Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla till höns  (läst 4648 gånger)

Wistyl

• Halland
odla till höns
« skrivet: 01 apr-12 kl 08:25 »
jag tänkte jag skulle försöka odla mten till mina höns(ska skaffa dem först bara) men vad jag tänke på är hur mycket jag ska så för att det ska räcka till tio höns hela vintern? någon som har ett bra svar där?
//Wistyl

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: odla till höns
« Svar #1 skrivet: 27 apr-12 kl 23:21 »
prova i hönsforumet..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Valmet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 maj-12 kl 09:48 »
En höna käkar mellan 100-200g foder per dag, iallafall vintertid.
Så räkna 2kg per dag åt pullorna, blir 730kg på ett år.

Krävs en hel del för att odla å ta tillvara detta.
Jag försöker odla så mkt som möjligt själv, men det svåra är att ta hand om skörden.
Man måste torka allt ordentligt och finns det inte tillgång till nån sorts
tork-anläggning så är man utelämnad åt vädrets makter.
Förra året så var här en vacker äng full av solrosor, dom möglade bort :-\

Har en expriment-hage i år enligt principen " odla å släpp lös djuren"
När allt har mognat så släpper jag in grisar/höns å så får dom själva plocka i sig.
Inte så ekonomiskt men jag får en vacker blomsteräng hela sommaren.

Det är en blandning av Solrosor, Lin, Sockerärter,Kikärter, Pumpor och Majs!
Priset för alla frön blev ca 200kr. Hagen är väl ett halvt tunnland ca
Dom flesta fröna köpte jag i hälsokost-hyllan, blir mkt billigare än fjuttiga fröpåsar..

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #3 skrivet: 16 jun-12 kl 21:05 »
Är det bara spannmål du ska odla? Jag köper spannmål men odlar mycket annat till mina höns att äta under vintern. tex squash, morötter, majrovor. Lite potatis och liten mängd kålrot. Hönsen äter ju de flesta rotgrönsaker och de är ju lätta att spara.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Wistyl

• Halland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 21:33 »
först hade jag bara tänkt odla spannmål men nu när mina små höns går här i trädgrden så ser jag attde äter lite vad som helst så man kanske sak satsa litepå allt möjligt. hmm jag får ta och fundera på detta.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 jun-12 kl 22:18 »
Per kalori eller joule eller vad man vill kalla matens grundläggande funktion att mätta kostar hönsmaten bara bråkdelen av mänskomaten. Ska man räkna krasst ekonomiskt är det mycket mer lönande att odla till folk. Sen blir det en hel del till hönsen ändå - snigelätna jordgubbar, gurkor och squash, maskätna hallon, pyttepotäter och såna med mest gångar, morots-, rödbets-, ärtblast, kålrens av olika slag, all sorts salladsblad som inte duger att servera folk. Vintersquash och pumpor ger näringsrika kärnor som hönsen älskar. Solrosor kan man odla till prydnad och torka blomhuvuden till hönsen  (jag torkar dem inomhus i soligt fönster, men har förstås inte stora fält utan bara ett dussintal plantor). Och så kan man skörda och torka nässlor. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser