Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du sått/planterat idag?  (läst 38724 gånger)

Varg-älva

• Finland
SV: Vad har du sått/planterat idag?
« Svar #100 skrivet: 20 maj-12 kl 20:37 »
Lök, spenat och rosa slöjblommor.

De rosa kommer att bli fina mot spenaten....  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 20 maj-12 kl 20:48 »
Morötter, mangold och lök här, men det är nog väl sent för löken. Tio eller femton stånd sparrispotatis också, bara för skojs skull.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #102 skrivet: 20 maj-12 kl 21:29 »
Morötter, mangold och lök här, men det är nog väl sent för löken. Tio eller femton stånd sparrispotatis också, bara för skojs skull.

Du kan ju alltid ha den som färsklök om den inte hinner mogna. Jag satte ett rejält gäng bortglömda sättlökar häromdagen, de kanske inte hinner mogna till att spara, men vi äter kopiösa mängder färsklök under sommaren, så den lär nog gå åt.  :)

Har sått bönor idag: rosenbönor, borlottibönor och en sista omgång bondbönor. I morgon blir det ett gäng vaxbönor och kanske något mera. Och så har jag satt några smultronplantor som var bortrensade, lagda i en spann och totalt bortglömda. Men det verkar vara bra liv i dem, så nu har de fått ett nytt hem.  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 20 maj-12 kl 21:46 »
Du kan ju alltid ha den som färsklök om den inte hinner mogna. Jag satte ett rejält gäng bortglömda sättlökar häromdagen, de kanske inte hinner mogna till att spara, men vi äter kopiösa mängder färsklök under sommaren, så den lär nog gå åt.  :)
Men det här var inte ens sättlök, utan frö. Nåja, får vi en lång och mild höst så går det kanske, och som du säger så går det ju fint att äta färskt  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #104 skrivet: 20 maj-12 kl 21:47 »
Men det här var inte ens sättlök, utan frö. Nåja, får vi en lång och mild höst så går det kanske, och som du säger så går det ju fint att äta färskt  :)

Aha. Har aldrig sått lök från frö. Nå, du får väl rapportera hur det går!

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #105 skrivet: 20 maj-12 kl 21:49 »
Snön från trädgårdslandet har försvunnit för några dagar sen och det har blivit preparerat med gödsel och fräst, morötter är planterade idag. Resten får nog vänta några dagar till. ;D
Lite sen vår uppe i norr och jag blir liiiite avis på allt som redan såtts i era trädgårdsland.
Paprikan, chilin och majsen väntar på att få komma ut på altnen  mot solväggen men än så länge får den komma in på natten.
Det kliar i fingrarna att få plantera mera.
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #106 skrivet: 21 maj-12 kl 00:00 »
Potatis! Rocket och Asterix, samt ekologisk Sava och Ovatio.

Samt morötter, lök och bönor.
Självhushåll till nytta och nöje

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #107 skrivet: 21 maj-12 kl 20:45 »
Vaxbönor och några dvärg-gråärter som en alternativare delat med sig av. Kompletteringssådd av sockerärter. Och frilandsgurka i pallkrage under glas.

skarmyra

• Blekinge
« Svar #108 skrivet: 21 maj-12 kl 20:54 »
Citera
Citat från: Ett svart får skrivet Igår kl. 21:46

Kan man inte använda den som sättlök nästa år i så fall? tycker att jag hört det...?
Här har iaf såtts spräcklig majs, blomsterbönor, gröna bönor och luktärt idag. ...vi är väl kanske också lite sena :)
sembrar una planta es crear una vida

christelle

• Blekinge
« Svar #109 skrivet: 21 maj-12 kl 22:17 »
Igår kom tomater och en kalebass ut på friland, idag har sockermajsen och gul och grön squash kommit ut i landet - längtar redan efter grillad majs och squash  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 21 maj-12 kl 22:19 »
Kan man inte använda den som sättlök nästa år i så fall? tycker att jag hört det...?
Det kanske blir rejäl sättlök som gör att jag får lök extra tidigt nästa år  :)

skarmyra

• Blekinge
« Svar #111 skrivet: 23 maj-12 kl 09:24 »
Hoppas på det!! vore ju kalas :D
sembrar una planta es crear una vida

Varg-älva

• Finland
« Svar #112 skrivet: 26 maj-12 kl 15:21 »
Lapin puikula, sallat, dill. persilja och gurkört.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #113 skrivet: 26 maj-12 kl 15:58 »
Lapin puikula,

Är vad??  ???

Planterat ut majs. Funderar på att sätta ut kålplantorna också, om jag orkar mecka med insektsskydd...

Varg-älva

• Finland
« Svar #114 skrivet: 26 maj-12 kl 16:06 »
Är vad??  ???

Lapin puikula är en sorts mandelpotatis. Odlas i lappland.
Den är rätt liten, mycket mjölig och mycket god.

amillacan

• Skåne
« Svar #115 skrivet: 26 maj-12 kl 16:08 »
Idag åker det ner rödbetor, vaxbönor, slingerkrasse och luktärt i landet. Igår åkte majsen, gurkan o tomaterna ut men de har vit fiberduk på sig och en fleecepläd på natten. Är det någon som vet om majs klarar lite frost?
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Sponny

• Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
« Svar #116 skrivet: 26 maj-12 kl 16:53 »
Jag har fått 20 kilo bintje i backen tillsammans med palsternacka, ännu mer morötter och bondbönor.
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....

K@rin

• Närke
« Svar #117 skrivet: 26 maj-12 kl 17:54 »
Har sått lite pö om pö, rödbetor, rädisor, gräslök såddes förra veckan, tomaterna fick kommma ut lite för tidigt, men jag tror de överlever, har planterat ut physalis i kruka, sådde morötter, dill, ringblommor, sättlök idag, lite sent men det blir vad det blir. Squash och bönor får vänta lite.

evamarta

• Skåne
« Svar #118 skrivet: 26 maj-12 kl 17:58 »
Funderar på att sätta ut kålplantorna också, om jag orkar mecka med insektsskydd...

Jag började i andra änden... Satte ut plantorna först, och funderar nu intensivt på hur jag ska få till nåt insektsskydd...  ::)

Hur ska jag göra? Fiberduk kostar ju fan pengar!
evamarta@live.se
0767-933525

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #119 skrivet: 26 maj-12 kl 18:03 »
Jag började i andra änden... Satte ut plantorna först, och funderar nu intensivt på hur jag ska få till nåt insektsskydd...  ::)

Hur ska jag göra? Fiberduk kostar ju fan pengar!

Jag vet inget annat än fiberduk som funkar någotsånär. Somliga använder billiga tunna gardiner från IKEA. Om du har bärnät så går det också att använda, men det får inte ligga an mot plantorna, då kommer fjärilarna åt att lägga ägg i alla fall...

I år tänker jag sätta kompostgaller runt kålen och täcka med fiberduk. Sätter lök och blommor i närheten, för att kanske förvilla lite... f*n tro't.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser