Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp till brun lohmanhönor. Vem är lämplig?  (läst 3619 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Tupp till brun lohmanhönor. Vem är lämplig?
« skrivet: 18 mar-12 kl 13:44 »
Har för ett par dagar sedan köpt 5 st små kaxiga bruna lohmanhönor. De sitter för närvarande i karantän men när de varit här i några veckor så måste de ju så småningom ha en tupp. I sommar blir det väl så att kanske brahmatuppen eller ena kochintuppen kan få vara hos dem, men eventuellt tänkte jag spara lite kycklingar efter dem för framtida värphöns.

Jag vill ha en tupp av en ras som värper bruna ägg och som är en hyfsad värpras. Jag funderar på att använda sussextuppen som jag redan har, men har ni några bättre ideer? Det finns ju alltid tuppar som behöver hem av diverse raser...

RIR kanske? Amrocks? Australorp? Barnevelder? New Hampshire?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Tupp till brun lohmanhönor. Vem är lämplig?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-12 kl 13:46 »
Maran kanske? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 mar-12 kl 16:53 »
Croad Langshan , cou-nu tuppar bla. finns här ;) Croddarna värper stora bruna ägg i 69-73 + gram klassen ;) i allafall dom Konstfarbror har  :P
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 18 mar-12 kl 17:01 »
Blommetupp!

Av de olika raser på hönor vi har så värper de bäst, ruvar också och håller sig friska om man jämför med både de leghornhönor vi hade samtidigt. Och vår blommetupp har varit den bästa av dem alla.

Vi hade fem lohmannhöns vilka samtliga har fallit ifrån nu men deras döttrar, de flesta med denne blommetupp som pappa är riktigt bra äggläggare, härdigare än lohmannhönorna också och riktigt fina fjäderdräkter i brunt och svart mönstrat.

Nu har vi tyvärr en bra och fin tupp av australorpblandning, snart ett år, som tyvärr inte tål vår gamla Blomma, så den skulle jag ju kunna göra mig av med iofs...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 18 mar-12 kl 19:57 »
Och jag säger bara varför inte använda den Sussextupp du redan har  ??? Din gubbe blir inte glad om han ska bygga ett hönshus till  :P  Jag skulle tro att du kan se skillnad på hybris och sussexäggen och i så fall kan alla damerna gå i samma grupp.

Vill du ha en tupp som ger nästan lika bra värphöns i nästa generation så kanske du skulle kolla runt efter en hybridtupp.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #5 skrivet: 18 mar-12 kl 20:05 »
Och jag säger bara varför inte använda den Sussextupp du redan har  ??? Din gubbe blir inte glad om han ska bygga ett hönshus till  :P  Jag skulle tro att du kan se skillnad på hybris och sussexäggen och i så fall kan alla damerna gå i samma grupp.

Vill du ha en tupp som ger nästan lika bra värphöns i nästa generation så kanske du skulle kolla runt efter en hybridtupp.

Fast det var nog mest jag som byggde på¨hönshuset :).
Ja sussextuppen är väl det som ligger närmast. Jag får jämföra äggen och se om det skulle funka att de gick ihop i samma grupp..

Men det kan inte hjälpas att det här med höns är beroendeframkallande. Jag har kö i flera veckor på sussexägg nu så snart får jag sätta stopp om jag ska kunna kläcka fram några egna i sommar. Och folk har börjat fråga efter ägg från fetfjädringarna också. Ja kochinhönsen... så de närmaste dagarnas projekt blir att bygga mellanvägg i hönshuset. Just nu skickar jag alla som vill ha kochinägg vidare till folk här på alternativ som har annonserat att de har dylika ägg. ( Så om ni undrar över nån kund som upptäckt er på konstigt vis så är det nog jag som är skulden till det...).
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ginger

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-12 kl 20:09 »
jag har en brun/röd Hedemora Tupp till mina bruna lohman, det blir superfina kycklingar, personligen tycker jag att en Sussex tupp är lite för tung för de små bruna

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 mar-12 kl 20:51 »
Urvalet är måhända litet ;D men min enda Lohmann höna Topp avskyr verkligen min brahma tupp. Det räcker nästan att han tittar på henne så hoppar hon upp på sovpinnarna och skulle han få tag i henne skriker hon som om självaste Satan försökte bestiga henne. :'( Orpingtonen är inte mycket bättre men honom orkar hon knata ifrån.
Gammeltuppen som är en vit värphybrid har hon dock inget emot  ;).

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 18 mar-12 kl 21:09 »
Urvalet är måhända litet ;D men min enda Lohmann höna Topp avskyr verkligen min brahma tupp. Det räcker nästan att han tittar på henne så hoppar hon upp på sovpinnarna och skulle han få tag i henne skriker hon som om självaste Satan försökte bestiga henne. :'( Orpingtonen är inte mycket bättre men honom orkar hon knata ifrån.
Gammeltuppen som är en vit värphybrid har hon dock inget emot  ;).

Det kan ha med de olika storlekarna på tupparna att göra. En brahma och en orpington är ju rätt stora och det kanske känns lite för tungt för lohmannhönan, så det är därför hon föredrar värphybridstuppen.

Jag hade en plymouth rock tupp när jag hade lohmannhöns, det fick jag skäll för, jag fick höra att han var för stor för mina hönor och skulle knäcka ryggen på dem. Vilket han inte gjorde, men vi bytte ut honom sen. Jag saknar honom, för han var en sån bra tupp.

Men jag ska inte skälla på någon. Det är så mycket sånt här ändå på det här forumet.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #9 skrivet: 18 mar-12 kl 21:16 »
Ja det är gott om tid att fundera över lämplig tupp. Tanken är att de ska värpa lite ägg som JAG kan äta eftersom alla rycker och drar i mina andra ägg! ::)
Mörkmårdens Minigrisar

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 mar-12 kl 21:26 »
Det kan ha med de olika storlekarna på tupparna att göra. En brahma och en orpington är ju rätt stora och det kanske känns lite för tungt för lohmannhönan, så det är därför hon föredrar värphybridstuppen.

Det har du nog helt rätt i, som tur är så är hon gammeltuppens favorit och går sällan omkring "oeskorterad". Hade hon suttit uppflugen för jämnan hade det blivit Indieninspirerad tuppsoppa... >:D 

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser