Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Banta minigris!  (läst 5308 gånger)

Ulrika K

• Västergötland
Banta minigris!
« skrivet: 19 mar-12 kl 18:50 »
Har fått en minigris, som visar sig vara gravt överviktig/ fet. jag är bekymrad om hon går att rädda. Hennes panna hänger ner över ögonen och hon kan inte se. Har någon erfarenhet av bantning av mini- gris? Hur gjorde ni? När fettet minskade över pannan, blev det lös hud som hängde fram eller drog den sig tillbaka? Hjälp!
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

enbarsfallet

• Närke
SV: Banta minigris!
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 19:11 »
låter inte bra... har inga råd att ge direkt... men hör med eva hemsida .....   
http://www.minigrisar.se/
hon har ju haft minigrisar länge och borde kunna komma med goda råd..
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 19:19 »
Inge bra, skit, rent ut sagt! Jag var inte riktigt beredd när jag hämtade henne så det tog mig något dygn att reagera och förstå vidden av hennes fetma. Tänker ev pröva att bara ge henne hö och låta henne själv leta upp mat, då hon kan gå lös. Har en tanke om att det kanske kan ge goda cirklar, för att kunna äta måste hon röra sig. Å andra sidan så har hon svårt för att röra sig och vill mest ligga och sova. Antar att lederna tar stryk av den tunga kroppen....Tack för tipset, föresten!
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

lialan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 20:12 »
Vad och hur mycket äter hon idag? Hur lång och hög är hon ungefär? Är hon en minigris, och inte ett hängbuksvin, de har mer hudveck?
Kan du sätta in en bild kanske?
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Lilloxen

• "Lev i nuet"
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 20:33 »
Jag tog över en minigris som tidigare hade samma problem! Fettpanna som hängde ner över ögonen och magen släpade nästan i backen. Så såg hon i alla fall ut när hon kom till den förra ägaren... Men där råkade hon även ut för extrem vanvård, hon fick ingen mat. Så när hon väl kom hem till mig såg hon ut som en vandrande mumie!! Jag lyckades rädda henne tillbaka till ett värdigt liv. Det syns på henne att hon har farit illa, tagit stryk så att säga, av sitt tidigare leverne. men hon är nu en pigg och sällskaps sjuk kamrat här på gården.

Extrem bantning är nog inget bra alternativ.. men en varierad kost av grönsaker och rotfrukter dock inte så mycket potatis. pH-kalk och glocusamin  tycker jag absolut att du ska ge henne och lite spannmål, korn är bra och havre. Men man får hålla ned mängden ge henne 2-3 måltider per dag och fri tillgång på fint hö och vatten. 

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
Bor på gård med massa djur, hundar, katter, hästar får och naturligtvis en massa höns.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 09:39 »
Hej! Är lite ovan vid detta forum, så jag prövar att "samtala" med flera samtidigt...Först vilken ras hon är. Hon är nog mest ett vietnamesiskt hängbuksvin. Ägaren var inte där när jag hämtade henne, men den som lämnade henne sa att det finns "papper" på henne och att hon är "renrasig". Vad det nu innebär. Hon är inte så hög, cirka 50 cm hög och cirka 70 lång. Helt rosa.

Bra mat- tips! Ska pröva rotfrukter och hö. Höet som jag lade in till henne för att "boa" med har hon ätit upp. Tänker hägna in en hage åt henne och tvinga henne vara ute under dagarna, stänga till så hon inte kan gå in och lägga sig. Hoppas det kan stimulera hennes bök- och födosökningsbeteende. En ung- gris är på ingång, den kanske livar upp henne.

Skönt att höra att någon har kommit tillrätta med överviktig gris! I gårkväll var jag bekymrad att hon skulle dö, av cirkulationsbekymmer eller liknande.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 20 mar-12 kl 10:08 »
Jag  tycker du ska ge henne grisfoder,så hon får i sig protein,grisar behöver det.. annars äter dom allt annat i förstora mängder... vilket inte är bra.
men vist,hö och rotrukter och frukt.... men frukost på grismat och middag på grismat. Det finns att köpa på granngården. (ca 2 dl åt gången)
Sen så klart låta henne *motionera* va ute och gå.. kanske ha nån tung stubbe att leka med osv.
Vi har en mini gris fröken som iof är för tjock oxå....men som rör på sig ordentligt varje dag :-)
Sen är det viktigt så klart att ni håller efterhennes klövar,när vi tog över våran gris så hade hon hemst långa... så hon hade svårt att gå pg av det. Det har tagit lång tid att få ner dom... eftersom vi inte vågar klippa så mycket åt gången...men nu börjar dom bli okej.. nästa klippning så blir dom fina.. som sagt nu kan hon gå långa promenader.
Vi har henne helt lös  och hon har sin halmhög under fåglarna och där trivs hon väldigt bra. Hon är ensam,eftersom dom som hade henne innan hade fler grisar och hon va jämt arg och stressad mot dom grisarna... tyckte inte alls om sina gelikar.
Nu är hon lugn och fin och viftar på svansen när hon är ute i trädgården :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-12 kl 13:10 »
Vilken söt gris! Och tack för tipset om mat och annat! När du nämner klövar: Doris (min minigris) har ju hemska klövar också. Har börjat klippa lite, men hittills bara tagit i tårna, ännu. Tar gärna emot fler tips om klövvård och hur ni klipper! Och vad ni använder för tänger, klippare!

Ingelavw

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 20 mar-12 kl 13:25 »
Tack!
Vi använder en bra sekatör :-)
Det fungerar bra,men hon är inte vidare förtjust i det hela :-) men det går snabbt.

Lilloxen

• "Lev i nuet"
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 mar-12 kl 15:55 »
På tal om klövvård så zappade jag förbi Animal Planet igår. Där var det en stackars gris som bodde i en husvagn, och hon hade nog aldrig gått ute för hennes klövar såg ut som kringlor!! Men hovslagaren fixade till det där, han klippte ner dem ganska långt, det gjorde ingenting att det började blöda lite... sa han. Men då var de extremt långa! Han använde en hovtång.
Bor på gård med massa djur, hundar, katter, hästar får och naturligtvis en massa höns.

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 20 mar-12 kl 15:58 »
På tal om klövvård så zappade jag förbi Animal Planet igår. Där var det en stackars gris som bodde i en husvagn, och hon hade nog aldrig gått ute för hennes klövar såg ut som kringlor!! Men hovslagaren fixade till det där, han klippte ner dem ganska långt, det gjorde ingenting att det började blöda lite... sa han. Men då var de extremt långa! Han använde en hovtång.
Jag orkar inte se Animal Planet, så många vanvårdade djur!  :'(

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 20 mar-12 kl 16:07 »
Hon ska ha "klara" ( suggfoder) och kornkross plus rotsaker. Tillgång till hö/hösilge/halm.

Jag brukar blanda ca 1/5-1/4 klara i kornkrossen.

Är grisen överviktig så ska hon självklart ha så pass lite mat att hon går ner i vikt. Men det är farligt
att störtbanta grisen

Mina minigrisar får ca 400-500 gram spannmål om dagen och då är de ändå lite runda men inte feta.
1-2 ggr i veckan byter jag ut ett mål om dagen mot fodermorötter. Eller andra lämpliga rotsaker.
Nån gång får de hushållsrester av sådan typ som jordbruksverket tillåter. Nån enstaka gång fisk.

Men får de mycket av nåt annat så drar jag ner på basmaten ( som är klara och kornkross).

Går grisen lös eller i stor hage sommartid så hittar den ofta så mycket mat själv att man kan dra ner rejält
på basfodret.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 20 mar-12 kl 16:09 »
Hej! Är lite ovan vid detta forum, så jag prövar att "samtala" med flera samtidigt...Först vilken ras hon är. Hon är nog mest ett vietnamesiskt hängbuksvin. Ägaren var inte där när jag hämtade henne, men den som lämnade henne sa att det finns "papper" på henne och att hon är "renrasig". Vad det nu innebär. Hon är inte så hög, cirka 50 cm hög och cirka 70 lång. Helt rosa.

Är hon rosa är hon INTE ett renrasigt vietnamesiskt hängbukssvin. För de är alltid svarta. Så jag antar att hon är en minigris.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 mar-12 kl 09:12 »
Fasen, vilket bra forum Alternativ är! Och så bra för djuren, man får massor av lärdom kunskap på kort tid. Tack!

Ingelavw

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 21 mar-12 kl 09:15 »
Vi klippte lite för långt första gången vi klippte på våran gris,sen haltade hon länge... det va bara precic så det gick hål på pulpan, så det kommer alldrig hända igen.Det va en hemsk känsla att ha gjort illa henne,det är tufft nog bara att hålla fast henne dom 5 minutrarna det tar... jag är väl kanske lite vek när det gäller mina djur ;)... Är det på vintern och snö ute så kanske det inte gör något.. men är det sommar och varmt så tycker jag nog man ska vara extra försiktig när man klipper klövarna  så inte griseknoen får nå elände i klöven.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 21 mar-12 kl 09:23 »
Låter som en bra tanke...otäcka bakterier och kan väl ta sig in genom klövarna. Ska ta lite då och då, man ser bra när hon ligger ner, har
jag upptäckt.  :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #16 skrivet: 21 mar-12 kl 09:57 »
När det gäller minigrisar är det jag och Gris-Eva som nog har mest erfarenhet här inne på alternativ, (kanske tom i hela Sverige när det gäller Eva). Jag har haft minigrisuppfödning i nio år nu och haft minigrisar några år längre än så. Vanliga grisar började jag med 1994.

Gris-Eva har hållit på mycket längre än jag med att föda upp minigrisar- (hon har varit minigrisuppfödare sedan 1995!) och även länge med vanliga grisar.

Min hemsida:
http://www.minigrisar.n.nu/

Evas hemsida:
http://www.minigrisar.se/

Det går alltid bra att ringa till oss och fråga om man behöver. Eller maila. Kan tala för Eva också när jag säger att det känns väldigt viktigt för oss att informera folk om minigrisar för att de minigrisar som finns ute i landet ska ha det så bra som möjligt.
Mörkmårdens Minigrisar

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 22 mar-12 kl 09:38 »
Jättebra! Har nog talat med dig eller din fru, (vet inte om Kung Tulle är en man eller kvinna) Jag var/ är intrsserad av två av era kastrater som ni annonserar ut. Men innan jag kom till beslut dök lilla Doris upp som ett erbjudande.   :)  Behöver fortfararnde en gris eller två till, men ni bor ju så långt bort! Och jag avskyr, verkligen avskyr, att köra långa sträckor med bil!

Ulrika K

• Västergötland
Banta minigris!
« Svar #18 skrivet: 03 aug-12 kl 14:27 »
Nu har det gått några månader. Och, Doris har gått ned mycket i vikt. Hon kan se nu. Ögonen är helt öppna när hon tittar i marken och rakt fram. Men fortfarande kan det bli bättre. Jag kommer att fortsätta banta henne tills man kan känna, men inte se, revbenen på ryggen.

För att banta Doris skapade jag mig en teori. Grisar och människor är lika och de kan få hjärt/ kärlsjukdomar och diabetes, liksom vi. Hade hon varit männsika så hade hon haft typ 2 diabetes och jag har försökt fodra henne utifrån det. Med endast lite och långamma kolhydrater. Och lite gluten. Och 

Inledningsvis fick hon lite havre och rapsolja och en vitamin/ mineral- tablett för människa, varje dag. Hon har haft mycket mark att gå på så hon har kunnat kompettera med att böka fram, vad hon nu vill ha.

För en månad sedan började jag ge henne 2 dl slaktsvinskoncentrat varje morgon. Därefter i stort sett vad hon kunnat finna på egen hand. Jag var orolig för hennes leder, men nu kan hon röra sig både bra och snabbt. När hon vill.

Klövarna är det väl fortfarande lite si så där med. De är fortfarande för långa, men trots det är det lätt att det börjar blöda när jag klipper. Så jag är försiktig och tålmodig.

Med hösten kommer det ju att bli mindre att äta, och mindre näring på det de hittar. Så jag kommer snart att öka på fodergivan med havre eller köpa helfoder till gris och ge två gånger per dag. 

LimJans

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 03 aug-12 kl 14:37 »
Skönt att höra! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser