Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myror i framtida hönsgården  (läst 7935 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: myror i framtida hönsgården
« Svar #20 skrivet: 11 apr-12 kl 11:05 »
Myror hör hemma i ett levande ekologiskt system. Klart myror skall vara i en trädgård.
Visst, i rimlig mängd. Jag har varit i trädgårdar där det är myror precis överallt, och då blir det för mycket.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #21 skrivet: 11 apr-12 kl 11:36 »
Vi har en stor myrstack precis utanför det som ska bli vår nya hönsgård. Ska bli intressant att se om myrorna flyttar!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 11 apr-12 kl 11:47 »
här var gott om svartmyror innan jag skaffade höns, nu ser jag bara några enstaka, de verkar inte ha något bo här längre. Antalet fästingar och antalet mördarsniglar har också minskat till nära noll. Trots att de är en del av ekosystemet, så är jag inte ledsen över att de väljer att bo på andra ställen än min tomt  ;)  ;D.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #23 skrivet: 11 apr-12 kl 12:52 »
Intressant det där med fästingar, tror du att de har ätits upp eller har de flyttat pga förändringen i vegetationen?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 11 apr-12 kl 12:54 »
Intressant det där med fästingar, tror du att de har ätits upp eller har de flyttat pga förändringen i vegetationen?
Troligen lita ev båda. Plockar jag fästingar från katterna, så slänger jag dem till hönsen. Och de äter upp fästingen omedelbart. Jag har sett dem plocka insekter från grässtrån och buskar.

Men visst, eftersom jag har ganska många djur, så har växtligheten förändrats, och det kan också påverka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

knatt

• Finland
« Svar #25 skrivet: 13 apr-12 kl 05:34 »
jag har läst att om det finns myror i komposten är den för torr. kan man vattna bort dom? om de nu skulle lägga beslag på hela hönseriet. annars tror jag oxo att de flyttar/dör ut senare om äggen hela tiden blir uppätna.

Feffe

• Gotland
« Svar #26 skrivet: 14 apr-12 kl 20:55 »
Vi ska testa och se vad som händer. Förhoppningsvis gillar våra skåningar och blekingar myror och deras ägg, och får gratis protein :-)
Jag ska försöka hålla mig lugn och inte oroa mig i onödan. Svårt det där ibland...
Intressant med fästingar och sniglarna. En av anledningarna till att vi skaffar ankor, och därmed även höns är just att ta mördarsniglarna, så det vore ju trevligt om det fungerade.
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 28 apr-12 kl 08:09 »
Mycket stackmyror i och runt förra hönsgården här (skogsterräng). När hönsen flyttade in i hönsgården flyttade stackmyrorna ut. ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 1 användare
MarisaAtown7741

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser