Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hybrider, hur funkar det?  (läst 821 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
Hybrider, hur funkar det?
« skrivet: 29 mar-12 kl 19:53 »
Har letat men inte hittat någon info på mina frågor :-[

Nu har jag fått två små gula kycklingar efter vad jag trodde var brun Lohman korsning, kontaktade säljaren för att få veta vad han har använt sig av för tupp till sina Lohman hönor....
Får svaret att han har Lohman tuppar ochså, detta trodde inte jag funkade...
Är det inte så att det kan bli vad som helst av avkomman då?
Lr har jag fått allt om bakfoten ::)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hybrider, hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-12 kl 20:18 »
Det är rätt många som inte vet att Lohmann är ett varumärke på flera hybrider utan tror att det är en ras och följdaktlingen får lohman kycklingar generation efter generation. (Nu är det ju inte säkert att det är fallet i din säljares fall)

Köper du hybrider så kan du få med en tupp (en viss % fel blir det alltid vid könssorteringen) men då parar du ändå F2 generationen med varandra så det är ju egentligen inte Lohman hur du än gör.

Egentligen är enda gången du kan säga att du säljer Lohmann kycklingar om du har fått tag i djur från "Parent stock" dvs de avelsdjur som används för att kläcka fram hybriderna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser