Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som använt FLUSA på get och får...  (läst 8248 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
Ni som använt FLUSA på get och får...
« skrivet: 28 mar-12 kl 13:34 »
Nytillskottet, flaskkillingen här hemma, har pälsen full av löss, (fårens pälslus Bovicola ovis)
och när jag frågade efter Flusa i ett par lantbruksbutiker så säger de att de slutat sälja Flusa pga nya regler som inträdde vid årsskiftet. Nu får man alltså inte längre sälja medlet och det finns för närvarande INGET preparat registrerat och godkänt för att använda på får/getter!

jag fick tipset av en butiksägare att använda Switch Pour On lösning som är registrerat för hästar, men han påstod också att jag skulle dubbla dosen för att fårens hud är tjockare än hästens. jag har tyvärr missat telefontiden till veterinären nu men jag gjorde en sådan behandling med Switch eftersom jag har två flaskor hemma. Lilla killingen fick mer än lovligt i en liten sträng bakom manken, var nästan rädd att det var lite för mycket (hellre överdosera än underdosera när det gäller parasitangrepp). Detta gjorde jag i förrgår, och det finns fortfarande små löss som kan ses krypa omkring i pälsen! Och hon kliar sig fortfarande. De är inte lika många i antal nu, så några verkar ju ha dött. Men borde inte förloppet gå snabbare än så?? Eftersom lössen äter hudavlagringar så borde de dö så fort som medlet går ut i kroppen?

Nu funderar jag på en plan B. Jag har Dermocan hemma, lusschampo för hund och katt. Jag skulle ju faktiskt kunna bada henne och schamponera in pälsen....

Vad tror ni?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Ni som använt FLUSA på get och får...
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 13:43 »
använd flusa. det säljs via recept http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=116000 man ska aldrig ta ett medel som inte är testat på det djurslag man ska använda det på
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 14:08 »
Okej. Som jag fattade det så var Flusa förbjudet att använda helt och hållet. Men om man kan få det på recept är det ju snabbt ordnat!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 14:15 »
Kemikalieinspektionen har tydligen krävt återkallat Flusa från Apoteket. Jag ringde apoteket precis och de sa att det inte gick att köpa varken med eller utan recept.

Djurägare, håll hårt i era flaskor!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 14:39 »
Tja, jag har hört ett rykte att Flusa kan ge ruskiga biverkningar på Centrala NervSystemet.  Så jag har slutat att efterfråga Flusa.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 14:47 »
Tja, jag har hört ett rykte att Flusa kan ge ruskiga biverkningar på Centrala NervSystemet.  Så jag har slutat att efterfråga Flusa.

ja på oss och andra djur men inte på får och getter
Länk till mina lamm 2012

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 28 mar-12 kl 14:59 »
nu har jag googlat http://www.pharmaxim.com/News/Flusa---Flectron-avregistrerade-av-KemI.aspx (vill dom ha tillbaka blåtunga)
Länk till mina lamm 2012

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 28 mar-12 kl 17:47 »
Nu funderar jag på en plan B. Jag har Dermocan hemma, lusschampo för hund och katt. Jag skulle ju faktiskt kunna bada henne och schamponera in pälsen....Vad tror ni?

Vänta först 10 dagar innan du behandlar ett djur med annat preparat!

Medlen reagerar/förstärker varandra,
(t.ex Sebacil ska man vara extra försiktig med alltid 10 dagars "mellanrum" till annat preparat).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 28 mar-12 kl 19:56 »
Ja, Sebasil får jag huvudvärk av, och jyckarna också.  Hoppas att skabbkvalstren mår ännu sämre ...   >:D >:D

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 28 mar-12 kl 20:13 »
Jag frågade Kalle hammarberg, om ifall han hade något att tillägga.  Han svarade:

"Hej Trollmor.
Tyvärr är mycket av det som står sant. Mer eller mindre lagligt kan Eprinex pour on eller Bayticol användas (dock inte på små killingar). Karenstider minst 7 dagar på mjölk och 28 dagar på kött (om det är ett slaktdjur). Frontline nämns i litteraturen som möjligt.
De preparat som är skrivna för hund, katt och häst har jag ingen kännedom om eventuell funktion på get. Jag skulle inte vilja pröva.
Ciao,
Kalle H"

Den nu aktuella killingen är ju liten, så var försiktig.  Allt gott tillönskas!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 mar-12 kl 23:53 »
Tack för hjälpen Trollmor!

Lyckligtvis verkar det som om lössen blir färre och färre till antal. Nu får jag leta ordentligt i pälsen efter dom. Kanske tar det en stund för Switchen att verka. jag hoppas det är så. Det är tråkigt att se hur mycket hon kliar sig hela tiden. Dessa kryp verkar vara mycket irriterande!  De försökte även bita mig, och jag verkar vara allergisk mot dom för jag får också klåda och hudutslag >:(

Jag får vänta och se helt enkelt.. och hoppas att det blir bättre inom en vecka. Om det inte blir bättre så överväger jag att prova något mildare typ av preparat, jag har ju möjlighet att behandla henne flera gånger om det skulle behövas. Tror att lusschampo behöver upprepas ett par gånger för att vara effektivt, i allafall på hund och katt.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 29 mar-12 kl 07:00 »
Lössen på får är blodsugare - inte hudätare och inte pälsätare- och det tar ca en vecka innan man ser en verkligt tydlig effekt av tex Flusa.  Att upprepa behandlingen efter tre veckor kan vara en bra idee.
PÅ små individer- lamm och killingar- kan man blanda medlet med lika delar rapsolja och ändå ge rätt dos. Vitsen är då att få dubbel mängd lösning som man därför kan sprida ut jämnare över djurets kropp. Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 mar-12 kl 11:47 »
Lössen på får är blodsugare - inte hudätare och inte pälsätare- och det tar ca en vecka innan man ser en verkligt tydlig effekt av tex Flusa.  Att upprepa behandlingen efter tre veckor kan vara en bra idee.
PÅ små individer- lamm och killingar- kan man blanda medlet med lika delar rapsolja och ändå ge rätt dos. Vitsen är då att få dubbel mängd lösning som man därför kan sprida ut jämnare över djurets kropp. Lycka till!/Tt

Bra att du skrev det, då ska jag ha is i magen i minst en vecka innan jag utvärderar behandlingen :)

Så här står det på SVA:s hemsida om fårens ektoparasiter:

"Stora fårlusen är 5 millimeter lång, brunröd (blodsugare) och syns väl. Kan färga ullen grön med sin träck.
Pälslusen är liten, 1½ millimeter och ljus (äter hår och mjäll), svår att se.
Lilla fårlusen är lite större än pälslusen, mörkblå (blodsugare). "

Jag har tittat noga på krypen jag fiskat fram ur pälsen och jämfört med bilder och beskrivning och det rör sig nog om Pälslusen som enligt SVA äter hår och mjäll. Men bet mig, det gjorde den!  :P

Bra tips att använda rapsolja!  :D

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 29 mar-12 kl 13:23 »
Jag undrar om det verkligen är fårlus?  De där eländes krypen är ganska bundna till en värddjursart, och getterna har mest sina egna, väl?  Att artbestämma dem från bilder kan nog vara svårt; det enda jag skulle ge mig på från den utgångspunkten vore att utesluta vissa arter.  :P

Jag är ganska glad åt att Du tog in henne från början, så att inte Dina andra getter också får eländet.  Antagligen borde den som äger mamman vara intresserad av att få veta att hennases getter nog har de små bovarna allesamman.

PS - vad heter sötnosen?  ;)

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 mar-12 kl 14:30 »
Jag undrar om det verkligen är fårlus?  De där eländes krypen är ganska bundna till en värddjursart, och getterna har mest sina egna, väl?  Att artbestämma dem från bilder kan nog vara svårt; det enda jag skulle ge mig på från den utgångspunkten vore att utesluta vissa arter.  :P

Jag är ganska glad åt att Du tog in henne från början, så att inte Dina andra getter också får eländet.  Antagligen borde den som äger mamman vara intresserad av att få veta att hennases getter nog har de små bovarna allesamman.

PS - vad heter sötnosen?  ;)

Ja.. du har nog rätt. Trodde att får och get generellt hade samma sjukdomar och parasiter eftersom de har samma inälvsparasiter. Inne på SVA:s hemsida så har "get" visserligen fått en egen kategori, men till skillnad från "får" som har en underrubrik som heter "parasitsjukdomar" så finns ingen information specifikt om getens parasiter. Om man läser på fårsidans parasiter så står det inget om att pälslusen smittar mellan får och getter, men däremot står det att "B ovis" och "Chorioptes" smittar mellan får och getter. Detta gjorde mig mycket förvirrad, eftersom mig veterligen finns ingen parasit som kallas "B ovis", men troligtvis syftar de på två olika sorters fotskabb, vilket också verkar felaktigt eftersom det enligt följande länk bara finns en slags fotskabb. Fotskabb, alltså "Chorioptes Bovis" är den enda formen av Chorioptes som är av veterinärmässig betydelse i tempererat klimat, ändå kallas den allt från Chorioptes ovis/equs/bovis m.m.. I alla fall enligt denna text: "http://books.google.se/books?id=iWYjGPiW6D8C&pg=PA69&lpg=PA69&dq=%22Chorioptes+ovis%22%2B%22chorioptes+bovis%22&source=bl&ots=2MsaJ-arGg&sig=4b8d-q74h1A6hepRk30EHdxMM2o&hl=sv&sa=X&ei=SlJ0T8yCOufV4QTEqK2lDg&ved=0CCUQ6AEwAA#v=onepage&q=%22Chorioptes%20ovis%22%2B%22chorioptes%20bovis%22&f=false"

Så SVA:s trovärdighet är ju lite tveksam när det gäller getter. Har googlat nätet på tvären och bredden efter information om getens löss men är väl inte mästare i Google Fu, så fick inte fram så mycket information... Vore ju trots allt intressant att veta vilken parasit man ska behandla geten mot!  ::)

jag har inte döpt geten ännu!
Vi kallar henna för allt möjligt nu, "skruttan" "fluffan" "skuttan" och "tussan". :) Synd att "Bäbis" redan är upptaget! Det hade passat henne  :)

jag har övergett idén på att försöka ha henne i nån slags karantän inne så att hon inte ska smitta de andra getterna. jag har brått med att få barnvakt till henne så jag kan åka tillbaks till jobbet :) Så jag ska skola in henne hos getterna. Ju fortare de accepterar henne i flocken desto bättre. Doris är otroligt försiktig och snäll. Bäbis är mera uppfostrande.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 30 mar-12 kl 00:59 »
Oj, nu har Du pluggat på!  Fint!  Men ... inget namn?  Då får vi hjälpas åt att föreslå!  Jag börjar:

Botilda

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 30 mar-12 kl 07:23 »
Lusan ;D
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 30 mar-12 kl 09:51 »
Fy skäms, Eva!  Du skulle bara veta vad det kliar!

Men på bilden är hon lite sned i fejset, jag funderade en stund på om det kunde ge något.  Namn som Bäbis växer ju en killing ganska snart ifrån, för det mesta.

Men med tanke på hennes historia, och hennes nuvarande beteende ...  hmmm ...

Hopp
Hoppan
Hoppet
Hoppsan

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 30 mar-12 kl 10:03 »
Namn som Bäbis växer ju en killing ganska snart ifrån, för det mesta.

Det ska gudarna veta min ena tacka (klövsjö får) heter bäbis, stor och tuff men smeknamnet Bambina passar henne väldigt bra  ;D
Länk till mina lamm 2012

Sussilo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 mar-12 kl 13:01 »
Lusia  (= Lucia )  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 4 användare (1 dolda)
Radar, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser