Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora blåbär från chile  (läst 4612 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Stora blåbär från chile
« skrivet: 03 apr-12 kl 14:29 »
Hej på er!
Jag fick världens bästa överraskning hos min frukthandlare idag! Han hade lagt undan 2 paket med blåbär då han vet att "den svenska flickan älskar bääär".... hahaha...
Sällan just blåbär kommer till ön då det mest e hallon och bjärnbär på sommaren till de bättre hotellen.
Nu har jag just kommit hem och och mumsat ett halft paket redan. Men jag har en fråga! Ska inte blåbär vara blåa helt igenom hela frukten?? Dessa var liksom ljusa innuti. Och inte smaka de som svensk blåbär heller. E detta ngn annan form av blåbär??? Eller kanske inte ens värda att kallas blåbär??? :) E jättenyfiken! Dom var goda i alla fall och jag ska baka en blåbärspaj av hälften tänkte jag. Asså min tunga blev lite blå men jag har för mig att blåbär liksom e svarta..... Hjälp mig alla kloka alternativare!!!

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Stora blåbär från chile
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 14:34 »
Är det inte amerikanska blåbär? De är lite större och ljusgröna inuti.....??

Endast Sverige svenska blåbär har.... 
;) ;D
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 17:49 »
Hej!
Du har mycket riktigt fått tag i amerkanska blåbär. Det finns många arter av blåbär i Nordamerika och man har korsat och selekterat för att få fram bra sorter. Kolla om du inte kan odla en del sorter i Grekland. Det gäller att hitta sorter som inte behöver vinterkyla, alltså sorter från södra USA. Det finns vintergröna sorter som klarar sig med 150 timmars kyla under +7 C. De ger oftast två skördar per år. Alla amerikanska blåbär är inte stora. Det finns plantor som bär små, ynkliga bär också.
Har man småbarn så är amerikanska blåbär bra. Det blir lättvättat.
MVH
Jan

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 03 apr-12 kl 17:59 »
Ooo! Tack för svaren!  Kan meddela att 1 paket e redan uppätet. :) Får väl se om det blir nån paj. För ett par veckor sen sålde Lidl här på ön blåbär och hallonplantor. Köpte en av varje så jag hoppas hoppas det blir nått! Vi har svåra vindstormar här då och då så man vet aldrig pluss att det blir sjukt varmt på sommaren.
Har de amerikanska blåbären samma nyttigheter i sig som de svenska???

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 03 apr-12 kl 20:35 »
Hej!
Du kan gå in i Handboken för att se vilka nyttigheter amerikanska blåbär innehåller. De svenska blåbären innehåller mer antioxidanter men det är bara att äta lite större portioner av de amerikanska. Jag tycker inte man ska jämföra amerikanska med europeiska utan se det som två helt olika bär som är goda.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser