Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fara för räv?  (läst 8465 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Fara för räv?
« skrivet: 28 mar-12 kl 07:53 »
Hur rädd bör man vara för räv i lamningstider? Vi stänger in fårskockarna varje natt men det är väldigt opraktiskt och de vill ju hellre vara ute både morgon och kväll (och mindre gödsel inne). Ena gänget har vanligt fårstängsel runt sin rastgård och den andra har elfårnät. Kan det hända att räven går in mitt i natten? Vi har haft en räv som vi kunde spåra i vintras i snön som gick från hus till hus och testade överallt och gick in i vedboden och in på logen, men gubben sköt häromdagen en illa däran skabbräv och troligen var det väl den som var så oblyg....  ???
Tankar om detta?

vallhunden

• Västergötland
SV: Fara för räv?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 08:04 »
Jaghar mina nyfödda lamm innanför elfårnät den första veckan. Har varit med om (förra året) att räven tig ett 10 dagar gammalt lamm.
När räven väl har lärt sig var skafferiet finns, så kommer han flera gånger om dagen och hämtar mat... >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 08:06 »
Jag känner en som hade stora problem med räv förra vintern. Räven tog lamm både ute i hagarna och inne på logen under natten där fåren var instängda..:/ så om ni vet att det finns fler rävar i området skulle jag nog stänga in djuren ordentligt varje kväll. Sätt upp rävfällor i närheten om ni har möjlighet.

/Jessica
Flying Goose

regnpipan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 08:12 »
så om ni vet att det finns fler rävar i området skulle jag nog stänga in djuren ordentligt varje kväll.

Det var många år sedan det fanns så mycket räv som det gör nu, t.ex. fjolårets gnagartopp har bidragit till detta. Och det verkar av allt att dömma fortsätta i år.....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 09:38 »
Räven tar gärna lamm,gott om räv är det numera oxå,även korpen är ett stort hot..
Fjäderfän och kaniner

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 09:52 »
hur stora ska lammen bli för att räv och korp inte är ett hot längre?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 mar-12 kl 10:18 »
hur stora ska lammen bli för att räv och korp inte är ett hot längre?

När de blivit lite rörligare och skuttar efter tackan ett par tre dagar gamla minskar risken rejält. Det är de nyaste lammen som ligger i riskzonen. Sedan hänger det givetvis på hur varska tackor man har, en bra tacka håller koll och kan skydda i alla fall ett litet lamm, lite svårare när de är många.....
Korpen vet jag inte, har ingen erfarenhet av den. Ja annat än att jag skjutit en (skyddsjakt) vid lammen härom året sedan höll övriga korpar i trakten rejält skyddsavstånd till mina hagar....

gnällvis

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-12 kl 13:30 »
Rävar är fräcka och provar gärna att ta lamm i både fårhus och innanför stängsel. Är de dessutom hungriga och har rekat innan så att de vet att inga människor finns i närheten så är det fort gjort.
Korp och kaja är inte heller så trevliga, de kan gå fram och hacka om lammet sover eller på ett djur som ligger och är dåligt. Efter det att vi var ute och härjade med en räv förra året så har vi haft lammen inne tills de är så pass rörliga och medvetna så att de kan upptäcka faran och ta sig undan. Resten av den sommaren så hade jag en byggradio i fårhuset på nätterna. Fåren lyssnade på sjörapporten på P1  och räven höll sig borta.

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 30 mar-12 kl 16:49 »
När de blivit lite rörligare och skuttar efter tackan ett par tre dagar gamla minskar risken rejält. Det är de nyaste lammen som ligger i riskzonen. Sedan hänger det givetvis på hur varska tackor man har, en bra tacka håller koll och kan skydda i alla fall ett litet lamm, lite svårare när de är många.....
Korpen vet jag inte, har ingen erfarenhet av den. Ja annat än att jag skjutit en (skyddsjakt) vid lammen härom året sedan höll övriga korpar i trakten rejält skyddsavstånd till mina hagar....
...Finns mycket skrönor om Korpen...läst om bonde som påstod Korpen flög iväg med lamm i näbben :D...hur det nu är möjligt...fårbonde ...Åhus..gnällde om Korp som dödat lamm,tydligen försökte han kräva ersättning...länsstyrelsens svar:bevisa det :D ...sanning är väl att en hel del lamm är dödfödda..sedan försöker man få ersättning....

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 30 mar-12 kl 17:50 »
...sanning är väl att en hel del lamm är dödfödda..sedan försöker man få ersättning....
Ersättning???
Korpen kan ge sig på fullt friska unga lamm.
Har hänt hos en av mina kompisar. Hon åkte hemifrån ett par timmar och ett lamm hade av misstag hamnat utanför stängslet. När hon kommer hem springer tackan och ropar förtvivlat på lammet som korpen sitter och hackar på, lammet lever men har inga ögon kvar och ändtarmen är sönderhackad och utdragen.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

regnpipan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 mar-12 kl 17:58 »
...Finns mycket skrönor om Korpen...läst om bonde som påstod Korpen flög iväg med lamm i näbben :D...hur det nu är möjligt...fårbonde ...Åhus..gnällde om Korp som dödat lamm,tydligen försökte han kräva ersättning...länsstyrelsens svar:bevisa det :D ...sanning är väl att en hel del lamm är dödfödda..sedan försöker man få ersättning....

Är det inte dags för dig att skaffa lite får så du lär dig något och kan uttala dig av erfarenhet för en gångs skull? Men ha gärna fåren ett par år innn du yttrar dig så att du faktiskt förstått något också är du snäll. Sedan kanske du kan få folk att lyssna på ditt mässande.

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 30 mar-12 kl 18:49 »
Är det inte dags för dig att skaffa lite får så du lär dig något och kan uttala dig av erfarenhet för en gångs skull? Men ha gärna fåren ett par år innn du yttrar dig så att du faktiskt förstått något också är du snäll. Sedan kanske du kan få folk att lyssna på ditt mässande.
...Har haft får...finns det bevis för att Korpen tar friska lammungar tro...är det filmat och sedan lammet undersökt så det var friskt....eller är det irriterande att Korpen kanske äter upp åtel...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 mar-12 kl 19:16 »
Har också haft lamm som dödats av korp. Ändtarmen utdragen på ett lamm och ögon och mage borthackat på ett annat...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 30 mar-12 kl 19:29 »
Har också haft lamm som dödats av korp. Ändtarmen utdragen på ett lamm och ögon och mage borthackat på ett annat...
..Deras sätt att äta döda lamm,förstår det kan se lite si så där ut.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 mar-12 kl 19:43 »
Det har varit friska, levande lamm som har attackerats >:D
Detta är ett välkänt fenomen för alla, utom Tännlappen...

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 30 mar-12 kl 20:14 »
Det har varit friska, levande lamm som har attackerats >:D
Detta är ett välkänt fenomen för alla, utom Tännlappen...
...Får väl se om det dyker upp bevis...som sagt en bonde sa att Korparna flög i väg med lammen :D ...Lägger till ett saxklipp från Wikipedia:

"Huruvida flockar av korpar attackerar nyfödda ungar av större däggdjur som renkalv och lamm, exempelvis genom att hacka ut deras ögon, är mycket omdiskuterat och ännu föreligger inga ovedersägliga bevis för dessa utsagor"
« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 20:20 av Tännlappen »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 30 mar-12 kl 20:29 »
jag har hört att korpen även ger sig på tackan när hon ligger och lammar, den hackar sönder ögonen och sen är det bara att ta dom lamm och efterbörd som kommer ut  >:D mina  tackor kommer jag låta lamma inne då vi har mycket korp här i trakten, vi bor vid ett fågelskyddsområde.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

regnpipan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 mar-12 kl 20:55 »
BBC Lambing Live - Ravens Attack Newborn Lamb

I detta läge hade jag plockat fram bössan och hänvisat till skyddsjakt på enskilds initiativ.

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 30 mar-12 kl 21:20 »
BBC Lambing Live - Ravens Attack Newborn Lamb

I detta läge hade jag plockat fram bössan och hänvisat till skyddsjakt på enskilds initiativ.
...Nojjig och skjutglad regnpipan tro...inget bevis...lite suddigt..kanske fanns lite efterbörd kvar....inget hände...ingen Korp flög i väg med lammet  ;D .....

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 mar-12 kl 21:21 »
Citera
Ravens readily prey on lambs and ewes, particularly when inclement weather coincides with the lambing period. Early morning is a favored time of attack. Ravens are attracted to lambing ewes, perhaps in search of the afterbirth, and they will often attack the emerging or new-born lamb. The attack invariably begins at the eyes, which are eaten, progressing to the tongue, navel, anus, and heels. Eventually the body cavity is pierced, usually just behind the rib cage, the liver and heart being preferred. The udder of the ewe may also be attacked.
Lambs up to two weeks of age are also taken, particularly twins and sickly stock. The attack may begin with a preliminary peck to the eye region, which will induce hasty retreat in a normal lamb; but a sluggish response will call forth more vigorous attacks. Occasionally a lamb's eye will be pecked out as it sleeps in the morning sun, sometimes causing fatal loss of blood. Often a lamb or ewe will be alive but incapacitated to the extent that the rancher must destroy it.

Internationellt är man inte speciellt tveksam till huruvida korp kan ta lamm. Stycket ovan är saxat ur en rapport från University of California.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser