Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill jag ha renar  (läst 20507 gånger)

Lanttjej92

• Västmanland
SV: vill jag ha renar
« Svar #20 skrivet: 15 jun-12 kl 16:05 »
Är norrlänning och bott nära renar osv. Allt jag alltid fått höra är att endast Same folk får ha renar. För andra är det förbjudet eller liknande

disajners

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 28 dec-13 kl 23:22 »
Det finns inget som hindrar att du håller några renar på egen inhägnad mark precis som hjorthägn.

Den här tråden verkar inte så aktiv längre men jag skriver här ändå!
Jag blev så glad när jag såg vad Per Gynt hade skrivit!  :-)  Hade just upptäckt att tydligen bara samer får ha renar, men det känns ju logiskt att man kan få ha renar i ett mindre hägn även om man inte är same och har alla tillstånd etc.
Då undrar jag:
1. Hur få renar kan man ha så de ändå känner att de fortfarande är en flock?
2. Kan man ha endast en tjur plus några "tjejer"?
3. Hur stor yta behövs per ren?
4. Vad kostar det egentligen att köpa en renkalv...?

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #22 skrivet: 29 dec-13 kl 01:04 »
Det är förmodligen svårt att få köpa en renkalv om man inte är kompis med någon som har renar. Jag har sett renar som bodde i hägn och utfodrades som hjortar. Men de ägdes av en gammal same som inte längre orkade resa mellan betena. Han kallade dem sina barn och de kom när han ropade.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #23 skrivet: 29 dec-13 kl 09:51 »
Jag är inte helt säker, men jag tror inte renen behöver va i flock som tex får för att vara trygga.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 29 dec-13 kl 10:28 »
Och varför skulle inte samer få nå ersättning. Vi bygger vägar, gräver gruvor, hugger ner skog. Vi får ersättning om det byggs en väg över en åker. Det är klart att de ska ha betalt för allt som byggs på deras betesmark.

disajners

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 29 dec-13 kl 12:11 »
Det är förmodligen svårt att få köpa en renkalv om man inte är kompis med någon som har renar. Jag har sett renar som bodde i hägn och utfodrades som hjortar. Men de ägdes av en gammal same som inte längre orkade resa mellan betena. Han kallade dem sina barn och de kom när han ropade.

Tack Pilosella!
Jag känner en äldre dam som kommer från (& fortfarande har hus i) Härjedalen) som känner renskötare. Förhoppningsvis en god chans att köpa ett par kalvar. Bra att höra att den gamle samen hade ett hägn. Vet du hur många han hade där?

disajners

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 29 dec-13 kl 12:15 »
Men jag tycker nog att om du bor i södra sverige, köp hjortar.

Jag bor i Bohuslän. Men det är ju iofs södra Sverige jämfört med var renarna bor annars.  :-)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 29 dec-13 kl 12:20 »
Skulle renar trivas i klimatet i södra Sverige eller "kräver" de ett svalt norrlandsklimat?

disajners

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 29 dec-13 kl 12:26 »
Jag är inte helt säker, men jag tror inte renen behöver va i flock som tex får för att vara trygga.

Det låter ju också himla bra! Jag hade tänkt att det skulle vara lagom med 3-5 stycken. Mina grannar som har lappget skaffade tre killingar först, en bock och två getter. Flickorna fick varsin killing första våren och sen är det ju igång av sig självt... (Fick dock kastrera pojkkillingen så det inte blir skumma gener).

Undrar bara hur mycket yta de behöver. Har inte så mycket mark än, men skulle vilja köpa till lite mer.

Hur är det med genbanker för renar?

Kan man få nån sorts bidrag för att antingen föra vidare rasen eller till exempel för naturvård?

Jag är inriktad på "tamrenar" som ska bli vana vid att "umgås" med folk och ev kunna bära packväskor eller dra en liten liten vagn/pulka. Därför vill jag gärna ha den sorten som bli ganska liten och låg. Om det blir tillräckligt bra kvalitet på hornen tänker jag väl kanske sälja dem när de tappar sina horn, till nån som slöjdar i ben och horn.

Om jag slaktar nån enstaka är det bra att få eget kött och så vore det spännande att se om man kan använda mjölken. Renost hade ju varit spännande att testa att göra. Dock inte i nån större skala! Mest för hobby, sällskap, natur- och historieintresse osv. Kanske ev nån mini-business där barn får åka släde (när det ev är snö här...) och klappa renarna.

Och så¨har jag ju nån mikro-andel sameblod i mig... som formodligen ganska många andra här i Sverige.  :-)

disajners

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 29 dec-13 kl 12:28 »
Skulle renar trivas i klimatet i södra Sverige eller "kräver" de ett svalt norrlandsklimat?

Vad jag hörde av min äldre väninna från Härjedalen är det inga problem - de tycker bara det är gött att det är varmt och skönt. Vintrarna här nere kan ju bli för jävligt kalla och snöiga ibland, så de får nog den kyla de "behöver" ändå. Och de har ju renar på Skansen i Sthlm.  :-)

Leineri

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 29 dec-13 kl 12:30 »
Det är inga problem att köpa renar och ha i hägn, de kostar från 1500:- för en kalv. Men det är dyrt att köpa renlav. ca 40 kronor per djur och dag i foderkostnader sist jag kollade upp. Ensilage kan man ge och dryga ut fodergivan med, men inte bara. Den måste dessutom vara finhackad för renar är dåliga grovfoderomvandlare och för mycket och får långa ensilagetrådar fastnar i hagen.
Renar är flockdjur så minst tre rekommenderas.
Ingen genbank finns och man får inga bidrag. Däremot tror jag det är en tillsyningsavgift på hägnet på några tusen. Hur ofta detta tillkommer vet jag ej. De måste ha tillgång till flera vindskydd i hagen. Renar hoppar ganska bra så ett riktigt viltstängsel är att föredra. Hur stort de behöver kan du läsa på sjv.se

disajners

• Bohuslän
« Svar #31 skrivet: 29 dec-13 kl 12:38 »
Det är inga problem att köpa renar och ha i hägn, de kostar från 1500:- för en kalv. Men det är dyrt att köpa renlav. ca 40 kronor per djur och dag i foderkostnader sist jag kollade upp. Ensilage kan man ge och dryga ut fodergivan med, men inte bara. Den måste dessutom vara finhackad för renar är dåliga grovfoderomvandlare och för mycket och får långa ensilagetrådar fastnar i hagen.
Renar är flockdjur så minst tre rekommenderas.
Ingen genbank finns och man får inga bidrag. Däremot tror jag det är en tillsyningsavgift på hägnet på några tusen. Hur ofta detta tillkommer vet jag ej. De måste ha tillgång till flera vindskydd i hagen. Renar hoppar ganska bra så ett riktigt viltstängsel är att föredra. Hur stort de behöver kan du läsa på sjv.se

Tack för massa bra svar Leineri!!
Jag har sett att det finns färdigt renfoder att köpa, på t.ex Granngården och liknande. Funkar det tillsammans med lite ensilage och det som naturen erbjuder?

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #32 skrivet: 29 dec-13 kl 13:20 »
Om du kommer överens med en skogsägare kanske du kan få plocka där marklaver till renarna, de behöver inte så jättemycke lav.
Ang storlek på mark så skulle jag säga 4ha och upp.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 29 dec-13 kl 14:17 »
Nej vad jag förstått så behöver de laven för att må bra. Men man måste inte ge 100% lav. Renfoder kan man komplettera med, men inte bara. Lav växer relativt långsamt så man bör ha stora ytor om det ska räcka med vad renen betar.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #34 skrivet: 08 jan-14 kl 08:04 »
Jag minns inte säkert men jag tror att gamlingen hade ca 30 djur och hägnet var väl kanske10-15 hektar skog och lite äng. Staketet var nog 2-2,5m högt. Men det var längesen så jag kan minnas fel.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 08 jan-14 kl 09:39 »

Moaanyb00

• Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 25 jun-14 kl 14:57 »
för att ha renar måste du ha renmärke och vara medlem i en sameby

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 31 jul-14 kl 23:51 »
Får alltid obehagskänslor av dylika trådar, blir mycket spekulationer och påhopp på utsatta grupper utan någon kunskap i ämnet. Alla får äga renar men hägnen måste förprövas av länsstyrelsen. Renar är verkligen flockdjur. De är känsliga för högt parasittryck och bör ha stora hägn som byts ofta.
Däremot får enbart de som är medlemmar i en sameby, som är en slags ekonomisk förening, utöva renskötselrätten - alltså att beta sina renar inom samebyns område utan hägn. Jag orkar faktiskt inte skriva varför. Läs på lite om internationell urfolksrätt (FNs urfolksdeklaration är en bra start). Googla lite. Eller allra helst, läs en bok. Stulet land av Lennart Lundmark eller vilken litteratur om samisk historia som helst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser