Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på högställda ståtliga raser?  (läst 2891 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Tips på högställda ståtliga raser?
« skrivet: 30 mar-12 kl 10:37 »
De flesta av mina höns har rätt korta ben och i mitt lilla hobby-avelsprojekt vill jag att min lilla "gårdsras" skall bli lite ståtligare och mer långsträckt, och vill därför korsa in någon sådan ras. Det skall inte vara en stridshönsras eller annan "utställningsras", utan den skall också vara en god värpare och värpa vita ägg. De får gärna ha stor stjärt också :). Är inte särskilt förtjust i stora sidohängande kammar, så en del faller ju på det...  Någon som har något bra förslag?
« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 10:51 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tips på högställda ståtliga raser?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-12 kl 10:46 »
Kraienköppe kanske?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-12 kl 10:52 »
Ja, kanske det :). Är det ärtkam de har?

edit: sökte på bilder. De ser lite onda ut, gillar inte riktigt hur ögonen sitter :-X, annars är de väldigt vackra och ståtliga.

En fråga om legbar.. Nu har det visserligen stora kammar, men allt annat stämmer så det kan jag leva med i så fall. Det verkar dock svårt att få tag i vanlig legbar, så min fråga är, är det någon skillnad på vanlig och cream crested bortsett från äggfärgen och färg på fjäderdräkten? Ser de annars likadana ut i kroppsbyggnad och är de likadana i temperamentet?
« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 10:57 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-12 kl 11:05 »
Kraienköppe kanske?

Det är en ras jag skulle vilja prova nån gång. :) Men hönan ser mer långsträckt ut än högrest eller?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 30 mar-12 kl 11:22 »
Kraienköppe kanske?

Jag har sett lite foton på sådana, de ser rätt så coola ut... 8)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 30 mar-12 kl 11:36 »
Ja, kanske det :). Är det ärtkam de har?

edit: sökte på bilder. De ser lite onda ut, gillar inte riktigt hur ögonen sitter :-X, annars är de väldigt vackra och ståtliga.

En fråga om legbar.. Nu har det visserligen stora kammar, men allt annat stämmer så det kan jag leva med i så fall. Det verkar dock svårt att få tag i vanlig legbar, så min fråga är, är det någon skillnad på vanlig och cream crested bortsett från äggfärgen och färg på fjäderdräkten? Ser de annars likadana ut i kroppsbyggnad och är de likadana i temperamentet?
Rasen Legbar är egentligen en Legbarfärgad Italienare och heter Kennfarbig Italiener, som betyder könsvisande Italienare i Tyskland (reservation för stavning ;) ).

Cream Legbar är en ras framkorsad i England av Engelsk Araucana, Brun Italienare och Tvärrandig Plymouth Rock. Utöver skillanad på äggfärg så har CL en liten hätta. Dom ska också vara också något tyngre än Legbaren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 30 mar-12 kl 12:53 »
Definera utställningsras  ::) De flesta raser ställs ut.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 30 mar-12 kl 12:56 »
Olika raser av stridshöns. :)

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=stridsh%F6ns&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=05B1T6iwPKyM4gTm-LiVDw&biw=1155&bih=589&sei=1ZB1T7yWKsSm4gSny_mkDw#um=1&hl=sv&client=safari&rls=en&tbm=isch&sa=1&q=stridsh%C3%B6ns&oq=stridsh%C3%B6ns&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_l=img.12..0.3217l3970l0l5008l2l2l0l0l0l0l100l188l1j1l2l0.frgbld.&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=dcb0e60b5cb7dad5&biw=1155&bih=589

De flesta av mina höns har rätt korta ben och i mitt lilla hobby-avelsprojekt vill jag att min lilla "gårdsras" skall bli lite ståtligare och mer långsträckt, och vill därför korsa in någon sådan ras. Det skall inte vara en stridshönsras eller annan "utställningsras", utan den skall också vara en god värpare och värpa vita ägg. De får gärna ha stor stjärt också :). Är inte särskilt förtjust i stora sidohängande kammar, så en del faller ju på det...  Någon som har något bra förslag?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 30 mar-12 kl 13:00 »
Oj... Jag kan inte läsa.  :-[
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #10 skrivet: 30 mar-12 kl 15:55 »
Varför inte stridshöns, bara för att de inte värper så bra? För jag kom genast att tänka på en kombinationsras som jag bara har läst om, de är verkligen ståtliga men räknas ju till stridshönsen. Värper 120 vita eller gula ägg om året, 55g. Riktigt stora så det är mycket kött på dem också. http://www.brugsevechter.be
Ber om ursäkt att jag kommer med tips på en ras jag inte vet något om, men jag har aldrig sett något ståtligare i alla fall.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 31 mar-12 kl 20:29 »
Alltid roligt att höra om raser så det gör inget ;). Jo, stidshöns är väldigt vackra och skulle säkert passa bra till att utveckla utseendet, men jag vill att de ska värpa alla fall som lantraserna minst så då passar de inte lika bra :-\.

Definition på "utställningsras": det jag menade var de som brukar kallas prydnadsraser, men kom inte på ordet just då :).

Tack så mycket för infon Azoo-Lina! :D

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 31 mar-12 kl 22:43 »
Brun leghorn kanske.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser