Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut! Kramp m.m!  (läst 4338 gånger)

KristinSundberg

• Gästrikland
Akut! Kramp m.m!
« skrivet: 27 mar-12 kl 10:46 »
I söndagskväll skulle mamma ge fåren foder och såg då hur vårat äldsta får, 10 år, börjar krampa. Blinkade, skakade på huvudet och ramlade omkull. Vet någon varför?
Alla vi andra sprang dit när mamma ringt och då stod fåret lugnt upp. Efter någon minut åt hon som vanligt och var sugen. Sedan har vi tittat till henne typ varje timme och en gång på natten. Nu står hon bara. Juvret har är stort, men vad jag tycker känns det inte hett eller så. Hon är dräktig, måste jag väl tillägga.
I måndags ville hon äta, men verkar bli sämre och sämre. Nu har hon bara ätit knäckebröd lite lamt och bara står och står.
Vet någon vad vi kan göra?

Moster

• Gotland
SV: Akut! Kramp m.m!
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 11:26 »
Vet ej vad det kan bero på, men jag föreslår att kolla om hon har feber, det kan ju i alla fall ge någon fingervisning. Håller tummarna att det går bra!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 11:29 »
Jaghar för mig att kalkbrist kan ge kramper??! ???
Om hon har kalkbrist så har hon undertemp... kolla tempen!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

KristinSundberg

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 11:55 »
Tack för svar! Glömde, förlåt, skriva att vi gett kalk både i söndags och igår. Och idag. Ibland sväljer hon och ibland inte. Nu står hon nästan hela tiden med nacken böjd åt sidan längs med ryggen. Kan det vara någon slags kramp? Hon äter, men bara ur handen. Men då med god aptit.
Ska vi testa att ge magnesium?
Verkar inte ha feber. Mjukt och fint juver.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 12:24 »
Är avföringen ok?
Vi hade en tacka som hade käftgropsödem. En helt annan sak. men hon fick diarreer och böjde huvudet mot sidan på samma sätt som du beskriver. Ett tecken på värk från magtrakten kan jag tänka mig. Tänker att om det är några magproblem så kanske hon bör sättas på hö-och-vatten diet.
Det är bra att hon står i alla fall..
Mer än så kan jag inte iktigt säga. jag hoppas att hon blir bättre.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 27 mar-12 kl 12:26 »
Kan tillägga: idisslar hon?

Om hon inte gör det så har hon nog någon sorts magproblem. Men svårt att säga vad som kom först, magproblemet eller "det andra".
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

KristinSundberg

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 27 mar-12 kl 16:09 »
F.Y.I.
Vi tog hit vetrinär som gav kalk under huden och i blodet. Hon ska dessutom gå på en liten penicillinkur ifall det är listeria det rör sig om.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 mar-12 kl 18:52 »
Listeria var min andra gissning, men jag vågade inte skriva det - eftersom det har varit flera sådana fall här på senare tiden....
Jag hade blivit lite tjatig med mitt listeria då. Men om tackan viker huvudet åt sidan så tyder det på problem på CNS (listeria ;))

Bra att en veterinär tog sig en titt!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 mar-12 kl 10:01 »
Magnesiumbrist!
Hade exakt samma problem förra året.
Högdräktig tacka som betedde sig så.
Jag ringde veterinär som sa att de måste ha kalk för att ta upp magnesium.
Jag köpte DOLOMIT pulver (Kalk och Magnesium) på hälsokost och gav oralt. Det räckte i mitt fall.
Kan behövas injiceras om det är allvarligt.

Ser otäckt ut!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 28 mar-12 kl 10:32 »
Och jag tänkte på B-vitaminbrist.  Men eftersom veterinär har sett patienten, så är väl det "utrettt".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 mar-12 kl 10:45 »
Ja, B-vitaminbrist ger ju precis samma symptom.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 28 mar-12 kl 20:08 »
När vi ändå är inne på vad som kan ge dessa symptom så har jag ett finfint litet häfte från jordbruksverket som heter "friska får".
Där står om hur man skall betrakta ett djur på avstånd för att bedöma dess allmäntillstånd.
Bland annat Ett huvud som hålls snett kan bero på listerios eller öroninflammation

Rätt intressant hur många olika problem som kan ge symptomet med huvudet mot sidan..

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 28 mar-12 kl 20:15 »
Så SJV skriver på fullt allvar att man ska bedöma djurens allmäntillstånd på avstånd?  ::)

Förlåt OT   :-[

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 28 mar-12 kl 20:34 »
När vi ändå är inne på vad som kan ge dessa symptom så har jag ett finfint litet häfte från jordbruksverket som heter "friska får".
Där står om hur man skall betrakta ett djur på avstånd för att bedöma dess allmäntillstånd.
Bland annat Ett huvud som hålls snett kan bero på listerios eller öroninflammation

Rätt intressant hur många olika problem som kan ge symptomet med huvudet mot sidan..

OT :-[
Men jag lägger in en länk till broschyren i PDF, den är bra :)
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_12.pdf
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 28 mar-12 kl 21:55 »
Ja det är verkligen en jättebra broschyr :)
Och det handlade mest om hur man skulle börja -- med att kolla på djuret på avstånd. Sen går den självklart igenom hur man känner på djuren, bedömer hull, kollar temp, känner på pungar, gräver i käften, you name it ;)

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 28 mar-12 kl 22:08 »
Så SJV skriver på fullt allvar att man ska bedöma djurens allmäntillstånd på avstånd?  ::)

Förlåt OT   :-[

Nu är jag ingen expert på får, men tror SJV menar att en del av djurets allmäntillstånd bedöms på avstånd.  :)
Vid en klinisk undersökning av ett produktionsdjur börjar man alltid med att betrakta djuret på avstånd då vissa parametrar kan förändras när man kommer nära djuret som ev. kan bli stressat då (beroende på hur van det är till hantering bland annat) vilket gör att man kan få t.ex. ett förändrat beteendemönster eller t.ex. ökad respiration. Man tittar bl.a. på hur djuret beter sig, rör på sig, om djuret äter, osv..
Men självklart bedöms inte hela allmäntillståndet med betraktning på avstånd som enda grund.  ;) ::)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 28 mar-12 kl 22:38 »
Aha, det låter betydligt bättre!  Hur mår tackan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 7 användare (1 dolda)
Mikael Blomster, Allam, MrStrix, Gröfre Slissing, carlos, Kronhjorten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser