Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "sprättiga" och konstiga tackor  (läst 2918 gånger)

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
"sprättiga" och konstiga tackor
« skrivet: 22 mar-12 kl 15:37 »
Alltså jag är fundersam just nu.  ???
Har varit ute till fåren för en stund sedan. Passade på att klippa en av tackorna som förhoppningsvis är dräktig (men i så fall har en bra bit kvar). Alla låg när jag kom in och de flesta idisslade. Jag kunde sitta vid tackan och klippa en stund (handsax) innan hon ställde sig upp och jag fick binda henne. Tackorna är mkt snälla och tama så det var ingen stress.

Efter det tog jag tag i att klippa en annan som är lite bråkigare så jag fick ta fast henne innan jag började, vilket gick rätt fort. Klippte bara halsen då jag tyckte det verkade som om ngt var lite konstigt i fårhuset..
Tackan som jag just klippt verkar inte veta om hon skall ligga eller stå och ställer sig till slut och hänger med huvudet. Jag tänker att det väl kan vara ett ok beteende när man är nyklippt.. konstig känsla.
Tackan som jag klippt halsen på går och lägger sig igen.
Resten av fåren går omkring och "rycker"/sprätter/stampar. Som om hela fårhuset invaderats av flugor.

De är delade i två grupper. 5 st som skall lamma någon gång i april och 4 st som (enl. baggsläpp) skall lamma nu. En av dem är jättetjock och har svullet juver så hon borde komma igång när som helst.
De enda som verkade lugna och obrydda var tackan som lammade för en vecka sedan, och går själv, samt baggen i sin baggbox.

Jag undrar om det kan vara så att det bara är vårkänslor? Att de övriga "inspirerats" av den nyklippta tackans konstigheter eller av tackan som skall lamma när som helst, eller om det verkligen har hänt något?!
Balen som de äter av nu har rätt mkt smörblommor i sig, men är relativt torr.. Men alla djur har ju ätit av det fodret och vissa är helt normala. jag hämtar från den ett par ggr/ dag och brukar täcka den mellan gångerna. I natt har det dock regnat lite och jag glömde täcka den.

Någon som varit med om detta? måste poängtera att det gick på 3 min från att det var lugn och ro till att alla stod och stampade..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 17:09 »
ingen somhar erfarenhet av detta? ag börjar oroa mig för listeria när jag läser och kollar runt.
Nu såhär en timme senare är det lugnare. De har legat och några idisslar. Det är som om en dåsighet har lagt sig, vilket i och för sig inte är konstigt då det är gravid-tanter.
Men de två som jag har varit och klippt verkar fortfarande märkliga. De har liksom inte sitt vanliga beteende. 9:an är fortfarande "sprättig" och 13 som vanligtvis vill vara ifred och är allmänt obrydd "kryper upp" intill de andra och lägger huvdet på deras rygg.

Jag skall nog ta och tempa 9:an.
Men nu är jag så fundersam. Kan jag fortsätta ge av balen? Jag vet att ink. tiden är lång på listeria, så det behöver inte vara denna bal det är fel på. Men om det är något annat?
(Herregud, ibland önskar jag att jag hade en massa får så att jag inte kände alla så väl att jag direkt blir orolig när de beter sig annorlunda).

Och så undrar jag hur långt i förväg det är ok att sätta en tacka i lammningsbox? Har en box med ströbädd redo (baggens gamla box, på andra sidan stallgången) för
tackan som lammar snart. Är det ok att flytta henne även om det är ett par dagar kvar?
Jag vill helst att hon skall visa tydliga tecken på lamning innan hon får flytta, men det är ju ingen ide att hon är med dom andra om de beter sig konstigt..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 17:15 »
Som du kanske läst här förut så är det ett ganska välkänt symtom på knott eller andra små flugor som vaknar till så här års. Altså inget att oroa sig för. DET ÄR VANLIGT. Troligen blev det "lite fart" i bädden när du var där. Har även sett samma beteende på "vildfår" ute. Det kan verka tidigt men med den här värmen vi har nu så sätter de fart. ;D

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 17:20 »
Men jag bor i Luleå och har inte sett till ett endaste kryp... Kanske dags att inventera bädden lite i alla fall?
Iofs så har det varit varmt de sanaste dagarna..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 17:33 »
En ide -Kolla om fåren har löss,
(när man klipper kor som har löss så kan dom bete sig liknande det du beskriver.

Och nu när vårvärmen o vårljuset kommit så aktiveras lössen också.. ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 17:34 »
Jag tror inte du behöver oroa dig, jag har sett detta beteende många gånger. Det brukar i första hand vara ungtackor, som blir så där. En gammal fårägare sade till mig att det är något som händer när det blir varmt. Då börjar bädden brinna mera och då kommer någon gas från ströbädden och jag har läst att det bildas lustgas i bädden. Jag hade en tacka en gång som gillade det där, hon krafsade runt i bädden så fort hon kom in och blev genast så där knepig. Hon slutade med det när hon kom ut på sommarbete men på hösten försökte hon igen men då fick hon inte samma resultat genom att krafsa i bädden. Jag har pratat med veterinärer, som menar att det där är nog fel men den här fårägaren sade att det var mycket vanligt förr, då kände alla till det. Då var fåren oftast i gamla lagårdar och värmen fick den effekten på ströbädden. Jag vet inte om det är fel, kanske det är knott eller något annat men jag har aldrig sett några flygfän, däremot har de stått och andats in något från bädden.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #6 skrivet: 22 mar-12 kl 17:36 »
Jag har sett samma beteende i slutet av januari och i februari här nere... Tror inte heller att det är något konstigt! (Skulle dock vilja ha en vettig förklaring på beteendet Jag ska fråga någon från UK om de har sett detta på deras får, när jag har en chans!! Gaser låter intressant. Kanske att de "sniffar" ;D)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #7 skrivet: 22 mar-12 kl 18:04 »
Jag har sett samma beteende i slutet av januari och i februari här nere... Tror inte heller att det är något konstigt! (Skulle dock vilja ha en vettig förklaring på beteendet Jag ska fråga någon från UK om de har sett detta på deras får, när jag har en chans!! Gaser låter intressant. Kanske att de "sniffar" ;D)
Jag har också hört det där om gaser i bädden när det blir varmare, men jag kan inte komma på var och av vem, det måste i alla fall ha varit på någon kurs eller fårträff...
Mina gör det också ibland, inga insekter som vaknat och jag har bara haft löss på en (lite nergången, undanknuffad ungtacka) för många år sedan.
Dom gör det aldrig utomhus vad jag har sett, utan bara inne på ströbädden.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #8 skrivet: 22 mar-12 kl 18:13 »
Tack så mycket för era svar :)
Det är precis som du beskriver MonaW.. hon krafsar lite i bädden och sedan står hon med huvudet sänkt. Äter kraftfoder med god aptit men är inte så intresserad av ensilage. Nr. 13 kliver upp och lägger sig igen.. Nu har hon lagt sig lägligt så hon kan äta från foderbordet liggandes. I övrigt så har resterande får lugnat ned sig och verkar normala. Idisslar.
Testade tempa, 39,2 så helt ok.
trevligt också att få ett lugnande svar från Vallhunden som annars inte är rädd att påpeka när något verkligen är på tok ;)

Jaa.. jag blev bara så förvirrad. Det känns som om det alltid dyker upp konstigheter hos oss. Lite som att vi har varit med om det mesta nu: så vad f*n är det som händer Nu då! hehe

jaja jag håller ett öga på dem i alla fall. :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #9 skrivet: 22 mar-12 kl 18:20 »
Samma hos mig för en stund sen när jag var ute och ströade i lammhuset. Alla tjejer flög in i huset för att kolla vad jag gjorde och sen började Ida och Saga att sprätta runt, stampa och glo ned i bädden. Fast här är det nog saker i bädden som börjat att vakna... Varmt på ön nu, men de går in i huset på natten fortfarande om de vill. Och det vill de oftast.
Men det var någon annan tråd om det här så jag oroar mig inte. Klipper inte förrän om några veckor, de är inte betäckta, så de kan ju ligga ute om det kryper för mycket i madrassen.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #10 skrivet: 22 mar-12 kl 18:42 »
För ngr. år sedan så stod det något om en "forskning" om detta fenomen i Norge. Kolla det. Jag har som sagt även sett detta hos vilda Mufflon på försommaren så jag tvivlar på att det kommer från bädden. Skulle i alla fall inte oroa mig. :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #11 skrivet: 22 mar-12 kl 21:38 »
trevligt också att få ett lugnande svar från Vallhunden som annars inte är rädd att påpeka när något verkligen är på tok ;)


Usch, är jag så jobbig!!! :o ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #12 skrivet: 23 mar-12 kl 18:50 »
 JA  :D
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #13 skrivet: 23 mar-12 kl 20:20 »
Hahaha, nej du är bra Vallhunden!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #14 skrivet: 23 mar-12 kl 20:58 »
Jag har alltid haft svårt att hålla käft, men det är ju bra att veta när man ska dämpa sig lite... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: "sprättiga" och konstiga tackor
« Svar #15 skrivet: 23 mar-12 kl 22:03 »
Haha, nja vallhunden.. men ärlig i alla fall :)
Alltså på ett bra sätt
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser