Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min ruvhöna dog :(  (läst 2149 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
Min ruvhöna dog :(
« skrivet: 28 mar-12 kl 11:36 »
Jag har en fröken som har ruvat ganska länge. Den första omgången blev det inget av (gissar att äggen inte var befruktade) men då hon vägrade sluta ruva så fick hon nya ägg i lördags. I morse hittade jag min enda ruvhöna död, hon låg på rygg i hörnet av hönshuset där de har sandbadet.

En av de andra hönorna har "bråkat" på henne varje morgon när hon gått upp ur redet för att äta och dricka. Jag fick rådet att bara hålla koll på dem så att det inte spårar ur, och låta dem reda ut det själva så det var vad jag gjorde. Nu är ruvhönan alltså död, och är hackad på över ryggen. Hon var lite tunn, men absolut inte mager. Jag har sett henne äta och dricka varje dag, men hon kan förstås ha varit försvagad av ruvningen ändå. (först några dagar i tomt rede, sedan 26 dagar på ägg, två dagar på tomt rede och så nu då på ägg igen sedan i lördags.)

Kan den andra hönan ha slagit ihjäl henne till slut? Är det normalt beteende för hönor?

Det är bara ruvhönan som varit utsatt för "attackerna" och ingen av de anda hönsen. Det är också en och samma höna som har bråkat med henne, ingen av de andra. 

Ska också tillägga att jag inte hittat ohyra eller annat, inte sett några tecken på sjukdom och det finns inga andra besättningar med fågen nånstans i närheten eller som jag har varit hos för att kunna få med mig smitta hem. Hönsgården är fortfarande full med snö (ca 50 cm) så de är inte ute nånting än utan bara inomhus.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

claramaria

• Gäst
SV: Min ruvhöna dog :(
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 12:05 »
 :'( synd , jag var med en gång när jag såg att kalkonhönan bråkade med den andra ruvkalkonen i början viste inte vad ska jag göra då gick jag till biblioteket och läste i en gammal bok om höns så fick jag veta  att hönerna som inte ruvar blir avunsjuka så vill dem bara förstöra , där fick hon isoleras från andra med höns stängsel och egen mat och vatten. där klarade hon sig och var en glad och stolt mamma .

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 12:58 »
Uch vad tråkigt!
Vi hade hemska problem en vår med att alla våra hönor absolut skulle ruva,det va unghönsen, dom va dessutom helt hopplösa med att lägga ägg i vanrandras bås .... och dom låg inte klart... och lämnade äggen osv,osv... det resulterade ju oxå i att vi inte kunde städa som vi borde ha gjort eftersom det hela tiden låg nån och ruvade i 14 dagar...massor med ägg fick slängas,med foster:-( och så kom då den hemska lus/ohyre inflamationen  så klart i redena... och ruvisarna va inte så noga med renhålningen av fjädrar osv... så småning om dog flera av ruv hönorna.. då blev det stor sanering.... ingen fick ruva på flera veckor... men så småning om när sommaren kom och allt va normalt så fick en åt gången ruva och vi fick små kycklingar :-)... men fruktansvärt va det under tiden... det gick liksom inte att kontrollera... Dom visade inget avensjuke beteende,alla bara skulle ruva.
Ett annat år,innan vi bygde nya bås.. så va det ett mellan rum mellan vägg och skilje skiva... lagom att rulla ett ägg bakom... då va det två hönor som ville ruva.. och dom hjälptes åt.... dessutom så när en va hungrig så så bökade dom över några ägg till den som skulle ligga kvar... och sen fick hon tillbaka sina ägg :-) vi märkte det eftersom vi såg dom ute och knalla och äggen va borta och sen tillbaka..... sen satte jag mej och tittade .. och mycket riktigt dom flyttade äggen! Dom samsade sedan om alla kycklingar.. utom en.. för den kidnappade kalkon hönan som blev av med sina egna kycklingar.. så hon fostrade en vanlig kyckling den sommaren :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 13:47 »
då va det två hönor som ville ruva.. och dom hjälptes åt.... dessutom så när en va hungrig så så bökade dom över några ägg till den som skulle ligga kvar... och sen fick hon tillbaka sina ägg :-) vi märkte det eftersom vi såg dom ute och knalla och äggen va borta och sen tillbaka..... sen satte jag mej och tittade .. och mycket riktigt dom flyttade äggen! Dom samsade sedan om alla kycklingar.. utom en.. för den kidnappade kalkon hönan som blev av med sina egna kycklingar.. så hon fostrade en vanlig kyckling den sommaren :-)

Vilken underbar historia. Hönsmammor är verkligen någon särskilt ;D
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 29 mar-12 kl 07:51 »
Jag försöker igen... tredje gången jag skriver ett svar så nu får det banne mig fungera...

Det där med "svartsjuka" kan nog vara nåt... Jag upptäckte i går att en annan höna, jag tror det är attackhönan men inte 100% säker, har lagt sig för att ruva på ett redägg. Dock i ett helt annat rede än den nu döda hönan låg.

Ruvhönan som dog blev heller aldrig störd inne i redet, där fick hon vara ifred och ingen av dem brydde sig om henne - däremot blev hon som sagt attackerad av en och samma höna varje gång hon gick upp för att äta, dricka och bada. Ingen tog ju heller över hennes ägg sedan hon dött utan de låg och kallnade. Jag tnkte inte låta den här hönan ruva nu däremot, utan väntar nog tills det är varmare och de kan vara ute i hönsgården också. Jag har fortfarande ca 50 cm snö där ute och luckan är helt översnöad med tung snö och is. Den måste tina fram på egen hand innan de får gå ut helt enkelt.

Jag kikade lite närmare på henne i gårkväll när jag plockade henne (synd att låta fint flugbindningsmaterial gå till räven) och jag hittade inga yttre skador, ohyra eller annat konstigt. Jag misstänker att hon stressade ihjäl helt enkelt. Stackarn. Nu får hon bli till annan nytta...
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser