Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bocksmak på getkött?  (läst 4708 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Bocksmak på getkött?
« skrivet: 30 okt-06 kl 11:39 »
Vi ska slakta några äldre getter ( tre bockar 4 och 2 år samt 7 månader och en get 3 år) + en bagge som är 9 månader.

Är det någon som har erfarenhet av om det blir bock- respektive baggsmak på köttet när djuren uppnått könsmognad eller beror det på andra saker?

Nåt speciellt man ska tänka på vid slakt som skiljer sej från slakt av lamm som tillsammans med gris är vår enda erfarenhet av större djur?

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

leifhh

• Gäst
Re:Bocksmak på getkött?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-06 kl 13:03 »
Jag tycker mig inte känna någon bock/eller baggsmak under förutsättning att man inte klantar till det med urinblåsan (ja inte den egna alltså) eller slarvar när man flår djuret.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #2 skrivet: 30 okt-06 kl 14:45 »
Jag har aldrig testat bockkött, men däremot så har jag läst att om man inte vill ha bocksmak så ska man slakta bocken före 6 månaders ålder.
Eller kastrera den innan denna ålder, dvs innan den blir könsmogen, om den sedan ska slaktas senare.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 30 okt-06 kl 19:56 »
Jag har fått tipset att använda rosmarin vid tillagningen för utom då vit peppar , salt ch lite vitlök....

och att man gärna skall koka get köttet - till grytor är det utmärkt...
och vill man göra en delikat ungsrätt så finns ett trevligt recept på Gävle borgs fäbodförenings hemsida som vi testat...

Man skulle koka köttet först sedan lägga det på rotfrukts bädd i ugnen...
vart jätte gått..

Även steka i lergryta...är bra tips på get och killing....

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 30 okt-06 kl 20:38 »
Du menar väl "vuxna getter"? För en 4 år gammal get är inte direkt gammal. Fick ni dom inte sålda kanske? Om geten är vanlig svensk lant, hanterbar, har horn och ni har vägarna förbi Tranås så skulle hon kunna få bo hos mig i min lilla flock.

Gjorde tjälknul (tjälknöl på svenska) på killingstek för någon vecka sen. Vilket var delikat!

Håll undan håret från köttet vid slakten och akta urinblåsan noga så blir det bra. Lite "mustigt" för många så här års men i många andra kulturer en delikatess. Passar bra till en vällagad och väl kryddad curry eller gulash t.ex.

« Senast ändrad: 30 okt-06 kl 20:41 av Gruff »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 30 okt-06 kl 21:32 »
Tack för svaren, speciellt recepttipsen. Killingkött har jag ätit, milt och fint i smaken och inga problem att laga vad som helst av!

Jag blir ändå inte riktigt klok på om någon av er slaktat getter "äldre" än killingar (det var det jag menade med äldre).

Tyvärr Gruff, geten är ingen lantras men tack för erbjudandet!

Tipsen verkar vara att få bort urinblåsan hel och ingen fäll i kontakt med köttet - precis som med får.  :-\

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 okt-06 kl 09:09 »
min bock var sisådär 5-6 år gammal när jag slaktade honom. visst var köttet smakrikt, men varken jag eller min gravida hustru tyckte att det smakade "bock".

ett tips kan dock vara att välja lite mer kryddstarka rätter av köttet från de lite äldre djuren. bogarna på min bock rökte jag rätt hårt, blev bland de mest lyckade rökningar jag gjort. köttet funkade bra till kryddstark korv, curry-rätter mm. även tjälknöl gick bra på min bock, men då kryddade jag  upp lagen lite mer än normalt (porter, vitlök, sambal, spiskummin om jag minns rätt).

sammanfattningsvis: försök att smyga in spiskummin, sambal ölek och vitlök i rättterna så bli allt bra  ;)

det är bara att sätta igång, förhoppningsvis blir du inte besviken på köttet! och glöm inte att lämna in fällarna på beredning, getfällar är minst lika snyggt på golvet eller i soffan som fårfällar!
« Senast ändrad: 31 okt-06 kl 09:11 av leifhh »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 01 nov-06 kl 10:19 »
Tack Leifhh, nu känner jag mej nöjd.

Vi har tänkt röka en del i vår hembyggda rök och göra en del korv (gärna lufttorkad) och frysa in förstås. Har du nåt korvrecept att dela med dej av blir jag dessutom jätteglad!

Självklart tar vi hand om fällarna. Några av djuren är angoragetter och någon göingeget, så fällarna blir underbara!!

Håll nu tummarna för att slakten går bra. Hittills har vi haft en kunnig medhjälpare men i år tar vi ett steg till och gör det själva.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-06 kl 10:59 »
testa Merguiz (nordafrikansk lammkorv), jag har bra erfarenhet av att byta ut lammet mot get i receptet i denna tråd:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=9;action=display;threadid=2885

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #9 skrivet: 01 nov-06 kl 12:44 »
Tack, jag ska prova det!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #10 skrivet: 19 nov-06 kl 17:29 »
Slakten är över, allt gick lugnt och bra och vi klarade av allting själva. Det kändes förstås, men det är jag glad att det gör. Den dan jag inte känner något måste jag nog söka annan hjälp...

Vill bara berätta att vi provsmakat allt kött innan vi styckade och frös in det och av bock- eller baggsmak fanns ingen antydan alls! Bara fint och välhängt kött med en mild smak.

Känner mej nöjd på flera sätt. Vi har vågat slakta själva och klarat av det, köttet smakar härligt och frysen är full inför vintern. Ett stort steg för oss som nu varit självförsörjande på kött i ett år!

Monika

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 03 dec-06 kl 17:13 »
Har slaktat både äldre och ynre getter och bockar.
Nu har Du ju lyckats så jag är väl lite sen med mina tips men ändå så vill jag delge Dig mina erfarenheter.
Bockarna och Getterna matas precis som vanligt hela veckan innan så att de inte märker av någon skillnad.
Jag brukar försöka att ge dem mycket tall och gran och väldigt lite kraftfoder ca två månader innan slakten.
Smaken blir mera "vilt" då och de gillar det. De får denna tid också väl saltat hö och har många vattenställen att dricka ur, gärna två per bock och med stora avstånd emellan så att de alltid kan dricka så mycket de vill utan att störas av varandra.
På detta sätt slipper jag också lukten eller i alla fall mycket av den, då buken öppnas på djuret.

Det är så riktigt sagt, att man skall hålla undan raggen när man flår men det är så viktigt att det tål att upprepas igen.
När jag flår bockar har jag flera knivar. Om jag tror att kniven kommit nära raggen eller vet att de skurit i den, skall den rengöras. En medhjälpare sysslar bara med kniv-tvätt då. Jag är mycket petig med detta men har heller aldrig haft "bocksmak" på köttet. Först tvättas den i såpa och hett vatten, därefter stryks knivbladet med mat olja som gnids in (oljan löser upp ev. smakgivande ämnen bättre.)  för att därefter diskas i varmt vatten och yes. När kniven är sköljd i vatten och torkad på rent, nytt hushålls papper torkas den bladet med en bommulstuss indränkt med medicinsk sprit (70 proc.). Så vet jag att den är både fri från smuts, bocksmak och otrevliga mikroorganismer.

Då skottet går står djuren och äter morot eller persilja som de älskar och vet inte av något obehag. De får aldrig heller se vare sig någon skjutas eller delar av redan slaktade djur.
De skall ha det fint och lungt hela tiden!!! :)
Är jag inte beredd till att ge dem detta och det extra arbete det medför  >:(skall jag nog hellre bli vegan!!!
Talet om bocksmak tror jag kommer av slarv vid flåningen eller att man punkterat blåsan alternativt att djuret varit stressat. Det är nog fullt möjligt att få bocksmak även på getkilling om man stressar henne ellerr är otrevlig mot henne vid slakten. Men det tänker jag aldrig kontrolera!!!

Njurarna kasserar jag alltid på bockar medan levern får bli hundmat.
När jag tillreder bockkött vill jag gärna ha antingen en liten kvist enris (inbundet i en påse av lakarnsväv) med i grytan eller så tar jag lite ca 1 tsk torkade LAVENDELBLOMMOR per kg kött i grytan. Detta förutom vanliga kryddor.
Det går bra att använda recept på älgkött när man lagar get och bock kött.

Om baggar vet jag inget men vill gärna lära av andra!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Ajon

• -
« Svar #12 skrivet: 08 jan-07 kl 23:10 »
Har hört att det bara är under brunsten som det finns risk för en väldigt speciell smak. Så då låter ju det som om det bara är att ha bockarna för sig själva ett tag.

Har själv bara slaktat två bockar än så länge, en äldre herre och en ungbock. Det var inget fel alls på köttet.

Lite sena funderingar, kanske alltid något.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Methoni

• Närke
« Svar #13 skrivet: 18 aug-07 kl 21:26 »
Jag måste få fråga, bock-och baggsmak är det när köttet smakar lite "surt"?
Här i Grekland äts det ju väldigt mycket get (killing) och ibland när jag köpt grillspett på bykrogen så kan jag få bitar som smakar "surt". Det nyper i kinderna som det gör när man äter en smakrik fetaost. Jag brukar skämta och säga "att nu har de allt slaktat gammelgeta" när jag får en sådan bit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser