Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta moderkaka?  (läst 2082 gånger)

Pernilla C.

• Gäst
Äta moderkaka?
« skrivet: 30 mar-12 kl 23:05 »
En kvinna mycket intresserad av kost och hälsa har tjatat mycket att få en moderkaka att testa att äta. Hon tror att den är väldigt nyttig. De äter det i Asien, säger hon. Någon som testat/har någon åsikt?

Hon har inte fått någon, det har liksom inte blivit av och vi tycker det hela är en äcklig idé.

/Pernilla

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Äta moderkaka?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-12 kl 07:47 »
Jag tycker du ska låta tackan få den själv, då gör den mer nytta.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Fårtokig

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 mar-12 kl 09:05 »
Hej!
Örk! Lycka till o få ner den! Är själv inte alls äckelmagad o har sett tackor äta efterbörd sen jag var barn men håller ändå på att kräka varje gång jag ser en tacka mumsa den i sig.. Det är ju klart upp till var o en men med tanke på att gravida inte ska hallå på med lamninghjälp pga risken för listeria o toxoplasma är det kanske inte lämplig mat även om man inte tillhör någon "riskgrupp".
Man vill kanske inte heller få i sig nån "bajsbakterie" som ju mycket väl kan finnas i den änden på ett djur.. Tror inte en människormage tåler riktigt samma bakterieflora som ett djur som går ute.
Hälsningar Magda

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 31 mar-12 kl 21:25 »
Hej!
Örk! Lycka till o få ner den! Är själv inte alls äckelmagad o har sett tackor äta efterbörd sen jag var barn men håller ändå på att kräka varje gång jag ser en tacka mumsa den i sig.. Det är ju klart upp till var o en men med tanke på att gravida inte ska hallå på med lamninghjälp pga risken för listeria o toxoplasma är det kanske inte lämplig mat även om man inte tillhör någon "riskgrupp".
Man vill kanske inte heller få i sig nån "bajsbakterie" som ju mycket väl kan finnas i den änden på ett djur.. Tror inte en människormage tåler riktigt samma bakterieflora som ett djur som går ute.
Hälsningar Magda

Hahaha jag håller med.. är inte heller äckelmagad men när jag jobbade på ett ställe fick jag se en tacka som nyss lammat stå och slicka sitt lamm med efterbörden hängande ut där bak. Bakom stod en annan tacka och mumsade efterbörd  :-X
Nä, jag tror inte heller det är någon bra idé att äta alls. Fy. Men käka sin egen moderkaka kan man ju göra om man vill ;)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser