Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stora svårigheter att välja ras :)  (läst 1096 gånger)

knatt

• Finland
stora svårigheter att välja ras :)
« skrivet: 05 apr-12 kl 17:20 »
har idag varit o tittat på hönor till en uppfödare. hon har 18 olika raser.
det är meningen att jag skall köpa ungdjur av henne bara jag nångång skulle få mitt hönshus byggt..
hon hade guld och silver braham-vackra som bara den.. plymouth rock var ståtliga lika så sussex..och sedan hade hon en ensam orpington tupp, oj va den var fin, har aldrig sett en orpington tidigare. sedan hade hon araucana, det skulle vara kul med lite annan färgs ägg.. australitop(?) eller vad den heter var oxo vacker.. sen hade hon vackra dvärgraser men jag är mera inne på de större skulle jag tro..kochin skulle jag vilja ha....

vilka av dessa raser skulle man kunna fixa en blandflock av? eller funkar det.. en brahmatupp skulle jag definitivt vilja ha, men blir han för stor i en blandflock??

tips och råd mottages med tacksamhet!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: stora svårigheter att välja ras :)
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 17:24 »
Du kan blanda alla uppräknade höns,australorp heter den ras du var osäker på.
Fjäderfän och kaniner

knatt

• Finland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 18:18 »
så var det :)
tack för svar..
*tänker sej hönshuset i massa kvadrat* så man får av alla sorter :)
så du menar att man kan blanda? jag är inte så noga med att de hålls renrasiga, men det e ju synd om tuppen är för tung för de lättare.
skulle man kunna ha nån dvärgras bland de stora? eller ska det vara skillt inhängnad för dem?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 18:44 »
Jag tycker att man kan blanda dvärg och lätta raser men inte dvärg och tunga raser. Ska du bara ha hushållshöns så gör det ju inget att du plockar några av varje sort.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser