Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  permakultur, framtida planer  (läst 22691 gånger)

kbh

• Gäst
SV: permakultur, framtida planer
« Svar #40 skrivet: 24 jun-12 kl 21:22 »
Inte mycket. Det jag har sett är framför allt artiklar i Odlaren, som jag tipsade om ovan.

Det är fortfarande så lite gjort i Sverige kring permakultur och framför allt inte så många som har riktigt många års erfarenhet av vad som fungerar och inte. Man får pröva sig fram själv...

Jag tycker ändå att man kan inspireras av böcker från andra länder, det är kul att försöka "översätta" till svenska förhållanden. Det största problemet här är det dåliga ljuset som t.ex. gör det här med skogsträdgårdar svårhanterligt. Bästa inspirationen kan vi nog hämta från England, även om det inte stämmer rakt av.
Undrar vadet kan komma sig  varför det inte blivit mera här ?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 24 jun-12 kl 22:00 »
Tack för länken. Ja det år synd att det inte  testats i lite bistrare klimat  .

Ang bistrare klimat så gillade jag den här länken. Om permakulturodling i klippiga bergen... Hög höjd, kort säsong, och sträng kyla... Bistrare förhållanden får man leta efter! Vad engelskan beträffar så är jag inte tillräckligt bevandrad i grönsaksodling på engelska för att hänga med på vilka sorter det handlar om, men tänket och principerna är inga problem. Intressant video!

High on Permaculture in the Rocky Mountains

Appropå svenska förhållanden, så har jag faktiskt funderat på att dokumentera det jag gör... Jag börjar ju liksom från början med att gräva och fixa och bryta nytt.... Men, jag kan ju inte kalla nåt för "permakultur", för jag kan helt enkelt inte tillräckligt om den biten. Jag bara gillar tänket i det lilla jag sett och läst.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #42 skrivet: 24 jun-12 kl 22:08 »
Undrar vadet kan komma sig  varför det inte blivit mera här ?

Det finns redan mycket gott om det. Men vi kallar det inte alltid "permakultur". De flesta som odlar grönsaker, rotfrukter, bär och frukt för husbehov hemma, och har kompost och täckodlar och samodlar, tillämpar redan väldigt mycket av det.

Sedan verkar det som att begreppet "Permakultur" används för att tjäna pengar. Hålla kurser, certifiera och sälja böcker och liknande. Krydda med lite new-age-svammel.

För mig känns det som "Permakultur" är att krångla till det rätt rejält. Blir så stelt och trist. Roligare med bara smarta odlingsmetoder nära hemmet.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 24 jun-12 kl 22:30 »
Det finns redan mycket gott om det. Men vi kallar det inte alltid "permakultur". De flesta som odlar grönsaker, rotfrukter, bär och frukt för husbehov hemma, och har kompost och täckodlar och samodlar, tillämpar redan väldigt mycket av det.

Sedan verkar det som att begreppet "Permakultur" används för att tjäna pengar. Hålla kurser, certifiera och sälja böcker och liknande. Krydda med lite new-age-svammel.

För mig känns det som "Permakultur" är att krångla till det rätt rejält. Blir så stelt och trist. Roligare med bara smarta odlingsmetoder nära hemmet.

Grejjen med att ha ett namn på det är väl att det är lätt att söka information? Sen behöver man ju inte ta till sig alla bitar, för att tycka att grundtanken är vettig... Jag håller helt och fullt med om att en hel del av tänket redan finns, utan att det satts nåt namn på det. Jag menar att jag tilltalas av grundtanken, och därför söker jag mer information, inför mitt eget projekt, att komma igång med att ordna med min egen mat, och minska mitt eget ekologiska fotspår... Så länka gärna till svensk jämförbar information! Vad informationen har för titel är av underordnat värde! :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #44 skrivet: 24 jun-12 kl 22:33 »
Ang bistrare klimat så gillade jag den här länken. Om permakulturodling i klippiga bergen... Hög höjd, kort säsong, och sträng kyla... Bistrare förhållanden får man leta efter! Vad engelskan beträffar så är jag inte tillräckligt bevandrad i grönsaksodling på engelska för att hänga med på vilka sorter det handlar om, men tänket och principerna är inga problem. Intressant video!

Ja, de har att kämpa mot! Växthuset var imponerande. Nu har jag inte kollat kartan, men är det trots allt inte på en sydligare breddgrad än våra? Så att de får mer ljus att utnyttja, trots kyla och hög höjd.

Apropå växter och engelska: i växthuset var där ju massor, faktiskt ungefär detsamma som jag odlar hemma.  ;) Inga konstigheter alltså, utöver kanske det lilla fikonträdet. Utomhus var det ju ffa bladväxter, en massa vinbärsbuskar, fläder och humle. Och säkert mer som jag missade.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #45 skrivet: 24 jun-12 kl 22:35 »
Så länka gärna till svensk jämförbar information! Vad informationen har för titel är av underordnat värde! :)

http://handbok.alternativ.nu/Odling/1.Odlingens_grunder

Fyll gärna på med mera. Även om det är "stulet" från "Permakulturen".
« Senast ändrad: 24 jun-12 kl 22:41 av sɹǝpuɐ »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #46 skrivet: 24 jun-12 kl 22:37 »

Ja och nej. Permakultur innefattar ju mer av filosofi och helhetstänk än vad många hemmaodlare kanske funderar över. Mycket kan tyckas vara självklart, men ändå värt att påminnas om. Men visst kan det bli mest trams av det med, som när nån gått en helgkurs och sedan ska börja sälja designtjänster... ::)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 24 jun-12 kl 22:53 »
Ja, de har att kämpa mot! Växthuset var imponerande. Nu har jag inte kollat kartan, men är det trots allt inte på en sydligare breddgrad än våra? Så att de får mer ljus att utnyttja, trots kyla och hög höjd.

Grejjen är väl att vi har varmare klimat här, trots nordligare breddgrader, tack vare golfströmmen? Vad ljuset beträffar så har vi i så fall snarare mer ljus under odlingssäsongen. Och det är väl just då det spelar roll? Jag som växt upp i norr med ljust dygnet runt under sommaren, och sen flyttat söderöver kan referera till smakskillnaden på framför allt jordgubbar, men även tomaterna... (så mycket mer hann jag inte med att odla uppe i norr, på en lägenhetsbalkong...) Höet i norr har också ofta högre energivärde än i södra sverige. Vilket inte bara var av godo... (ja, mor min var en hängiven djurägare, som såg till att ta rätt på allt hon kunde. Bra mycket mer än andra djurägare jag träffat. Tyvärr har jag bara en bråkdel av hennes kunskaper...)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #48 skrivet: 25 jun-12 kl 09:22 »
Grejjen är väl att vi har varmare klimat här, trots nordligare breddgrader, tack vare golfströmmen? Vad ljuset beträffar så har vi i så fall snarare mer ljus under odlingssäsongen. Och det är väl just då det spelar roll?

Jag funderar mycket på hur jag ska kunna förlänga odlingssäsongen och få ut det mesta möjliga av landen. Dels därför att jag inte har så bra lagringsmöjligheter, dels för att det är så himla gott med eget färskt grönt. Man kan ju t.ex. sätta köldtåliga saker som grönkål och diverse bladgrönt efter de tidiga grödorna och ha långt in på hösten. Och det går ju att skydda mot både kyla och blåst med ganska enkla medel. Men när ljuset blir för klent på hösten så slutar det att växa, hur mycket man än skyddar mot väder. Det är mitt dilemma just nu.

kbh

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 25 jun-12 kl 10:05 »

Oki  Tack försvar .

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #50 skrivet: 25 jun-12 kl 10:56 »
ChristnaR: Kolla in Eliot Coleman. Han har skrivit ett antal böcker i ämnet. Jag har ett par av dem, och även några rejäla skivor isolerplast av polykarbonat som jag tänkt göra låga portabla vinterväxthus av.

http://www.fourseasonfarm.com/

http://www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=145

Tillväxten stannar av, men väljer man tåliga sorter så håller de sig vid liv och håller sig fräscha och fulla med näring. Och blir det lite sol och värme så tar det direkt fart.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #51 skrivet: 25 jun-12 kl 11:03 »
ChristnaR: Kolla in Eliot Coleman. Han har skrivit ett antal böcker i ämnet. Jag har ett par av dem, och även några rejäla skivor isolerplast av polykarbonat som jag tänkt göra låga portabla vinterväxthus av.

http://www.fourseasonfarm.com/

http://www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=145

Tillväxten stannar av, men väljer man tåliga sorter så håller de sig vid liv och håller sig fräscha och fulla med näring. Och blir det lite sol och värme så tar det direkt fart.

Ja, jag har kollat in Colemans böcker och funderar på att köpa. Charles Dowdings How to grow winter vegetables har jag införskaffat och den verkar användbar - han odlar i Storbritannien. Mildare vintrar än här, men inte helt olikt.

Små vinterväxthus och skydd har jag också funderat på. Men hur gör man när stora vinterstormen kommer nångång runt jul? Stora kökslandet har hyfsat skydd mot nordväst, men antagligen inte tillräckligt.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #52 skrivet: 25 jun-12 kl 11:28 »
Skogsträdgården i Holma finns ju och får nog anses som det ledande permakulturprojektet i Sverige - http://skogstradgardensvanner.se/wordpress/

Litteratur för vårt klimat är The earth care manual av Patrick Whitefield. Lite närmare oss än den australiensiska litteraturen.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Existens?

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 25 jun-12 kl 11:41 »
Ja, jag har kollat in Colemans böcker och funderar på att köpa. Charles Dowdings How to grow winter vegetables har jag införskaffat och den verkar användbar - han odlar i Storbritannien. Mildare vintrar än här, men inte helt olikt.

Små vinterväxthus och skydd har jag också funderat på. Men hur gör man när stora vinterstormen kommer nångång runt jul? Stora kökslandet har hyfsat skydd mot nordväst, men antagligen inte tillräckligt.

Är det inte enklare att ordna bra lagringsmöjligheter, istället för att kämpa mot naturens lagar? Ett lager kan man forma efter egna behov, naturlagarna kan man knappast forma.
Jag skulle då hellre satsa på växthus med varma bänkar, och se till att komma igång med odlingen snabbt på våren. Det är ju ljusare i februari än i november. Detta för att få ner tiden man är utan odling så mycket som möjligt, och den tiden lever man på det lagrade.
Alla rotfrukter går ju fint att lagra, så dom kan man räkna bort.
Frukt går att lagra i ett bra lager.
Grönsaker som går att frysa, kan man frysa.
Allt möjligt går ju för den delen även att konservera.
Resten får man helt enkelt klara sig utan.

Det kan omöjligt vara ett resurssnålt tänk, att försöka odla vid jul. Då får man flytta till ett annat land. :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #54 skrivet: 25 jun-12 kl 12:25 »

Det kan omöjligt vara ett resurssnålt tänk, att försöka odla vid jul. Då får man flytta till ett annat land. :)

Hur resurssnålt det blir beror ju på vilka resurser man puttar in. Extra ljus och värme - inte bra. Fixa med väderskydd som man har nytta av andra årstider också - bra.

Och så är det kul med utmaningar.  ;)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #55 skrivet: 25 jun-12 kl 17:58 »
Eliot Coleman odlar väl i Maine? Där är det inte så bistra vintrar som i Sverige. Men med rätt grödor kanske det fungerar. Men dagslängden är ju inget vidare. Värt att försöka i alla fall.
Annars kan man driva cikoria i källare och liknande under senhösten-vintern.
Kan man hålla tjälen fri från jorden så vinner man på att slippa skörda och stoppa in i jordkällare. Perfekt för självförsörjaren med utrymmesbrist. Fungerar bra för palsternacka, morötter och liknande.

Snickarn:
Jag tycker Edible forest gardens är bättre än Earth care manual. Den boken är för mycket landskapsdesign enligt mig. Anpassat för större projekt och få praktiska och inspirerande idéer.
De flesta här är väl snarare mer nyfikna på smart samplantering. Det är väl åtminstonde vad det talas om mest här på forumet.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #56 skrivet: 25 jun-12 kl 18:17 »
Snickarn:
Jag tycker Edible forest gardens är bättre än Earth care manual. Den boken är för mycket landskapsdesign enligt mig. Anpassat för större projekt och få praktiska och inspirerande idéer.
De flesta här är väl snarare mer nyfikna på smart samplantering. Det är väl åtminstonde vad det talas om mest här på forumet.

Jag skulle säga att Edible forest gardens är jättebra om man vill anlägga en forest garden men det är bara en aspekt av permakultur, eller ett verktyg kanske man ska säga eftersom parmakultur brukar benämnas som en toolbox. Det är alltså två helt olika böcker så svårt att säga att den ena är bättre än den andra. Edible forest gardens är ju dock inte anpassad efter svenska förhållanden så väldigt mycket i den är inte applicerbart här. Bättre då att kolla in de forest gardens som finns etablerade här i sverige för att få inspiration på vilka växter/träd/buskar som finns att jobba med:
Finns i Holma som jag skrev om innan, Suderbyn på gotland, kampetorp och Utsikten som jag kommer på på rak arm :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 25 jun-12 kl 19:12 »

En liten kuriosadetalj, som kanske inte har jättemycket med ämnet att göra, men ändå kan vara lite... tja. kul?

Första gången jag provade odla. På balkongen. I lägenhet. I Luleå. Hade bland annat tomatplantor på balkongen, och de skulle ju tjuvas. Jag funderade lite på om jag kunde ta vara på tjuvskotten, så jag satte dem i vatten, och planterade dem när de fått rötter. Sen stod de mest i köksfönstret, istället för andra krukväxter. Jag vattnade, men tänkte väl inte så mycket mer på dem, annat än att det var lite kul att de var vid liv... Döm om min förvåning när jag kunde skörda mellan fem och tio små röda tomater i november/december! Var ju inget som räckte till nån jättesallad, men jag hade ju heller inte slösat några ohemula resurser på dem...

tench

• -
    • Solrot
« Svar #58 skrivet: 25 jun-12 kl 19:21 »
Jag skulle säga att Edible forest gardens är jättebra om man vill anlägga en forest garden men det är bara en aspekt av permakultur, eller ett verktyg kanske man ska säga eftersom parmakultur brukar benämnas som en toolbox. Det är alltså två helt olika böcker så svårt att säga att den ena är bättre än den andra. Edible forest gardens är ju dock inte anpassad efter svenska förhållanden så väldigt mycket i den är inte applicerbart här. Bättre då att kolla in de forest gardens som finns etablerade här i sverige för att få inspiration på vilka växter/träd/buskar som finns att jobba med:
Finns i Holma som jag skrev om innan, Suderbyn på gotland, kampetorp och Utsikten som jag kommer på på rak arm :)

Jo, du har förstås rätt i att permakultur innefattar det mesta. Vill minnas att Bill Mollison ville varumärkesskydda konceptet eller dyl. Eftersom han tyckte att folk blandade in en allt för stor bredd i det. Ibland beskrivs det snarare som en diffus livsstil snarare än ett sätt att producera de resurser vi behöver.
Tänkte dock att det framförallt handlar om mat, åtminstonde i den här tråden.
Hur som helst gillar jag konceptet med diversifierade växtmiljöer där olika funktioner bör vara representerade. Även i yrkesodlingen har man nått framgång genom "beetle banks" (övervintringsplatser för nyttodjur) samodling med grödor som ger nektar till parasitsteklar m.m.
Edible forest gardens är skriven för tempererade klimat liksom earthcare manual faktiskt. Mycket är applicerbart här, men liksom flera redan påpekat på olika ställen är kanske inte den typiska woodland-miljön särskilt produktiv i svenska förhållanden ifall man vill odla mat. Vi har ju så kort odlingssäsong här.
Jag har inte besökt Holma tyvärr. Sett att Esbjörn börjat bygga information på http://jordmandel.se. Där hittar nog alla intresserade flera roliga arter att börja komponera ihop.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #59 skrivet: 25 jun-12 kl 19:47 »
Eliot Coleman odlar väl i Maine? Där är det inte så bistra vintrar som i Sverige. Men med rätt grödor kanske det fungerar. Men dagslängden är ju inget vidare. Värt att försöka i alla fall.

Faktiskt verkar vinterklimatet i Maine påminna rätt mycket om det svenska, vad gäller temperatur. Det hänger ihop med Atlantens påverkan hos oss. Men soltimmar skiljer ju en del...

http://www.climatetemp.info/usa/portland-maine.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser