Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mellansilke.  (läst 6993 gånger)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Mellansilke.
« Svar #20 skrivet: 02 apr-12 kl 10:13 »
Vad jag ville, var att helt enkelt upplysa ev. intresserade köpare av "mellansilke" att det inte är en ras. Lika lite som schabrador och cockapoo och allt vad det heter som nu grasserar i hundvärlden. Det innebär ingen värdering, inte att man "dömer ut" eller ser ner på.  Det är bara en faktaupplysning.

Om Mellansilke är en ras eller ej beror väl på vad man lägger för värdering i rasbegreppet... Folk säljer ju Lohmann och Blomme och det är ju inte svårare för en nybörjare (som jag själv tex) att informera sig om den ena eller andra rasen/hybriden/varianten/icke-rasen är upptagen i standarden eller ej!

Sedan togs det upp det där med i Sverige icke godkända  raser och färger. Sådana kan man ställa  ut på Nationalen i en särskild avdelning för nya varianter, och visar de tillräckligt bra kvalitet blir de godkända.

Jo, för all del, men det kanske är lite överkurs för en nybörjare som haft sin flock icke godkända djur i ett par år och kläckt kycklingar utan en tanke på standarden och det är dessutom inte applicerbart på hybrider och lantraser som också säljs under respektive rasnamn.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 02 apr-12 kl 10:15 »
Då är det väl ÄRLIGT att sälja dv.silkesägg från utställda föräldrar för 15-20:-/st fast man vet att det kommer att bli för stora avkommor , men man säger inget till köparen. Vi som har djur som "inte håller måttet" i andras ögon är då ärlig med vad vi säljer.

...

Fattar inte varför det ska rackas ner på varandra och andras djur här.

Nej det är verkligen inte rätt att inget säga om man vet att kycklingarna blir för stora. Då är det mycket bättre att göra som du och tala om att det blir mellanstorlek. Och jag menar inte alls att racka ner på någons djur. Jag undrar bara om du egentligen vill ha stora eller dvärg egentligen? Jag tvivlar inte på att du vet vad du gör. Men varför inte bestämma sig och försöka sikta på det målet? Tråkigt att du blivit lurad men det hindrar ju inte att du försöker med det material du nu har.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 02 apr-12 kl 10:20 »
Varför ska man vara tydlig i vissa fall och inte i andra? Att sälja Faverolle med tåfel som Faverolle-blandisar är ju inte bara otydligt utan rent osant. Faverolle med tåfel bör väl säljas och marknadsföras som just det. Att skriva typ "Faverollekycklingar med smärre skönhetsfel säljes. Ej till avel och utställning men fina och trevliga trädgårdshöns" är väl tydligt?

Jo visst har du rätt det... Jag tänker bara att det ställer till mindre problem att sälja som blandras. Många tror tyvärr att om det bara är renrasiga höns så kan man avla oavsett skönhetsfel och så säljs nästa generation vidare utan urskiljning och på sikt förstörs raser pga sån hantering.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 02 apr-12 kl 10:24 »
Huuuuu vilken debatt. Jag älskar vissa paralleller som dras i tråden :-X

Bla att  bara för att man har som mål att avla standardmässiga djur så bryr man sig inte om dem :-\  Man gillar också att lura folk ::)

Här väljer jag att slänga resten av inlägget jag skrev då jag ändå inte tror att jag kan omvända någon...

Jag följer dock debatten
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #24 skrivet: 02 apr-12 kl 11:30 »
Det lustiga är att jag VERKLIGEN har försökt att få fram dv.silke. Har beställt avelsägg från 3 olika s.k seriösa uppfödare. Inte 1 enda av alla kycklingar höll måttet för dvärg. DÅ GER MAN UPP!!! Ska det vara så svårt att få fram kycklingar som håller rätt vikt är det nåt som är galet lixom!
Jag älskar dom jag har nu och nöjer mig nu med dom.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

FM

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 02 apr-12 kl 12:01 »
Tar nog fram pocornspåsen jag med snart...

Önskade att det var som när jag avlade kaniner och man fick tatuera dem i örona, man lät bli att tatuera dem som inte höll måttet=man kunde inte skriva ut stamtavla (om man inte var redig lurendrejare) och så sålde man dem till någon som bara ville ha en kanin. Men kaninen kunde inte ställas som renrasig.

Om nu vikten är ett problem på dv-silke så är det bara att jobba på det eller så behövs standarden ses över.

Att folk inte skulle tycka om eller bry sig om sina djur för att man håller på med utsällning hmmmm hmmm

Vi har olika raser för att det finns en standard. Även om ett djur inte är standardaserat men ändå är en ras så har den en 'standar' kolla isbar.

Har något djur dömts med 98 p i sverige?

Är man tydlig så går det mesta bra sedan är vi mänskliga... 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #26 skrivet: 02 apr-12 kl 12:43 »
Det lustiga är att jag VERKLIGEN har försökt att få fram dv.silke. Har beställt avelsägg från 3 olika s.k seriösa uppfödare. Inte 1 enda av alla kycklingar höll måttet för dvärg. DÅ GER MAN UPP!!! Ska det vara så svårt att få fram kycklingar som håller rätt vikt är det nåt som är galet lixom!
Jag älskar dom jag har nu och nöjer mig nu med dom.

Om man inte kan köpa det man vill ha så får man skapa det själv... det ser jag som en utmaning istället för att ge upp. ;) Själv är jag ju så tokig som vill skapa Jättesilke på 3-4kg... blir stor silke mellansilke då?  ::) ::) ::) ;D ;D ;D

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #27 skrivet: 02 apr-12 kl 12:47 »
Om man inte kan köpa det man vill ha så får man skapa det själv... det ser jag som en utmaning istället för att ge upp. ;) Själv är jag ju så tokig som vill skapa Jättesilke på 3-4kg... blir stor silke mellansilke då?  ::) ::) ::) ;D ;D ;D

Nej, du kan aldrig ta bort de ursprungliga godkända storlekar som finns i standarden.  Det finns bara dvärg och stor och där är ju redan vikten ett kilos skillnad
« Senast ändrad: 02 apr-12 kl 12:52 av linslus »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 02 apr-12 kl 12:48 »
Men om man har en standard att följa bör man vell försöka göra det, om man inte bara har en hus och gull flock  ::) Skriv att ens hönor inte följer standard istället lr 'dålig standard'  ;)

MVH

Trycker 2 gånger minst på gillaknappen  ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #29 skrivet: 02 apr-12 kl 12:52 »
Nej, du kan aldrig ta bort de ursprungliga godkända storlekar som finns i standraden.  Det finns bara dvärg och stor och där är ju redan vikten ett kilos skillnad

När jag la till  ::) ::) ::) ;D ;D ;D så trodde jag att ni skulle förstå att jag skojade.  ;) Självklart förstår jag att Dvärgsilke och Stor Silke kommer fortsätta att heta det. Mitt eget projekt är bara för privat bruk (tills vidare). o:)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 02 apr-12 kl 12:54 »
När jag la till  ::) ::) ::) ;D ;D ;D så trodde jag att ni skulle förstå att jag skojade.  ;) Självklart förstår jag att Dvärgsilke och Stor Silke kommer fortsätta att heta det. Mitt eget projekt är bara för privat bruk (tills vidare). o:)

Jag förstod det men man kan ju alltid ställa ut 3 år i rad och försöka få till en ny storlek... o:)   

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 02 apr-12 kl 12:56 »
Ja, vi får väl se om en 5-10 år då kanske. :)

älglund

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 02 apr-12 kl 13:58 »

Hur ska man kunna skapa dv.silke från djur som är för tunga? Då inte ens de som ställer ut kan skicka avelsägg där kycklingarna blir dvärg?

Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #33 skrivet: 02 apr-12 kl 14:06 »
Men även bland dessa var det väl en viss variation?  Och en dag får du kanske det som är drömmen för en dvärghönsuppfödare, ett riktigt litet exemplar men som ändå har full livskraft.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

FM

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 02 apr-12 kl 14:20 »
Men även bland dessa var det väl en viss variation?  Och en dag får du kanske det som är drömmen för en dvärghönsuppfödare, ett riktigt litet exemplar men som ändå har full livskraft.

Exakt  ^ ^^

Selektiv avel! Som Helena, om hon vill jobba fram en 'jättesilke' då kan hon köpa in förstora exemplar av storsilke, korsa in ev annan ras, ta behålla avkommorna som mest liknar målet / delmålet etc etc. Hon får nog inte tag i en alvfärdig 'jättesilke' utan får jobba själv fram den.
Om vi inte pratar ur-dvärgar så har alla dvärgar kommit fram genom selektiv avel.

Just nu kanske 1 av hundra dv-silke håller viktmåttet, medans andra kanske har andra viktiga kvaliteter ex tår som är ordentligt isär, mörk hy, bra färg.  Jag har t-ex en dv-silke kyckling som är mycket mindre än sina kullsyskon, men färgen är inte riktigt bra. Men utmaningar är skoj :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 02 apr-12 kl 14:23 »
Förtydligar mig själv;

"Just nu kanske 1 av hundra dv-silke håller viktmåttet..." drog detta ur luften som ett exempel o ingen sanning. Kanske dv-silke har bättre standar i låt säga England?

älglund

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 02 apr-12 kl 14:48 »
Det hela började ju med att man lurade folk genom att sälja ägg från "mellan" silkes. Men är det då inte ännu värre att sälja dv.silkesägg som det visar sig inte vara dv.silke när de kläcks? I så fall tycker jag att man ska ju inte sälja dv.silkesägg om man inte vet säkert att det blir "rätt ras" som någon här kallade det.

Jag hade ju i så fall kunnat sälja dessa ägg som dv.silkesägg eftersom avkommorna blir ju i samma strl. som efter ägg från dv.silkes.

Vi är då ärliga i alla fall med vilken storlek vi säljer.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 02 apr-12 kl 14:58 »
Är ni arga här? ;D ;D

Då ska jag berätta om för "100" år sen, när morfar hade kalkoner och kaniner i sin trädgård. En av mina kusiner var på besök och han hade bara en sak i huvvet: Ut och titta på morfars KANONER!
Där har ni något att avla fram! o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 2 användare
Be, Septentrial

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser