Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med ny hydrofor, blir tokig!  (läst 35520 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Hjälp med ny hydrofor, blir tokig!
« Svar #20 skrivet: 03 apr-12 kl 19:56 »
Exakt i vilken nivå ligger vattnet i brunnen, i förhållande till pumpen?

midhav

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 03 apr-12 kl 20:57 »
2-2,5 meter skulle jag gissa. 

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 03 apr-12 kl 21:56 »
Finns det någon manometer som visar vattentrycket efter pumpen?

midhav

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 03 apr-12 kl 22:07 »
torbjorn: Inte mer än den som är inbyggd i hydroforpumpen.

midhav

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 03 apr-12 kl 22:10 »
kackelmann: Vi har tyvärr ingen slang att prova med, men skulle ev. kunna prova och köpa en om vi inte kommer på nåt annat.

midhav

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 03 apr-12 kl 22:11 »
Ett svart får: Vi har kollat slangen hela vägen och den är väldigt hård, rund och fin. Kan inte se något konstigt med den alls.

tinna.m

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 03 apr-12 kl 22:15 »
Skit i slangen kan röra på sig och ge stopp. När ni sen inte har pumpen igång glider det som stoppar tillbaks. Samma om stoppet är utanpå bottenventilen. Som när dammsugaren hittar en strumpa, typ..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

midhav

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 03 apr-12 kl 22:16 »
I vattnet följer det inte med någon sand eller liknande men lite bruna avlagringar? eller sogg, vet inte vad jag ska kalla det men det som gör att vattnet inte är riktigt helt klart när man tar upp det i ett glas och kikar.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #28 skrivet: 03 apr-12 kl 22:34 »
Hej!

Jag tror på tinnas teori. När jag bytte hydrofor, pump, sugslang, filter och bottenventil pajade vattnet till huset. Det visade sig att de 65 år gamla järnrören var fulla av skit och när jag backade allt vatten i dem och lät dem stå och torka en vecka medan jag bytte allt vid pumphuset så hände något så att det blev stopp. Efter diverse meckande och märkliga fenomen med vatten som fungerade typ 30 s. och sedan blev till en liten liten rännil insåg vi att det bara var att byta ledningen till huset. Införskaffade 200 m PEM-slang och en gammal grävare... Nu har vi kanonbra flöde.

Så, kan du prova med en sugslang bredvid den gamla så får du besked men som sagt, skit som flyttar sig kan ge såna fenomen.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

midhav

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 04 apr-12 kl 18:30 »
Allting fungerar fortfarande som det ska utan problem. Går ut med jämna mellanrum och kollar till pumpen så att den verkligen slår ifrån när den fått upp trycket. Svårt att slappna av känner vi.

Tjkd

• -
« Svar #30 skrivet: 30 maj-13 kl 05:08 »
Gammal tråd, men svarar ändå. Hade ungefär samma problem som trådstartaren, att pumpen tidvis stod och pumpade och pumpade men jag fick inget vatten i kranarna och pumpen pumpade tills den blev jättevarm. Det visade sig vara 2 problem, det största problemet var att hydroforen innehöll ca 85% vatten och 15% luftkudde. (Såg detta på kondensvattnet på hydroforen) Detta kan ha berott på att tryckregulatorn var ställd lite väl högt och pumpen orkade aldrig komma upp till den nivån. (Tidigare var hydroforen fylld med luft från kompressor för att få rätt tryck, men det var inte gjort på länge) Så efter att ha skruvat ned tryckregulatorn ett par varv på skruven (ca 1 bar) och tömt hela hydroforen på vatten och fyllt upp igen så fungerar allt kanon igen. (Jag fyllde den alltså inte med luft, utan jag använde endast den luftkudden som automatiskt skapas av den luften som finns i hydroforen) Innan startade pumpen nästan direkt när man släppte ut lite vatten, nu startar den väldigt mycket mer sällan. Hoppas det kan vara till nytta för någon.

Kokarn

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 01 aug-15 kl 18:39 »
Har en liten fråga om en hydrofor så här två år efter senaste inlägget, känns onödigt att starta en helt ny tråd, så avancerat är det nog nämligen inte. Får bara hoppas att någon nappar och vill hjälpa en vilsen själ som springer omkring som en myra med eld i baken nere i källarn...

Har köpt ett hus och har just bytt pump då den förra var sönderrostad och har nu slått på pumpen. Trycket i hydroforen går upp på omkring 3 av 6 möjliga bar så det lär ju vara fint tryck ut i rören.. men! Utan att ens släppa vidare vattnet ut i huset så sjunker trycket. Bara inom ungefär 15 sek är den nere på 1,5 och då slår pumpen på igen, som återigen pumpar upp trycket till samma värde. Och så håller det på. Utan att någon ens tappar vatten. Hydroforen är 25 år gammal, 150 liter, har en luftningskran i mässing längst upp och en ventil nederst där en trädgårdsslang är ansluten, men det varken pyser ut luft eller vatten vad jag kan se. Hur kan trycket sjunka så drastiskt och vad kan anledningen vara? Utan att vi ens tappar vatten så tuggar ju pumpen på helt i onödan. Hoppas på hjälp!

Tack och bock!

TILLÄGG: Tror jag lyckats lista ut vad det är. Det porlar liksom i takt med att trycket sjunker så det verkar som om pumpen inte har någon inbyggd spärr, alltså att vattnet skjuts tillbaka in i ledningarna. Behöver alltså montera någon typ av ventil. Någon som har något tips där? Så här är det kopplat: { HYDROFOR } --- [ JETPUMP ] --- [ INKOMMANDE VATTEN, SJÄLVTRYCK ] . Ska jag montera denna ventil (vad den nu kallas) framför pumpen mot hydroforen eller bakom pumpen mot inkommande vatten?

MVH!!!
« Senast ändrad: 01 aug-15 kl 18:48 av Kokarn »

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 01 aug-15 kl 18:45 »
Så höll min också på och då hade jag luft i röret ut till brunnen. Det var som om en luftbubbla på mitten låg och åkte fram och tillbaka när man försökte pumpa. Jag löste det med att köpa en billig dränkbar pump och köra vatten genom röret från brunnsidan.

bo_i_dala

« Svar #33 skrivet: 01 aug-15 kl 18:45 »
Hej!

Byt /rengör backventilen!
MVH/ Bo

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 01 aug-15 kl 18:52 »
TILLÄGG: Tror jag lyckats lista ut vad det är. Det porlar liksom i takt med att trycket sjunker så det verkar som om pumpen inte har någon inbyggd spärr, alltså att vattnet skjuts tillbaka in i ledningarna. Behöver alltså montera någon typ av ventil. Någon som har något tips där? Så här är det kopplat: { HYDROFOR } --- [ JETPUMP ] --- [ INKOMMANDE VATTEN, SJÄLVTRYCK ] . Ska jag montera denna ventil (vad den nu kallas) framför pumpen mot hydroforen eller bakom pumpen mot inkommande vatten?

MVH!!!
Det sitter en backventil i silen där vattnet sugs upp från brunnen. Eftersom inget vatten kan gå tillbaka ut i brunnen kan det heller inte gå tillbaka från hydroforen till pumpen, det finns ingen plats för det bakåt. Ditt problem är antingen luft i sugröret eller som Bo i Dala skriver en dålig backventil.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #35 skrivet: 01 aug-15 kl 19:05 »
Det sitter en backventil i silen där vattnet sugs upp från brunnen. Eftersom inget vatten kan gå tillbaka ut i brunnen kan det heller inte gå tillbaka från hydroforen till pumpen, det finns ingen plats för det bakåt. Ditt problem är antingen luft i sugröret eller som Bo i Dala skriver en dålig backventil.

Håller med på det, backventilen i brunnen behöver kärlek.

För att inte göra ett dumt/dyrt misstag så köp en på tex rinkabyrör eller lokal VVS butik.
Gjorde misstaget att köpa en på välkänt hemmapularvaruhus och den gick i sönder på nånn dag och visade sig ha varit dyrare än om jag köpt en riktigt från början.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser