Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar inte odla spenat.....  (läst 18861 gånger)

näshulta

• Uppland
Vågar inte odla spenat.....
« skrivet: 21 mar-12 kl 08:26 »
Hej!

Har alltid velat odla spenat men vågar inte.
Läste på påsen ( eller om det var i ett forum?? ) att om man inte ger plantan tillräckligt med vatten och
allt den behöver så utvecklas det nitrit / nitrat ( har inte koll på vilken som är giftig )
Första gången jag läste det var jag gravid och då är man ju rädd för allt typ...  ::) :-[

Men jag vill så gärna odla. Är det verkligen så farligt som jag läste?
Teoretiskt sätt tycker jag ju att i så fall borde ju var och varannan människa bli förgiftad av sin egenodlade spenat...

Hur gör ni?

Mvh Gabbi

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Vågar inte odla spenat.....
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 08:28 »
Ät kirskål i stället,växer i mängder mest överallt och är lika gott och kan användas på samma sättt och är alldeles aldeles gratis.. behöver inte ens vattnas eller gödslas :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 08:57 »
Hur gör ni?

Mvh Gabbi

Odlar och äter. För lite vatten så blir den vissen och då äter man den inte ändå. Behöver kanske inte ge till små barn om man är orolig.

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 09:02 »
Det som  händer med en vuxen människa om man äter spenat där det bildats nitrit är att man blir lös i magen ganska tillfälligt.  Störst risk är det om man inte äter maten med spenat direkt när den är nylagat utan det får stå, då kan mer nitrat ombildas till nitrit.
Tycker "vanlig" spenat är krångligare att odla än mangold och nye zeelänsk spenat och inte godare heller.  Kirskål har ju en helt annan smak.
Det kan förresten bildas nitrit även i mangold, kirskål, rödbetor mm. Det är inte farligt för vuxna friska människor, men bäbisar ska därför inte ha sånt (tror det brukar vara 1-års gräns, men är inte 100, det börjar bli länge sen mina barn var bäbisar :))

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 09:05 »
;-) tänkte mest på att man inte behövde besväret med att odla :-) ..eller köpa fröpåsar.
Man ska vist va försiktig med kålrot till små barn oxå pga nitritet ... eller nåt liknande...
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 09:07 »
göder man den med för mycket kväve (N) ökar oxå nitrithalten.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 13:18 »
Har aldrig hört talas om att det är farligt att äta odlad spenat. Däremot så lärde jag mig av en kock att man aldrig skulle återuppvärma spenat för att då kunde det ha bildats gifter. Tror inte helt på det heller, men man ska ju alltid vara försiktig med mathantering i vilket fall. Alltid bättre att äta nylagad mat än återuppvärmd.

Jag satte spenat förra året och var inte särskilt noga med skötseln, vattnade när det behövdes men inte mer. Det växte som ogräs. Hann inte äta upp det innan de var alldeles för stora och grova.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 18:35 »

Jag satte spenat förra året och var inte särskilt noga med skötseln, vattnade när det behövdes men inte mer. Det växte som ogräs. Hann inte äta upp det innan de var alldeles för stora och grova.

Det går jädrans bra att frysa in spenat.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-12 kl 18:58 »
Det går jädrans bra att frysa in spenat.

Det var inte bara det att jag inte hann med att äta upp det.. orkade inte skörda heller.  :-[ Men om det ska frysas in, behöver det förvällas då? Eller är det bara att tvätta rent, låta det torka lite och frysa in?
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 mar-12 kl 19:01 »
Det var inte bara det att jag inte hann med att äta upp det.. orkade inte skörda heller.  :-[ Men om det ska frysas in, behöver det förvällas då? Eller är det bara att tvätta rent, låta det torka lite och frysa in?

Hehe...
Jag bara spolar av och stoppar i frysen. Har alltid gått bra.

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 mar-12 kl 21:12 »
Jag brukar förvälla (snabbt/kort)

Hilde

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 23 mar-12 kl 20:41 »
Jag har aldrig haft problem med spenaten, tycker snarare att det är lättodlad och lättskött med bra avkastning.
Är det jävligt varmt ute så kasta på en del vatten tidigt på morgonen, sen en del senare på kvällen, inga problem.
Här har vi vräkt i oss, ungar som vuxna (och stoppat i frysen).

Är du fortfarande nojig så kör på mangolden. Den blir dock stor, så ha det i bakhuvudet när du sår.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

näshulta

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 26 mar-12 kl 08:57 »
Tack så jättemycket för alla svar!!

Som vanligt har jag nog gått och nojjat mig i onödan. Ska testa att odla spenat och mangold i sommar.

Åter igen, tack!!

Mvh gabbi

karsan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-12 kl 18:49 »
Ja, jag tror det är nojjit i överkant att oroa sig för nitrit i spenat.  Eller i mangold, för jag misstänker att det kan bildas nitrit i den också.  Rödbetor, som är samma art som mangold,  kan nämligen också bilda nitrit, har jag för mig. Nässlor också.

Nej, detta är inget jag skulle bekymra mig för.  Tror problemet mest uppstår om man gödslar med en väldigt massa konstgödning.  Och inte ens då är det särskilt farligt.  Spädbarn är känsligare, men jag vet inte hur farligt det är ens för dem.

OT - själv äter jag alltid spenaten rå.  Stuvad eller kokt spenat - bläää!  Tyckt så hela livet - undras om det kan ha att göra med att min mamma kämpade för att få i mig en stor portion stuvad spenat när jag var 6 månader. Hon har berättat det många gånger.  Det skulle ju vara så nyttigt så hon var väldigt nöjd med sig själv för det var en stor kamp.  När vi kom ut i parken kräktes jag upp allt - spenat över hela mig och allt och barnvagnen.  Jag lärde henne minsann att aldrig tvinga i barn mat. Kan det ha varit nitrit jag reagerade på?  I alla fall sitter avskyn för lukten och smaken av stuvad spenat  kvar 67 år senare.

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 mar-12 kl 09:07 »
Ja, jag tror det är nojjit i överkant att oroa sig för nitrit i spenat.  Eller i mangold, för jag misstänker att det kan bildas nitrit i den också.  Rödbetor, som är samma art som mangold,  kan nämligen också bilda nitrit, har jag för mig. Nässlor också.

Nej, detta är inget jag skulle bekymra mig för.  Tror problemet mest uppstår om man gödslar med en väldigt massa konstgödning.  Och inte ens då är det särskilt farligt.  Spädbarn är känsligare, men jag vet inte hur farligt det är ens för dem.

Mycket nitrat/kväve ger risk för högre halt nitrit. Om nitratet/kvävet kommer från konstgödsel eller t.ex. hönsskit gör ingen skilllnad, det är mängden tillgängligt kväve det handlar om.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 27 mar-12 kl 09:12 »
Märkligt att inte hela mänskligheten är utdöd. Delvis p.g.a. spenatförgiftning.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

näshulta

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 28 mar-12 kl 10:41 »
Märkligt att inte hela mänskligheten är utdöd. Delvis p.g.a. spenatförgiftning.  o:)

Ja det var väl det jag tänkte.. 'fniss gniss*  ;D ;D ;D

karsan, ja barn ska man inte tvinga på något. utom möjligtvis vinterkläder...  ;)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 mar-12 kl 11:18 »
Tidigare trodde man att nitrat var onyttigt, det tror man inte längre, tvärt om. Nitrat är en antioxidant som är bra för kroppen.

Det skulle kunna finnas en potentiell risk att mycket små barn (med små blodmängder) får i sig nitrat så att de får problem med syrsättningen (nitrat binder till hemoglobinet). Detta är enbart rapporterat från platser som har helt andra halter av nitrat i dircksvattnet (som använts till modersmjölksersättning) än vi har i Sverige och spädbarn äter ju inte spenat.

pyromanen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 mar-12 kl 11:27 »
Tidigare trodde man att nitrat var onyttigt, det tror man inte längre, tvärt om. Nitrat är en antioxidant som är bra för kroppen.

Det skulle kunna finnas en potentiell risk att mycket små barn (med små blodmängder) får i sig nitrat så att de får problem med syrsättningen (nitrat binder till hemoglobinet). Detta är enbart rapporterat från platser som har helt andra halter av nitrat i dircksvattnet (som använts till modersmjölksersättning) än vi har i Sverige och spädbarn äter ju inte spenat.
Det inte nitrat som kan vara problem (för små barn) utan nitrit.

Sen blir jag inte klok på detdär med nitrit som antioxydant. Jo, visst det funkar som antioxydant, det är ju därför man stopper nitrit i en massa charkprodukter. Men innebär det att det är en antyoxidant nödvändigtvbis automatiskt att det är nyttigt att äta? Men ibland skrivs det att nitrit är nyttigt för oss, ibland att det är cancerframkallande ...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 mar-12 kl 11:28 »

Nja... Den senaste långtidsstudien från Harvard tyder på att nitrit i skräpmaten är farligare för hjärtat och kärlen än salt, men som sagt handlar det om överdriven konsumtion om man ska drabbas.

Man avråds från att ge alla sorters bladgrönsaker, honung och opastöriserad mjölk till barn under ett år, på mycket goda grunder. Bladgrönsakerna pga nitratet som amvandlas till nitrit och som sagt hämmar blodets syreupptagningsförmåga.

kan du skicka mig en källa på nitrat som antioxidant? Nyfiken!

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser