Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maisvelling / mais  (läst 2682 gånger)

furu

• Gäst
Maisvelling / mais
« skrivet: 02 nov-06 kl 18:23 »
Leser under innlegget "stora kull" at noen gir maisvelling til kaninunger. Selv har jeg lest at mais kan gi alvorlige fordøyelsesproblemer og er skadelig.

Men siden dere gir maisvelling så er det tydeligvis ikke giftig. Betyr det at jeg kan gi de frisk mais og maiskolber også?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Maisvelling / mais
« Svar #1 skrivet: 03 nov-06 kl 00:03 »
Våra kaniner brukar få resterna på majskolvarna efter oss. Vissa kaniner äter allt, även stocken, medan andra bara fnyser åt majsen.

Ge dem blasten också!!! Den gillar de mycket.
Landsflykting i storstan...

Elisa

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 nov-06 kl 15:27 »
Jag har gett både majsvälling och majskolvar i sommar till mina kaniner. En del äter inte alla, blast som frukt. Men inga av mina har blivit dåliga eller sjuka. Majsvälling blandat med lammtillägg är jättefint och de mår alldeles utmärkt både ungarna och mamman som också äter av det. Har provat på många kullar i vår, sommar och nu i höst. Har fått 23 kullar i år.
Elisa

Leser under innlegget "stora kull" at noen gir maisvelling til kaninunger. Selv har jeg lest at mais kan gi alvorlige fordøyelsesproblemer og er skadelig.

Men siden dere gir maisvelling så er det tydeligvis ikke giftig. Betyr det at jeg kan gi de frisk mais og maiskolber også?
inga djur för tillfället.

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-06 kl 08:51 »
Kan tanka mig att det ar sockret i majskolven som kan vara farlig for kaniner. Men for mycket morot lar ju inte heller vara halsosamt.

Jag har inte vagat ge mina kaniner mer an en liten smakbit majs, som de snabbt ater upp, men farsk majsblast tycker de mycket om.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser