Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du sått/planterat idag?  (läst 38698 gånger)

freitag

• Södermanland
SV: Vad har du sått/planterat idag?
« Svar #80 skrivet: 13 maj-12 kl 19:19 »
Vi har planerat majrova, spenat, rädisa, sockerärtor, morot, persiljerot, palsternacka, kålrot, mangold och lite potatis. Till glädjeämnet hör att de flesta redan har tittat upp (satte för ca 1-2 veckor sedan under fiberduk)! De tråkiga består i att vi redan har sniglar (förra året kom de inte förrän på högsommaren), någon (förmodligen ett myller av jordloppor) har ätit på majrove/rädisa-blasten + halva solrosen.

Angående potatis: vi får inte riktigt plats med den i år. Dock har vi ett gäng förgrodda... Men vi har en stor yta täckt med tång/hö/vass/löv/kvistar osv. Vad tror ni om att kratta ihop dem till limpor och odla potatis i dessa? 

Längtar också efter att sätta bönor! I år ska jag sätta under sönderklippta PET-flaskor, så de får varsitt litet drivhus + att fåglarna har svårt att ta dem. Hoppas det funkar!

EmilP

• Skåne
« Svar #81 skrivet: 13 maj-12 kl 19:26 »
Ett persikoträd, det är ju populärt nu! Men jag tvivlar på att det blir några persikor.

Sponny

• Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
« Svar #82 skrivet: 13 maj-12 kl 20:23 »
Lök och morötter. Och om tiden finns blir det mer gul lök, röd lök och morötter imorgon.
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....

Menlös

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 14 maj-12 kl 13:10 »
Igår: Planterade jag om 5 st 50cm höga busktomater i hinkar som jag ska ha på balkongen. De har redan fått små knoppar. På kolonilotten sådde jag morötter, sallad, rädisor och ruccola. Blandade i några få frön gurkört i alltihop för det estetiska.

Angua

« Svar #84 skrivet: 14 maj-12 kl 18:19 »

Angående potatis: vi får inte riktigt plats med den i år. Dock har vi ett gäng förgrodda... Men vi har en stor yta täckt med tång/hö/vass/löv/kvistar osv. Vad tror ni om att kratta ihop dem till limpor och odla potatis i dessa? 

Borde gå, det går ju att odla i halm. Inte lika stor avkastning men det kan man ju leva med ibland :) Har ni ändå utsädet så skulle jag testa om jag vore ni, alltid lär man sig något!

Angua

« Svar #85 skrivet: 14 maj-12 kl 18:27 »
inte blivit mycket idag, har massa saker att göra vid datorn (som egentligen inte innefattar detta, meeeen) däremot så fick jag sån grävabstinens så jag fick ut två sommarsquashplantor iaf. De jag satte ut igår har klarat sig bra, en butternut såg lite ledsen ut i morse, men med lite fiberduk äver sig så blev den glad. Lyckades ha sönder rötterna på en gurkplanta däremot, den klarade sig inte :( Får se om jag köper en färdig och ersätter med vid den stöttan.
Dagens utplanterade fick varsin genomskinlig back över sig som miniväxthus, ska ta av dem under dagen i morgon. De är rätt avhärdade, men jag har slut på fiberduk och blir lite besviken om de dör för mig. Var rätt smidigt, funderar på att köpa några fler backar och se hur det fungerar.

I veckan kan jag nog få njuta av de första rädisorna och spenaten från drivbänken :)

christelle

• Blekinge
« Svar #86 skrivet: 15 maj-12 kl 01:18 »
Fyra små ynkliga fågelbärsträd(pinnar) som ska bli en fin liten fond bakom växthuset. (om de överlever flytten)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

freitag

• Södermanland
« Svar #87 skrivet: 15 maj-12 kl 21:07 »
Störbönor som experiment i en av mina limpor/lasagnebäddar jag har ordnat. Ska bli squash och gurka där sen, men tänkte att om bönorna tar sig blir det en fin kombination. Om nu inte rådjuren äter upp dom... Enda området vi inte hägnat in.

Huggorm

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 15 maj-12 kl 22:24 »
Fyra små ynkliga fågelbärsträd(pinnar) som ska bli en fin liten fond bakom växthuset. (om de överlever flytten)
Härligt, vattna noga så tar dom sig nog. Jag skulle vilja sätta ett tjog fågelbärsträd till en hel körsbärslund

christelle

• Blekinge
« Svar #89 skrivet: 16 maj-12 kl 00:17 »
Härligt, vattna noga så tar dom sig nog. Jag skulle vilja sätta ett tjog fågelbärsträd till en hel körsbärslund
Ja helt underbara träd och de goaste bär som finns. Och billigt eftersom fåglarna glatt sprider dem  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tännlappen

• -
« Svar #90 skrivet: 16 maj-12 kl 01:19 »
Sammanlagt på G...Rocket potatis,Perlo potatis,Faxe potatis tror jag den heter. Sedan Tomater,Gurka,Squash,Mangold,sallad självsådd,Tobak.

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #91 skrivet: 16 maj-12 kl 05:30 »
och jag har iaf klippt gräset Sått lite blommor/Merja
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #92 skrivet: 16 maj-12 kl 14:33 »
Majs, försådd för att senare plantera ut. Basilika, dito, om den nu gror - jag hittade en gammal bortglömd fröpåse så vi får se vad som händer. Och lite sallad, också för utplantering där det finns plats så småningom.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #93 skrivet: 17 maj-12 kl 09:07 »
Sättlök av gullök och 3 sorters potatislök blev det nedstoppat i jorden idag :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #94 skrivet: 17 maj-12 kl 09:53 »
Imorgon planterar jag ut spetskål, som jag frösått för ca 6veckor sedan i miniväxthus. Kålrabbi planteras även det ut imorgon men det är plantor jag köpt på plantskola. Har även frösått kålrabbi men de är ännu för små för utplantering. Svartkål direktsådde jag på friland för ca 10 dagar sen.

Angua

« Svar #95 skrivet: 18 maj-12 kl 17:25 »
potatisen äntligen i backen. DEn har förgrott ordentligt eftersom det tog längre tid än jag tänkt att få bort allt som låg på marktäckningen där nu potatislandet är, men sånt är livet. Fått ut lite fler majplantor och squash, siktar på att gräva klart där i morgon och få lite bönor i jorden också.
Kålen ska få lämna drivbänken i helgen och flytta ut till sin bädd, ska gödsla först.

Och idag var det rädispremiär :D Skönt med lite lön för mödan också ;) blir nog en till kvällsmaten också. Snart har jag ätklar sallad också i olika varianter. *lycka*

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #96 skrivet: 18 maj-12 kl 18:08 »
Potatis.

Planterat blommor i två nya gårdsrabatter - årsblommor och perenner.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #97 skrivet: 19 maj-12 kl 17:27 »
Sena morötter, rädisor (för att markera morotsraderna) och den sista löken - äntligen! Imorgon ska jag börja så bönor - snart ser jag slutet på vårsådden.  :)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #98 skrivet: 20 maj-12 kl 09:02 »
Idag blev det dags för morötterna att komma i jorden! Nästan samtidigt sodu ChristinaR trots att man bor i Västerbottens inland! Såg att det skulle bli regn här idag och sedan sol och varmt inst en vecka, så det passade pefekt tyckte jag :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #99 skrivet: 20 maj-12 kl 09:30 »
Idag blev det dags för morötterna att komma i jorden! Nästan samtidigt sodu ChristinaR trots att man bor i Västerbottens inland! Såg att det skulle bli regn här idag och sedan sol och varmt inst en vecka, så det passade pefekt tyckte jag :)

Härligt! Fast jag sådde mina tidiga morötter i mitten av april.  ;) Dock lite dålig uppkomst, så det blir nog till att kompletteringsså lite. Alltid en chansning att börja tidigt, men går det så går det och morotsfrön kan man ju slösa lite med.

Alla kulturarvsbönor har kommit upp och står i miniväxthus ute i väntan på plantering. Och idag blir det stora bönsådden på friland - har förvärmt jorden med plast och nu ska det hålla sig stadigt på många plusgrader så de har en chans att komma upp!

Men svedjerovorna har jag glömt att så!! Får göras idag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare
Berberis, JasmineR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser