Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med att ha två olika raser  (läst 2544 gånger)

Dreamyn

• Uppland
Det här med att ha två olika raser
« skrivet: 01 apr-12 kl 15:50 »
Jag vet, det här forumet har en bra sökmotor. Men den verkar ju ligga nere för tillfället, och ett par timmars googlande har inte gjort mig klokare. Så jag testar att be er om hjälp :)

Vi har en liten grupp hedemora här hemma (inte genbank) men är lite sugna på att testa en annan ras också. Dock vill vi behålla hedemoran renrasig. Är det så enkelt då att vi helt enkelt struntar i att skaffa en tupp av den andra rasen, och inte ruva fram några ägg av den nya rasen? (tänkte grönvärpare eller liknande, så inte ägg färgen är densamma som hedemorans. Lätt att skilja på äggen då.) Men om någon skulle sura ner sig och vi inte hittar henne, och hon ligger på den andra rasens ägg, kan man då se skillnad på kycklingarna? Är tex en kyckling av en tung ras större redan vi kläckning än hedemora? Och skulle då en eventuell blandras höna fortsätta lägga ägg i "sin" färg, eller tar det beigea från hedemora över? Jag är inte intresserad av att hålla grupperna åtskiljda, då jag vill att de ska få spankulera fritt hemma på gården :) Ja, jag är novis på att hålla höns. Men det har väl alla varit från början?
Kan man ha vilken ras som helst ihop med hedemora? Eller finns det någon ras som är mer lämpad?

Tacksam för svar :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Det här med att ha två olika raser
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 16:26 »
Om man kan skilja på kycklingarna beror naturligtvis på vilken ras man skaffar. Vill man göra det lätt för sig skaffar man renrasiga vit Leghorn. Då blir alla blandiskycklingar helt vita vilket jag har förstått inte är så vanligt på Hedemora. Det fungerar inte med vilken vit ras som helst utan måste vara en ras med dominant vit. Storleken är inget bra att gå efter då den delvis beror på äggstorleken.  Blandar du med en grönvärpare (Isbar, Araucana eller Cream Legbar) så finns det alltid en viss risk för förväxlingar även om Araucana blandisar oftast är möjliga att skilja pga ärtkammen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 21:03 »
Skaffa höns med starkt avvikande äggfärg,tex isbar eller maran,ingen risk att de ruvar fram korsningar om du aldrig lägger de äggfärgerna..
Fjäderfän och kaniner

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 21:10 »
Skaffa höns med starkt avvikande äggfärg,tex isbar eller maran,ingen risk att de ruvar fram korsningar om du aldrig lägger de äggfärgerna..

Frågan, som jag uppfattade det, var hur man ser skillnad på renrasiga hedemora och blandisar när en höna gömt sig och sedan kommer traskandes med kycklingarna.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 21:19 »
Frågan, som jag uppfattade det, var hur man ser skillnad på renrasiga hedemora och blandisar när en höna gömt sig och sedan kommer traskandes med kycklingarna.
Man kan ju också betrakta alla kycklingar som kommer från okända ägg, som när någon höna gömt sig, som blandraser, och bara dem som man kläckt kontrollerat betraktas som renrasiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

_PoLo_

• -
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 23:54 »
Eller skaffa en benbefjädrad ras så ser man ju direkt vilka som är blandningar?  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 02 apr-12 kl 10:25 »
Eller skaffa en benbefjädrad ras så ser man ju direkt vilka som är blandningar?  :)
Hedemora kan om jag inte missminner mig vara benbefjädrad så det är ingen säker indikator  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 08 apr-12 kl 19:28 »
Jag har Hedemora och har köpt avelsägg från Isbar och har köpt två vuxna Araucana just för att kunna se skilnaden på äggen. Har fått mina första blandkycklingar och nu vid fyra dagars ålder ses ingen skillnad. Jag har dock sålt alla så jag behåller inte blandisarna dennna gång. De kycklingar som är rena Isbar går med fyra rena Hedemora och det är bara för att jag vet vilka som är vilka som jag ser skillnad bå dem nu vid fyra veckors ålder. Spännande det där med olika äggfärger!! JAg vill ha in någon med bruna ägg också.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-12 kl 19:54 »
Ja rent teoretiskt ska det ju gå bra att hålla två raser om man har en tupp av den ras man vill ha renrasig. Och man kan ev försöka se skilnad på vilka som är av en viss ras om de har olika färg osv. Sen kan det ju bli som i mitt fall ... har haft grönvärpare och åsbo enbart åsbo tupp. Nu sålde jag mina blandis hönor och gammel tuppen. Har köpt en ny åsbotupp och sparade bara de jag var säkta på är åsbo. Men vad ligger i redet två dagar efter om inte ett mycket litet grönt ägg  ;D då har nämligen lilla svarta Tindra börjat värpa  :D tji fick jag  :P men hon får stanna för lilla Tindra är min lilla favoriv (kläcktes förra sommaren) och de övriga har jag köpt från genbank så de är 100% åsbo och inget annat.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser