Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladlöss på chiliplantor  (läst 4162 gånger)

djeen

• Ångermanland
Bladlöss på chiliplantor
« skrivet: 06 apr-12 kl 17:00 »
En del av mina chiliplantor har fått löss. Jag förstår inte var de kommer ifrån - visserligen har jag en pepino-planta inne i huset (men på ett helt annat ställe) som är angripen av löss, men den ställer jag i duschen med jämna mellanrum för att spola bort lössen och sedan får den en eller flera omgångar med såpalösning (fast lössen kommer tillbaka hela tiden - och bara just på den här plantan). Men nu har det alltså dykt upp på chilisarna. Fyra plantor har jag hittills valt att "avliva" genom att ställa ut dem med löss och allt i kylan (vi har minusgrader ute), tre upptäckte jag först och en fjärde igår. Chilin står tillsammans med bla. paprika, men det är bara chiliplantorna som är angripna.

Plantorna är ca. 8-15 cm höga, sådda 14 februari.

Finns det något universaltrix för att slippa lössen? Var kommer de ifrån? Jag vill inte bli av med fler plantor!

masa

• -
SV: Bladlöss på chiliplantor
« Svar #1 skrivet: 09 apr-12 kl 17:14 »
Pröva att hålla plantorna med kruka och allt under vatten i några timmar. För oss har det funkat bra på paprika.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Bladlöss på chiliplantor
« Svar #2 skrivet: 09 apr-12 kl 17:24 »
Jag hörde att de kommer om det blir för torrt. Så ser man till att chilin/paprikan har det fuktigt i jorden hela tiden, så står de emot bladlössen bättre.

Verkade iaf stämma för mig, då jag fick rejäla angrepp när jag var borta en helg utna vattning i växthuset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser