Här kommer min syn på det där med rovdjur.
Inga höns är immuna mot hök och andra rovdjur, vissa klarar sig sämre än andra.
Absolut viktigast är ett säkert hus, utan små smyghål och starkt nog att motstå starka djur som grävling. Och inte minst, att man aldrig glömmer att stänga för natten. De flesta rovdjur kommer på natten, och då kan lätt hela flocken dödas.
Sedan är det bra att ha en riktigt bra hönsgård, med tak eller när över, där hönsen kan vara instängda om ett rovdjursproblem skulle uppstå.
För frigående höns är dagtid enlig min erfarenhet duvhöken den största faran, oavsett var man bor. Och störst hökfara är det hos oss på senhösten.
Mycket vanligt , inte hos mig men hos folk som kommer hit och vill köpa nya hönor, är att deras höns attackerats av hund.
Rovdjur (däggdjur) som kommer dagtid är mindre vanligt, men kan tidvis bli ett stort problem. Det brukas kunna åtgärdas med stängsel (el) och fällor.
Duvhöken stänger man inte ute så lätt.
Mina DvärgWyandotte går fritt på dagarna. De har ganska goda förutsättningar att klara sig. De har t.ex mycket bra skyddsfärg, jag vet inte hur många gånger jag gått ut och trott att de varit försvunna bara för att jag inte sett dem. De är uppmärksamma och springer snabbt. Flyger dock dåligt, men flyga hjälper väl inte mot höken.
Men visst, någon gång om året blir det hökattack, ibland med dödlig följd, och eftersom jag vet att höken gärna återkommer, blir det då hönsgårdarna en tid.