Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill jag ha renar  (läst 20433 gånger)

Liina94

• Dalarna
vill jag ha renar
« skrivet: 20 mar-12 kl 20:49 »
Hej!
Vill utöka min djurskara igen, och det jag nu är sugen på är egentligen renar!
Men vet ju inte så mycket om dem, eller vad som krävs av mig för att hålla dem..
Måste man bo i fjällen för att få ha dessa? (finns det kulturella regler som säger nåt sånt?) och går det att låna eller vara "fodervärd" en period, tänkte om det kanske finns samer eller renägare som någon gång under året uppskattar att deras djur bor söderut/att betet är dåligt just då,
Vart kan jag lära mig mer om renar och vem vänder jag mig till?

Alternativet är om det finns något annat besläktat tamdjur som skulle kunna vara ett alternativ? Haha finns ju älgfarmar fast att starta en sådan är nog att passera gränsen!

Vore kul om någon visste och kunde ge lite svar i alla fall!
Lina

capitan

• Gäst
SV: vill jag ha renar
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 21:02 »
har själv tänkt på det - vad jag förstår är det bara samer med renmärke som få ha renar- ett annat problem är väll skogsägare som kanske inte vill ha renar, och vem är ansvarig i fall av nån kör in i ren- man skulle ju kunna hängna in dom ,men hur mycket mark går det åt en ren, man ska ju ha fler. det skulle vara kul att ha några (herker?) som dragdjur- kanske man får ha två sånna utan renmärke?- håppas det kommer svar

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 21:22 »
Det fanns en ren bara några km ifrån där jag bor,nån som hade både ren och kamel:-)
Fjäderfän och kaniner

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 21:33 »
Finns massor av regler kring rennäringen. Tror att du måste vara medlem i en sameby och äga ett renmärke...
Å andra sidan om du bara ska ha några stycken och inte nyttja att de går fritt på annans mark, så är det kanske lättare?
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 21:36 »
Google is my friend  ;)
Lite info och någon att vända sig till med frågor http://www.sametinget.se/1126
Landsflykting i storstan...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 04 apr-12 kl 01:50 »
Google is my friend  ;)
Lite info och någon att vända sig till med frågor http://www.sametinget.se/1126

men om man inte ska bedriva näringsverksamhet? Får ickesamer hålla ren då?
//Lina

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-12 kl 06:00 »
nu vet jag inte men jag har fått lära mig att ha renar är en släktsak, att man har med sig rätten att ha rennäring i släkten. har du inte släktskapet så får du inte ha renar. men det kan vara en skröna för jag har hört det flera gånger men aldrig kollat om säkerheten bakom det.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Ren Hals

« Svar #7 skrivet: 04 apr-12 kl 06:12 »
Det är lustigt att det ännu finns rasistisk lagstiftning i Sverige 2012. Om du inte är etnisk same - ingen renhållning. Att du är etnisk same innebär förvisso inte med automatik att du får hålla renar, men är du inte same i blodet så är det tji att hålla renar på annans mark, what so ever.

tamate

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 04 apr-12 kl 06:16 »
Det är lustigt att det ännu finns rasistisk lagstiftning i Sverige 2012. Om du inte är etnisk same - ingen renhållning. Att du är etnisk same innebär förvisso inte med automatik att du får hålla renar, men är du inte same i blodet så är det tji att hålla renar på annans mark, what so ever.

jag vet inte tankegångarna men jag skulle kunna tänka mig att eftersom man håller renar lite spec jämfört med andra husdjur så vill man inte ha för många som håller på med dom. sedan kämpar nog samerna för att vara ensam och slippa konkurrens.
www.missneback.se

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #9 skrivet: 04 apr-12 kl 06:50 »
nu vet jag inte men jag har fått lära mig att ha renar är en släktsak, att man har med sig rätten att ha rennäring i släkten. har du inte släktskapet så får du inte ha renar. men det kan vara en skröna för jag har hört det flera gånger men aldrig kollat om säkerheten bakom det.

Låter lite som monarkin  ;D Du måste alltså tillhöra det samska kungahuset med andra ord...
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

tamate

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 04 apr-12 kl 07:00 »
Låter lite som monarkin  ;D Du måste alltså tillhöra det samska kungahuset med andra ord...

??? och vad menar du med det, jag är en fet fd skåning med liten bondgård i jämtland, inget kungahus och inget samskt
www.missneback.se

Per Gynt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 apr-12 kl 07:10 »
Måste man bo i fjällen för att få ha dessa? (finns det kulturella regler som säger nåt sånt?) Alternativet är om det finns något annat besläktat tamdjur som skulle kunna vara ett alternativ?

Det finns inget som hindrar att du håller några renar på egen inhägnad mark precis som hjorthägn.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 apr-12 kl 07:29 »
Finns massor av regler kring rennäringen. Tror att du måste vara medlem i en sameby och äga ett renmärke...

Ja för att bedriva rennäring ska man tillhöra en sameby och ha eget renmärke. Samebyarna i Sverige är inga små byar utan stora landområden. Mycket förenklat är dessa "byar" landremsor som går tvärs över Sverige, från norska gränsen till finska gränsen/svenska kusten. Samebyarna är både ekonomiska och administrativa enheter och regleras i rennäringslagen.
« Senast ändrad: 04 apr-12 kl 07:38 av Peer Gynt »

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 04 apr-12 kl 07:33 »
har själv tänkt på det - vad jag förstår är det bara samer med renmärke som få ha renar- ett annat problem är väll skogsägare som kanske inte vill ha renar, och vem är ansvarig i fall av nån kör in i ren - man skulle ju kunna hängna in dom ,men hur mycket mark går det åt en ren, man ska ju ha fler. det skulle vara kul att ha några (herker?) som dragdjur- kanske man får ha två sånna utan renmärke?- håppas det kommer svar
Mej veterligt så är ren det enda djur där ägaren får ersättning för trafikskador (dödade djur). Men det kanske ar mer mer ägarförhållanden än med djurslaget att göra?

Edit: Skillnaden kan ju också bero på att renen i traditionellt "ägande" är på gränsen till att klassas som vilt.
« Senast ändrad: 04 apr-12 kl 07:37 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 04 apr-12 kl 07:34 »
??? och vad menar du med det, jag är en fet fd skåning med liten bondgård i jämtland, inget kungahus och inget samskt

Snuzer menade nog att "man måste tillhöra..." - inte just du!  ;)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

tamate

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 04 apr-12 kl 07:43 »
Snuzer menade nog att "man måste tillhöra..." - inte just du!  ;)

åh ordmärkare, tröttsamt =)
är slut i huvudet efter en natt med magsjuka barn och nu är det min tur så just nu går inte ironi och andra smånyanser in i skallen =)
www.missneback.se

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #16 skrivet: 04 apr-12 kl 20:06 »
åh ordmärkare, tröttsamt =)
är slut i huvudet efter en natt med magsjuka barn och nu är det min tur så just nu går inte ironi och andra smånyanser in i skallen =)

Ingen fara, jag har en lätt störd humor med inslag av (själv) ironi. Inte alltid den förstås  ;D

Krya på dig och familjen.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

tamate

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 04 apr-12 kl 20:55 »
Ingen fara, jag har en lätt störd humor med inslag av (själv) ironi. Inte alltid den förstås  ;D

Krya på dig och familjen.

=) tack
www.missneback.se

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #18 skrivet: 05 apr-12 kl 11:02 »

Nä iofs men å andra sidan så har samerna med flera folk fått utstå så mycket genom tiderna att NÅT kan de väl få ha lite monopol på som plåster på såren?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ren Hals

« Svar #19 skrivet: 05 apr-12 kl 18:51 »
Nä iofs men å andra sidan så har samerna med flera folk fått utstå så mycket genom tiderna att NÅT kan de väl få ha lite monopol på som plåster på såren?

Nej, varför det? Vad har dina förfäder fått utstå och vilken kompensation får du för det? Jag accepterar inte vare sig positiv eller negativ särbehandling. Alla generaliseringar som bygger på etnicitet, kön eller andra egenskaper man inte valt är av ondo. Jag får inte hålla kor på skogen som mina farföräldrars farföräldrar fick och ingen kompensation får jag för det. Särbehandling med etnicitet som grund är per definition rasism - vare sig den är positiv eller negativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser