Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mörk röda dv.silkes x vit silkes ??  (läst 591 gånger)

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
mörk röda dv.silkes x vit silkes ??
« skrivet: 19 okt-09 kl 09:49 »
får jag hoppa in lite och fråga jag med  :-[ har mörk röda dv.silkes, om jag parar dessa med en vit silkes, kommer de bli vita och bära anlag för röd då också. eller? men det borde ju kunna bli endel fel frägade fjädrar då också? de kan väl inte bli helt vita eller helt svarta?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: mörk röda dv.silkes x vit silkes ??
« Svar #1 skrivet: 19 okt-09 kl 09:52 »
Jag vet inte hur det blir med vitt... =/ Beror ju på¨om det är dominant vit eller recessiv vit... Om man parar en höns som bär på recessivt vitt med en svart tupp blir alla avkommor svarta... Vad jag har märkt blir de HELT svarta utan något vitt i alls. Det ligger gömt under det svarta eller hur man ska beskriva det.  ::) Om du sedan parar två helsvarta som båda bär på detta vita kan du bli förvånad om du inte är medveten om det när det tittar ut en helvit liten pip! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: mörk röda dv.silkes x vit silkes ??
« Svar #2 skrivet: 19 okt-09 kl 19:49 »


vit recessiv dvärgsilke korsat med röd blir ljusröd och nån mörk om du har tur.
Vad som är bra med detta är att de vita har finare slör och finare kroppar. Vad som är dåligt är att du kan få vit längre fram men det gör väl inte så mycket?

De röda har oftast för röda slör, dåliga hättor och faktiskt lite inslag av andra raser förmodligen RIR då de tog fram dem genom RIR, så testa, kan bara bli bättre.


Svarta skuelle jag tro att du får svart i kragen eftersom det är en dominant färg.

jo, tänkte på det. dessa har inte alls samma fina mörka hy som mina vita har. kanske kan man som du säger få fram finare färg, hätta m.m om jag korsar lite :) ska testa nästa år!
« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 19:57 av Fredrikslund »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser