Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  häst som drar tömmarna ur näven och sticker!  (läst 19723 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst som drar tömmarna ur näven och sticker!
« Svar #40 skrivet: 11 apr-12 kl 13:21 »
Nåja, det tål väl att diskuteras det också, det tror nog dom som inte sysslat med det själva Men då är vi ganska OT ;)
Jo.  :-[  Just det.  Här pratar vi om en ardenner?  Hade det varit en nordsvensk travare, så, ...  ;)

Och visst är ardenner härliga!  Dock inte när dom sticker, dom är alldeles för mäktiga ...  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

FM

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 11 apr-12 kl 13:22 »
Jag belyser igen att promenera en unghäst är super; man lär känna varann, hästen lär sig lita på en och man får båda motion etc. När man prommenerar hinner man snabbare reagera än när man är där bak och halter och sådant tränas in lättare. Ser dock inget fel att träna tömkörning ev lätt körning med en 2 åring om den inte har några specifika problem. Det är dock noga med att man lyssnar på växande individer samt färdigvuxna individer för den delen.
Nu tror jag i detta fallet att hästen surnat till och sprungit. Men hästar som gör dyligt eller skenar, vevar med tungan, kastar med huvudet gör det oftast inte pga en olat. Något som jag anser viktigt är att innan man sätter bett i munnen så kollar man munnen och varjtänder även en icke utkommen varjtand kan ställa till det. Ofta när man suttit på en häst och den stel "bråkig" i ena sidan har det visat sig va en inflamerad varjtand, alt vass tand kant i  munnen. Allt för ofta löses detta med hårt åtragna nosgrimmor etc. Nu svävar jag ut...
När jag fått för bråttom vart stressad och tappat lite 'lyssnarförmåga' ja då uppstår problemen, då får man andas backa och fråga sig själva vad är nu detta.
Mina råd är se över mun, kolla att utrustningen sitter super och inte smärtar någonstans, se till att bettet sitter bra och inte är för långt, byt gärna bett emellanåt så man ändrar trycket i munnen. Börja med att prommenera och ha skoj.

Lycka till  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #42 skrivet: 11 apr-12 kl 14:08 »

Sar: Jag tränar mycket halter just för att det är för mig en enormt viktig del i alla sammanhang. Stå still vid av och på selning, vara lyhörd för att göra halt även ute lägger jag enormt stor vikt vid:

Jo, jag har inget emot halter men du skrev i ursprungsinlägget att du tränar långa halter på en ung häst med mkt kryp i benen och det är det som jag vänder mig emot. Surnar den till så pass att den bestämmer sig för att sticka (och dessutom lyckas med detta) så har man tränat fel. Korta halter där man avbryter och smackar på fram före den blir less  är modellen. Vlket kräver att man läser av hästen. Eftersom blir det lättare för hästen att orka stå en liten stund till.

Jag är absolut ingen motståndare till tidig inkörning/tömkörning, tvärtom anser jag det vara utmärkt och ger en bra härdning till senor och ligament till skillnad från hästar som får stå i hage tills de är 3-5 år gamla. Men det gäller att göra det med måtta och det gäller att göra det bra. Annars är det bättre att någon mer kunnig får ta över.

Jeanette Johansson

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 11 apr-12 kl 16:48 »
Svårt! Det allra viktigaste är ju att stå still. Och vill han inte så kan du inte hålla honom med något slags bett tror inte jag...

Han får inte för mycket havre eller något sånt enkelt?

lars andersson

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 11 apr-12 kl 23:40 »
Det är svårt att ge råd när man inte har en hel bild,men en skenande häst måste stoppas ,den är farlig för dej,sig själv och andra.Att träna en rastlös unghäst att stå still längre stunder bör man vara försiktig med,att stå still är en belöning och kommer lättare när hästen börjar jobbas.Själv har jag alltid en hösäck i början att fodra med,det funkar för det mesta.Hästar är flykt djur,gå tillbaka i inkörningen o börja om,korta pass,mycket beröm.Kör 2-4 dar,vänta en vecka,fortsätt så,var ej där det är öppet,har du möjlighet var i skogen då har han inte så mycket att hålla reda på,då slappnar han av lättare.Lycka till!
diversearbetare,småbrukare,vedugnsbagare

kbh

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 12 apr-12 kl 17:06 »
Jo.  :-[  Just det.  Här pratar vi om en ardenner?  Hade det varit en nordsvensk travare, så, ...  ;)

Vad skulle vara skillnaden  i så fall för utom storlek och tyngd ? :)

kbh

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 12 apr-12 kl 17:18 »
Ja, observera att INKÖRNING och TRÄNING är två helt olika saker.

Det är helt ofarligt för hästens skelett att bli inkörd.Tvärtom, motion stärker skelettet, jämfört med att stå i en hage till 3-årsålder.
Instämmer till fullo  så när man sen börjar in ridningen så klarar den av att bära ryttare på ryggen mycket bättre  samt att du redan haren styrbar häst så halva jobbet är ju redan gjort om hästen blir körd tidigt . Men till Ts säger ja bara lämna in dig skälv och hästen på kurs det är mitt råd .
« Senast ändrad: 12 apr-12 kl 18:49 av Dbs »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #47 skrivet: 12 apr-12 kl 18:29 »
Vad skulle vara skillnaden  i så fall för utom storlek och tyngd ? :)
Tråden gjorde en OT-avstickare till landets travbanor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #48 skrivet: 13 apr-12 kl 07:58 »
Jag har nu bokat tid hos en inkörare  :)  Hoppas innerligt att denna dumhet går att reparera :(  Finns det risk att det inte gör det?

Kira

• Småland
« Svar #49 skrivet: 13 apr-12 kl 09:07 »
Jag har nu bokat tid hos en inkörare  :)  Hoppas innerligt att denna dumhet går att reparera :(  Finns det risk att det inte gör det?

Så klart ni kommer att fixa det. Men du är förståndig som tar hjälp när du är osäker!
Du ska väl vara med under träningen? Man lär sig mycket av att se på då andra tränar hästen och också att få träna sin häst med en tränare närvarande. Min erfarenhet av unghästar är att vissa av dem har perioder då de testar att passera i rangen, det börjar ofta med små saker som man låter passera och det bygger på. Mitt råd till de som får problem med sina unghästar är att fundera igenom den dagliga hanteringen av hästen, signalerar man tydligt till hästen vem som bestämmer? Behandlar man sin unghäst som en bebis får man också en bebis, men samtidigt ska man inte kräva för mycket heller.  Själv har jag en  unghäst som verkligen musklat upp nu i vår, iakttar man honom i hagen ser man också att han vuxit i rang i flocken, så klart testar han oss om chansen finns.

Lykkefund

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 13 apr-12 kl 10:50 »
Hej

Ett tips är att dra ena tömmen genom bettringen och fästa i ringen på lokan el liknande. På så sett kan du böja honom åt sidan och då blir det svårare för honom att "gå" i från dig.

mvh
Lykke

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #51 skrivet: 13 apr-12 kl 12:10 »

Tycker det låter himla bra att du tar proffshjälp! Utan att måla phaen på väggen så gissar jag det hade varit kört annars, förr eller senare. Att köra in en häst själv är i mina ögon lite stolligt. Nästan alla vill förr eller senare "ta sina tag". Att som glad amatör försöka är inte klokt på något sätt, fast korven blir ju lika god för det.

Där emot, om hästen som föl gått bredvid stoet i arbete, lös och i grimma vid sidan.........då är det OFTAST en annan sak. Att börja med all sorts hantering i tidig ålder är bara en fördel, om man inte belastar.

En del som ska hantera en hund på 5-50 kg har det ju smådjevfligt ibland. Vissa behöver rigga med allt möjligt, har t.o.m. sett halti på en jack russel, men då blev jag ilsken och tog mej ton. :-[
Att hantera ett djur som väger 10-100 gånger mer gör man inte ensam i "skarpt läge". + att du ska kunna hantera hästen på normalt sätt i framtiden.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kira

• Småland
« Svar #52 skrivet: 13 apr-12 kl 12:33 »
Jag tycker det är självklart att ta in andra i mitt arbete med hästar/djur det finns alltid någon som kan mer. Det behöver inte ens betyda att man måste anlita ett sk proffs, utan kanske finns det någon i ens närhet som kan hjälpa till. Här på forumet verkar det finnas många som sysslar med inkörning och även annan träning. Vet ni med er att ni är duktiga så erbjud era tjänster till ett kompispris till oss andra. Att grundutbilda en häst är inte så svårt om man har rätt förutsättningar och praktiskt kunskap om hur man ska gå tillväga, annars måste man ha någon form av mentor till stöd och för att utveckla sig.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #53 skrivet: 13 apr-12 kl 15:39 »
Ridning  och unghästhantering är mer min hemmaplan. Inkörning kan jag inte alls lika mycket om. 

Nej, jag kommer tyvärr inte att kunna vara med dagligen, men jag kommer ju att hälsa på honom givetvis, samtidigt som jag förutsätter att inköraren kommer att gå igenom med mig  dom olika momenten och vad jag kommer att behöva göra för att undvika snedsteg. 

Jag har kört en del hästar sedan innan, men aldrig kört in någon.

Jag tror i mitt fall att det är tiden som ställer till det.  Jag har tränat min valack ca 2 gånger i veckan. Jag tror att det är lite för lite. Jag har inte tiden helt enkelt, att få honom sådär bra som jag är säker på att han kan bli :)

Nu ska ja fortsätta träna här hemma i väntan på att han ska iväg på utbidning. Jag kommer dock ha en person på varsin sida om huvudet på honom ;) Kommer aldrig mer testa utan ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #54 skrivet: 13 apr-12 kl 17:30 »
Mina grannar skaffade ett par unghästar. De skrattade när jag sa de behövde 2 timmar om dan/häst om det skulle bli hästar av dom.
Deras hästar blev aldrig inkörda.  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #55 skrivet: 13 apr-12 kl 18:57 »

Vilket bra beslut, hatten av!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #56 skrivet: 13 apr-12 kl 19:06 »

Och visst är ardenner härliga!  Dock inte när dom sticker, dom är alldeles för mäktiga ...  :o

Då känner man sig liten  :-X

Men det beror inte på storleken när de sticker, de är starkare än dig oavsett.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

elisah

• Ångermanland
« Svar #57 skrivet: 15 apr-12 kl 15:23 »
Några års körerfarenhet av olika hästar och framförallt unghästar tycker jag behövs för att ge sig på inkörning. Det gör att man ser var hästens gränser går och kan anpassa hantering + ev speciallösningar. Man ska och behöver inte ta i med det hårda artilleriet, det är inte bra för hästen.

Mina grannar skaffade ett par unghästar. De skrattade när jag sa de behövde 2 timmar om dan/häst om det skulle bli hästar av dom.
Deras hästar blev aldrig inkörda.  ;)

Tror jag är huvudorsaken till att det finns en massa problemhästar som skickas från ägare till ägare. Hästarna har aldrig fått tiden och chansen av någon med tillräckliga kunskaper. Och i värsta fall tar nästa ägare i med hårdhandskarna för att styra upp situationen.

Jag har nu bokat tid hos en inkörare  :)  Hoppas innerligt att denna dumhet går att reparera :(  ...

Det tror jag nog det gör eftersom du bestämt dig för att ta hjälp. Man ska inte köra eller rida in utan medhjälpare. Och det senare går ofta betydligt enklare om hästen är inkörd och regelbundet körd.

Hur länge ska han vara bortlämnad för inkörning? Hoppas du har möjlighet att vara med så mycket som möjligt och lycka till!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #58 skrivet: 15 apr-12 kl 17:25 »
Citera
Tror jag är huvudorsaken till att det finns en massa problemhästar som skickas från ägare till ägare.

Nej, inte alls.

Det är bara följdsymptom på att hästen blev köpt som ung för att "det är billigt" och så "får man forma den som man vill ha den" av okunnigt folk som är dumsnåla och sen går det som det går och hästen säljs till nästa, billigt, för att det är o-inkörd och sen säljs den till nästa, billigt, för att den är problemhäst och någon tror sig kunna bota den med hokus-pokus-NH eller skarpt bett och diverse tricks. O sen säljs den, billigt, som sällskapshäst för den blev fortfarande inte inkörd.

Sen kanske den får åka till Italien och bli salami och bli återimporterad till vårat köksbord.

Professionellt folk kör in den från början utan strul..och skulle det uppstå problem, säljs den inte vidare för att man ska slippa ta det otrevliga beslutet, utan man tar sitt ansvar och avslutar hästlivet snabbt, säkert och värdigt på ett svenskt slakteri och tar förlusten att det blev ingen körhäst av denna, men nu vet vi att den inte vandrar runtrunt iallafall.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

elisah

• Ångermanland
« Svar #59 skrivet: 15 apr-12 kl 22:18 »

Nej, inte alls.

Det är bara följdsymptom på att hästen blev köpt som ung för att "det är billigt" och så "får man forma den som man vill ha den" av okunnigt folk som är dumsnåla och sen går det som det går och hästen säljs till nästa, billigt, för att det är o-inkörd och sen säljs den till nästa, billigt, för att den är problemhäst och någon tror sig kunna bota den med hokus-pokus-NH eller skarpt bett och diverse tricks. O sen säljs den, billigt, som sällskapshäst för den blev fortfarande inte inkörd.

Sen kanske den får åka till Italien och bli salami och bli återimporterad till vårat köksbord.

Professionellt folk kör in den från början utan strul..och skulle det uppstå problem, säljs den inte vidare för att man ska slippa ta det otrevliga beslutet, utan man tar sitt ansvar och avslutar hästlivet snabbt, säkert och värdigt på ett svenskt slakteri och tar förlusten att det blev ingen körhäst av denna, men nu vet vi att den inte vandrar runtrunt iallafall.

Ja men vi ju helt överrens, har jag lyckats uttrycka mig konstigt? Huvudorsaken till att det finns en massa problemhästar som cirkulerar tror jag som jag försökte skriva är människor som inte förstår att det krävs MASSOR av tid och dessutom kunskap för att vara hästägare och låter hästen gå oinkörd-/oinriden eller kanske ännu värre, påbörjar och misslyckas. Problemhästar som går från ägare till ägare har ju ofta blivit stående i nån hage efter att ägaren precis som du skriver, fått hästen billigt, kanske gjort några försök och inte klarat av det eller så helt enkelt tröttnat. För varje misslyckat ägarskap blir hästen svårare att få ordning på och dessutom far den ofta väldigt illa.

Av den anledningen skrev jag några rader om att jag tycker det krävs erfarenhet för att köra in på rätt sätt, underförstått helst av en professionell person. Har själv kört mycket häst och dessutom tränat unghästar under ett antal år men skulle ändå aldrig ge mig på att köra in helt på egen hand. Skulle heller aldrig sälja vidare en problemhäst. Jag är inte aktiv inom hästeriet numera men blir förvånad när jag ser och hör vad många runt omkring mig med ytterst ytliga kunskaper som köper på sig hästar och andra djur, ibland till sina barn. En outbildad häst och okunnig människa är ju direkt livsfarligt utöver att det inte är bra djurhållning. Hoppas jag fått fram hur jag ser på saken nu.

Och TS, återigen, tycker det är jättebra att du anlitat hjälp och tror att det kommer ordna sig. Inte meningen att kapa tråden, ovanst inlägg är inte riktat mot dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser