Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder till får.  (läst 7632 gånger)

Helena S

  • Inlägg: 51
Kraftfoder till får.
« skrivet: 29 okt-06 kl 13:24 »
Hej !

Jag har tidigare år haft okrossad havre som kraftfoder till mina får   (gutar), men i år fick vi tag i havre med en inblandning av vete. Jag har inte hört eller läst något om vete som foder till får, funkar det ? Är det någon här som provat ? Vi köpte av en bonde som har det som foder till sina kor.

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #1 skrivet: 15 nov-06 kl 19:32 »
Hej Jag krossar en blandning med vete,havre och korn som jag blandar med lite Gallax och Betfor till mina får och kor det har dom mått bra på i många år.Så det är ingen fara med vete till får enligt mej. Pernilla
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #2 skrivet: 16 nov-06 kl 03:53 »
Hej Helena  :)
Bli inte "stött" nu för att jag påpekar det, men det kan vara bra att nämna en ska med tanke på alla nybörjare som är här på forumet.

Kraftfoder är inte korrekt benämning på "sädblandning".
Utan det betyder att man har en fodermix som har ett proteinfoder i blandningen.
Som tex Highland nämner "Galax" eller soja eller malda ärter.

Säd är säd. Och Kraftfoder något annat  ;D

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 04:31 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #3 skrivet: 16 nov-06 kl 07:46 »
Kraftfoder, se Spannmål, Oljekakor, Kvarnavfall, Slakteriavfall och Fiskeriavfall.

Lantmannens Bok.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #4 skrivet: 16 nov-06 kl 14:45 »
Ja, spannmål räknas väl helt klart som ett kraftfoder? Till häst räknar man i alla fall havre, korn, betfor och liknande som kraftfoder.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #5 skrivet: 17 nov-06 kl 04:30 »
Precis.... det gör man ofta till häst, men inte till Får.
Det är väl det som strular till begreppen lite när just hästägare skaffar får  ;D

När foderrådgivare och föredragshållare pratar/skriver om kraftfoder så avser man inte ren säd.
Utan en blandning med en viss proteinhalt (som jag inte kommer ihåg exakt på morgonkvisten).
Hur som hellst så blir det lite dumt då rådgivningen t.ex pratar om 0,5 kg extra för varje lamm till tackan på våren, och folk skottar åt tackan säd istället för Kraftfoder(blandning).  :-X

Fårgurun Sjödin som skrivit Fårbibeln menar inte heller han, säd när han pratar om kraftfoder utan ett Kraftfoder som består av 80% säd - 10% betfor och - 10 % av koncentrat med 35% råprotein.

Hatar man inte Soja så är 75% Havre- 10% Betfor- 15% Soja ett helt ok Kraftfoder. Har man dåligt hö 5-6 %smb råpr är  65% säd -25% Soja- 10% Betfor ett bra Kraftfoder.

Kommet ur flerårig utbildning.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #6 skrivet: 17 nov-06 kl 09:55 »
Vad har sojan för effekt eller vad jag nu ska kalla det ??? Det var någon som sa till mig att jag inte bör ge det till mina åsenfår. Då dessa har man för bevarandet av rasen.
Vad är Gallax?
Man bör väl heller inte ge dem förmycket betfor. Frågan är då hur mycket är förmycket  :-\
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 09:56 av Lili »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #7 skrivet: 17 nov-06 kl 10:25 »
 Sojan är ett fodermedel med mycket protein i. Extra mycket protein behövs när tackan går dräktig och ger di. Detta gäller oavsett vilken fårras man har. Inte ens ett allmogefår bevaras bättre på något sätt bara för att det magrar av under digivningen. ;)
 Om man inte har ett tillräckligt bra grovfoder så kan det vara nödvändigt med tillskott av något proteinrikare kraftfoder än bara spannmål, särskilt om tackorna får fler än ett lamm. Det bästa är ju om man kan tillgodose så mycket som möjligt av fårens behov med grovfoder, men ett sådant grovfoder kräver mycket kunskap, timing och maskiner för att få till (tidig skörd=mindre skörd och inga "gammelvallar"), jag har lite av en känsla av att de som får till detta foder inte gärna säljer utav det utan använder det själv.
 För att veta någorlunda vad man håller på med när man utfodrar sina får så är ett analyserat grovfoder och kunskap om behovet hos djuren under olika perioder av "fåråret" bra att ha.
                         Mvh
                       Charlotte
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 10:27 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #8 skrivet: 17 nov-06 kl 20:59 »
Det som jag tycker är konstigt är att på många ställen läser man att tex en dräktig tacka ska ha så och så många hekto av olika sorters spannmål, soja eller vad det nu är. Men hur kan man säga så generella mängder utan att ta hänsyn till innehållet i grovfodret? Det kan ju variera jättemycket, och därmed påverka kraftfodergivan.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #9 skrivet: 17 nov-06 kl 21:12 »
Det som jag tycker är konstigt är att på många ställen läser man att tex en dräktig tacka ska ha så och så många hekto av olika sorters spannmål, soja eller vad det nu är. Men hur kan man säga så generella mängder utan att ta hänsyn till innehållet i grovfodret? Det kan ju variera jättemycket, och därmed påverka kraftfodergivan.

 Jag tycker inte heller att man kan rekommendera hur mycket kraftfoder som behövs utan att veta grovfodrets innehåll...
 Vet man däremot att fårens "underhållsbehov" täcks av grovfodret så är det ju lätt att lägga till si och så mycket av kraftfoder för att täcka dräktighets och digivningsbehoven. Men då måste man ju som sagt veta vad grovfodret innehåller ändå...
                      Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #10 skrivet: 18 nov-06 kl 10:18 »
Hej Falin o Charlott !
Jag håller helt med er, självklart ska man ha en analys på grovfodret.
Och vi som har det, brukar också själva kunna räkna våra foderstater.
MEN det är så, såå...få fårägare som har höanalys/ensilageanalys och som kan räkna en foderstat.

I praktiken måste ha ett "tänkt normalvärde" på grovfoder om man ska kunna informera "brett" om foderstater. Annars får djuren inte kraftfoder överhuvudtaget, för att djurägarna inte har en aning om hur mycket "Kraftfoder" de ska ge.
Då blir foderstaten bara hö..  :-\

Tanken är inte så illa egentligen med de här "schablonvärdena" ;)
Allt beror ju på vad som är alternativet..

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Florina

  • Gäst
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #11 skrivet: 18 nov-06 kl 13:26 »
Jag ger inte mina gutar något kraftfoder alls. jag har fått för mig att ingen ger gutar något annat än hö,saltsten och möjligen kraftfoder vid dräktighet men att inte alla ens gör det. ???


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kraftfoder till får.
« Svar #12 skrivet: 18 nov-06 kl 14:05 »
 Vad (och om) man behöver ge kraftfoder kan ju förutom grovfodrets kvalite och antal lamm också bero på NÄR tackorna lammar. Om jag bor i norra sverige och har finullstackor (som får många lamm) tidigt på året (massor av snö kvar) och dessutom har ett grovfoder med lågt proteininnehåll, då klarar sig  tackorna inte utan kraftfoder. Bor jag däremot längre söderut och har en ras som får få lamm och tackorna inte lammar förrän de är ute och betar fritt av spätt, proteinrikt vår-gräs, ja då är ju förutsättningarna helt andra.
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 2 användare
Radar, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser