Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor kan lammungar vara?  (läst 3164 gånger)

Feffe

• Gotland
Hur stor kan lammungar vara?
« skrivet: 05 apr-12 kl 08:50 »
hej,

Vi har just varit med och förlöst ett bagglamm (finull) som vägde 5420g. Det var ensamfödd såklart, och det var rejält trångt, trots att det var moderns fjärde lammning. Detta får mig att undra hur stora lammungar man kan få ut egentligen. Såklart beror det på ras, men det vore intressant att höra per ras.

Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Hur stor kan lammungar vara?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 08:54 »
Nästan 5,5 för ett finullslamm de e stort...   
Oxford Down lamm som vägt runt 9 har jag sett , 11 kg är det största jag hört men inte sett ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 09:00 »
Jag har en bekant som fick ett lamm på 8 kg av sitt Jämtlandsfår. Tror inte det var ensamfött heller...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 09:01 »
Hur mycket går tackorna sönder om lammen är så gigantiska?  :o  Tid för förlossningen?  Behov av hjälp?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Feffe

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-12 kl 09:05 »
Vår tacka behövde lite draghjälp, men hon gick inte sönder. Lite blod kom efteråt, men inget alarmerande.
Hon har inte lammat på två år trots baggbesök, så jag tror att hon har laddat ordentligt :-)
Enligt observationer vid baggsläpp borde hon lammat för en vecka sedan, så vi tror att hon gick 7-8 dagar över tiden. Då hann bullen jästa extra mycket i ugnen...
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Harriet S

« Svar #5 skrivet: 05 apr-12 kl 10:35 »
Här hemma har vi klövsjöfår och jämtlandsfår, alla betäckta med en klövsjöbagge. Vi vägde dom hittills födda lammen för skojs skull igår, och snittvikten på klövsjölammen som nu är mellan 6 och 4 dagar gammal var ca 2,8 kg. Den minsta vi har ni är en trilling som väger 2,4 kg. Så fick den första jämtlandstackan ett ensamlamm igår natt, och det vägde 4,5 kg, helt groteskt stort!!! Och nu läser man vikterna här, jag kan inte ens föreställa mej såna giganto-lamm :)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #6 skrivet: 05 apr-12 kl 10:39 »
Här hemma har vi klövsjöfår och jämtlandsfår, alla betäckta med en klövsjöbagge. Vi vägde dom hittills födda lammen för skojs skull igår, och snittvikten på klövsjölammen som nu är mellan 6 och 4 dagar gammal var ca 2,8 kg. Den minsta vi har ni är en trilling som väger 2,4 kg. Så fick den första jämtlandstackan ett ensamlamm igår natt, och det vägde 4,5 kg, helt groteskt stort!!! Och nu läser man vikterna här, jag kan inte ens föreställa mej såna giganto-lamm :)

Vi har oxå klövsjöfår och jag vägde dem när de var 1/2 dygn gamla och då vägde de mellan 1,9 och 2,7 (tvilling o trillingar allihopa).
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 05:49 »
Hej,jag har gutefår och väger lammen när dom torkat. Dom flesta ligger på 4 kg men en del 5. Några tvillingar 3,8 + 4,1 :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Harriet S

« Svar #8 skrivet: 12 apr-12 kl 09:07 »
Ett av våra små tacklamm från i fjol av renrasigt klövsjöfår tryckte i förrgår ur sej ett bagglamm på 4,5 kg, helt otroligt hur hon bar sej åt!

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 12 apr-12 kl 09:12 »
Jisses, man tror inte att det är sant.  Eller var tackan i ko-storlek?  ::)

Harriet S

« Svar #10 skrivet: 12 apr-12 kl 20:24 »
Nejdå, en liten liten tacka som hade en mycket stor mage.. De andra i hennes storlek har fött lamm på 2,5 kg fast de bara fått ett! Skönt att det gick bra i alla fall. Nu är det bara mina två fjolårstackor av jämtlandsfår som ska lamma för första gången kvar, och där är jag mer orolig, de är så enormt tjocka så jag törs knappt gissa på vad dom har i magen!

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #11 skrivet: 04 maj-12 kl 21:20 »
Våra Klövsjöfårs lamm väger i år mellan 2,5 (trilling) och 4,5 kg. Alla är vägda inom första dygnet och jag har vägt alla 14 hittills födda lamm, alla är tvilling el trillingar. Vanligaste är vikter mellan 3 o 4 kg.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 maj-12 kl 22:26 »
Mina Gotlandsfår är jag nöjd om lammen väger mellan 4,5 - 5 kg. Det tycker jag är en bra vikt!
Jag har haft en tacka som födde fram ett lamm som vägde 7,5 kg, men det var döfött... Tackan födde fram det själv.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #13 skrivet: 06 maj-12 kl 09:06 »
7kg. Jag fick hjälpa till att dra men det kom ut.
En kompis hade ett texellamm på 10kg ifjol men det var dött.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 07 maj-12 kl 20:27 »
Som TVÅ människobarn ...  Det är ju helt bortom all sans och måtta!  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser