Jag är inte helt säker, men jag tror inte renen behöver va i flock som tex får för att vara trygga.
Det låter ju också himla bra! Jag hade tänkt att det skulle vara lagom med 3-5 stycken. Mina grannar som har lappget skaffade tre killingar först, en bock och två getter. Flickorna fick varsin killing första våren och sen är det ju igång av sig självt... (Fick dock kastrera pojkkillingen så det inte blir skumma gener).
Undrar bara hur mycket yta de behöver. Har inte så mycket mark än, men skulle vilja köpa till lite mer.
Hur är det med genbanker för renar?
Kan man få nån sorts bidrag för att antingen föra vidare rasen eller till exempel för naturvård?
Jag är inriktad på "tamrenar" som ska bli vana vid att "umgås" med folk och ev kunna bära packväskor eller dra en liten liten vagn/pulka. Därför vill jag gärna ha den sorten som bli ganska liten och låg. Om det blir tillräckligt bra kvalitet på hornen tänker jag väl kanske sälja dem när de tappar sina horn, till nån som slöjdar i ben och horn.
Om jag slaktar nån enstaka är det bra att få eget kött och så vore det spännande att se om man kan använda mjölken. Renost hade ju varit spännande att testa att göra. Dock inte i nån större skala! Mest för hobby, sällskap, natur- och historieintresse osv. Kanske ev nån mini-business där barn får åka släde (när det ev är snö här...) och klappa renarna.
Och så¨har jag ju nån mikro-andel sameblod i mig... som formodligen ganska många andra här i Sverige. :-)