tok för tidigt i mina öron. Som flera andra också skrev: han är bara en bebis (kanske lätt att glömma när han är en stor ardenner
Det låter inte som om han är mentalt mogen för arbetsuppgifter än om han är så otålig och får dessa "hyss" för sig.

Mina öron är annorlunda: Att börja köra in en häst vid 2-års ålder är tok för sent.. ::) För en ett-åring är allt fortfarande lek och man kan lägga upp inkörningen på ett helt annat sätt. En ett-åring hade förmodligen inte ens fått för sig att sticka utan är mer benägen att hålla sig till matte i situationer.

Dessutom verkar det som att TS är redan en bit på väg med inkörningen, så upplägget är säkert bra men det bara brister lite i erfarenhet

Citera
Många tror att man kan göra om och göra om tills det slutligen blir rätt men sanningen är att man inte har allför många chanser på sig. För varje gång det skiter sig minskar chansen att lyckas och det blir svårare och svårare för både häst och ryttare/kusk

En ardenner som sticker är livsfarlig. Jag skulle inte rekommendera att ens försöka en enda gång till om det finns risk att han gör det. För varje gång han sticker ifrån kusken, befäster man det oönskade. Det är som att lära honom att det är så man ska göra. Tänk lite hur en häst tänker!
« Senast ändrad: 11 apr-12 kl 07:46 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 11 apr-12 kl 08:08 »
Godisdressyr är aldrig fel. Lite havre i fickan att utdela efter några minuter. Förläng sedan tiden efter hand. Konsekvens! Om jag står still tillräckligt länge så blir det godis. Kan så klart bli så att man nästan alltid måste ha nåt i fickan.
;D  Ja, som alla vi andra hästtjejer!  :D

En ardenner som sticker är livsfarlig.
Jupp!  :o  För sig själv och alla andra.

För varje gång han sticker ifrån kusken, befäster man det oönskade.
Ja, varje gång ett beteende upprepas bildas en "tankeväg" i hjärnan.  Repetition förstärker.  "Själva faktum att ett djur har gjort en sak en gång ökar sannolikheten för att det gör samma sak igen."  Alltså förebygga.  Och låta honom repetera det önskade beteendet, och uppleva det som positivt.  Lättare sagt än gjort.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 11 apr-12 kl 09:04 »
Älghund: detta med nacktömmar verkar intressant. Om jag beslutar mig för att fortsätta på egen hand så kommer jag att testa detta.  Men jag är osäker och vill absolut inte "förstöra" honom så jag har lite att tänka på.

Frances: Jag funderar på att lämna in honom till någon med lång erfarenhet av just inkörning. Samtidigt som det är lite motigt. Känns alltid bäst att få ha kvar honom hemma och inte skicka honom någonstans. Ska fundera ett tag till innan jag bestämmer mig. Huvudsaken är ju att det som hänt absolut inte händer igen. Just inkörning är relativt nytt för mig då ridning är min huvudsakliga gren. Men att rida in en häst är så mycket lättare än att köra in! 

Sar: Jag tränar mycket halter just för att det är för mig en enormt viktig del i alla sammanhang. Stå still vid av och på selning, vara lyhörd för att göra halt även ute lägger jag enormt stor vikt vid:

Spraka: Ja där tycker vi olika. Jag vill absolut ha honom inkörd tills han blir 3 år. Det är mitt mål iallafall. Jag började med lite kravlös tömkörning redan när han var 8 månader.  Det går ganska lätt att lära in saker såpass tidigt då man kan utnyttja deras nyfikenhet.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #31 skrivet: 11 apr-12 kl 09:45 »
Så ett vanligt tag i tömmen verkar som vanligt på bettet, men ett kraftigare tag ...  böjer in huvudet?  Blir det som nån sorts hävstång som verkar uppe i nackleden?  Intressant, hur kan det fungera?

Jag hade tänkt föreslå pullgrimma, men det här verkar snällare.

Ja, det blir som en hävstång. Och det är i nacken de tar styrkan när de drar iväg. Mycket mild metod. Det är ju inte meningen att man ska rycka och våldslita, men det behöver man inte heller med denna metod. Från att ha varit helt slut av en ridtur så blev det som en dröm att rida henne med detta. Förr var jag tvungen att linda tyglarna runt handen för att orka hålla henne och hade näst intill dödsångest för hon skenade alltid och kunde springa 1 mil innan jag fick stopp på henne,men med denna metod red jag henne med 2 fingrar utan problem. Och hon trivdes faktiskt också med det hela.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

bos taurus

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 11 apr-12 kl 10:29 »
Hejsan!

Läser att du börjat köra in din häst vid 2 års ålder och att ngn föreslår att inkörning kan ske vid 1 års ålder. Jag vill därför bara göra Er uppmärksamma på att hästens skelett, speciellt då extremiteterna inte är helt färdigväxta varför man ska ta det mycket försiktigt i början. Mellanhands- och mellanfotsbenen samt hälben är inte färdigväxta före 3 års ålder. Det går relativt snabbt att träna upp hästens muskler men problemet är att skelettet inte "hänger med" vilket kan orsaka skador i förlängningen. Inom travsporten är carpalledsskador vanliga pga av bla detta.

Frances

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 11 apr-12 kl 10:33 »
Ja, observera att INKÖRNING och TRÄNING är två helt olika saker.

Det är helt ofarligt för hästens skelett att bli inkörd.Tvärtom, motion stärker skelettet, jämfört med att stå i en hage till 3-årsålder.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bos taurus

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 11 apr-12 kl 10:39 »
Som jag sa - ta det försiktigt i början...

Frances

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 11 apr-12 kl 10:40 »
Ska du vänta på att hästen är färdigväxt så får du vänta till 5-år innan växtzonerna har slutit sig.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 apr-12 kl 11:16 »
En sak man absolut kan lita på i alla lägen med en häst är att, aldeles oavsett hur mycket koll du har på hästen så har hästen full koll på dig! Och om en häst lärt sig att han kan dra iväg i ett obevakat ögonblick så behövs det inte mer än att du nyser för att du ska tappa koncentrationen så pass att du ger hästen ett tillfälle att dra. Det gäller alltså att läsa av och förhindra i tid, gång på gång på gång, och inte ge hästen tillfälle att dra igen!

Lämna bort för inkörning är nog en bra idé, men... Jag skulle tillägga att hästägaren bör gå samma kurs som hästen! Annars är nog risken att hon får tillbaks en välskolad häst, som fortfarande vet att "just matte kunde jag dra med förut, jag testar igen". Det gäller ju liksom att den som ska hantera hästen känner den, och klarar av att "styra i tid"...

Frances

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 11 apr-12 kl 11:33 »
Citera
Lämna bort för inkörning är nog en bra idé, men... Jag skulle tillägga att hästägaren bör gå samma kurs som hästen! Annars är nog risken att hon får tillbaks en välskolad häst, som fortfarande vet att "just matte kunde jag dra med förut, jag testar igen". Det gäller ju liksom att den som ska hantera hästen känner den, och klarar av att "styra i tid"...

Ja just det.

Trollmor

• -
« Svar #38 skrivet: 11 apr-12 kl 12:49 »
Klockrent, Fru Jansson!

Men snälla, dra inte in travsporten i detta!  På travbanorna är det pengar och endast pengar som styr.  Vill man ha en häst till eget bruk, yrkesmässigt eller för nöjes skull, så tänker man på framtiden!

Frances

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 11 apr-12 kl 13:06 »
Citera
På travbanorna är det pengar och endast pengar som styr.

Nåja, det tål väl att diskuteras det också, det tror nog dom som inte sysslat med det själva Men då är vi ganska OT ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 3 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser