Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi i eget vs köpt hö  (läst 2640 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Ekonomi i eget vs köpt hö
« skrivet: 17 mar-12 kl 19:29 »
Vet inte var jag ska lägga tråden, men börjar här; har fortfarande samma gamla vallar sedan 10 år och som vi väl inte vill lägga hundratalstusen kronor på att leja för plöjning, sprutning, sådd, slåtter etc på. Funderar nu istället på att låta beta allt (och därmed kunna ha flera moderdjur) och istället köpa in allt hö. Vi kan inte se att det skulle vara sämre ekonomi i det, än att behöva leja för allt och ändå få en högst medioker eller åtminstone osäker skörd. Om man kunde binda upp sig hos någon höbonde med avtal att köpa ett visst antal balar, borde detta upplägget väl funka, även om man ska köra affärsmässig djuruppfödning? Har alla köttdjursproducenter eget hö egentligen? Synpunkter?

Existens?

• Gäst
SV: Ekonomi i eget vs köpt hö
« Svar #1 skrivet: 17 mar-12 kl 19:33 »
Hur många ha rör det sig om?

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-12 kl 19:39 »
Ca 10 ha (i steniga Småland). Så det är inte slättbygder direkt....  ;)

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 mar-12 kl 19:40 »
Höpriserna kan variera rejält mellan åren beroende på tillgången/vädret. Här omkring är det svårt att få tag i höbalar överhuvudtaget, nästan alla gör ensilage-ufon. Så svaret måste nog bero mycket på hur det ser ut i ditt grannskap med tillgången på hö.
Att vara köttproducent utan jordbruksmaskiner är nog inte så vanligt. 

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-12 kl 19:46 »
Men att köpa en "hoper" maskiner för 10 ha svarar sig ju inte! De går sönder och krånglar just den dagen när man ska ha dem, och har man inte plöjt och sått om vallarna på lääänge blir det ju inget i alla fall. Eller också blir det ett torrår just när man har investerat i att göra nya vallar.... I år kostade egna balar (lejd arbetskraft) nästan 400:-/st, då kan jag ju hitta mycket billigare nån annanstans, det är så jag tänker... ???

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 mar-12 kl 19:58 »
Men att köpa en "hoper" maskiner för 10 ha svarar sig ju inte! De går sönder och krånglar just den dagen när man ska ha dem, och har man inte plöjt och sått om vallarna på lääänge blir det ju inget i alla fall. Eller också blir det ett torrår just när man har investerat i att göra nya vallar.... I år kostade egna balar (lejd arbetskraft) nästan 400:-/st, då kan jag ju hitta mycket billigare nån annanstans, det är så jag tänker... ???

Ja, ska du betala 400 kr/balen för att få fram ert egna hö, då kan det ju kvitta, du kan ju köpa för under det priset och samtidigt beta dina marker, så med det förutsättningarna är ju valet enkelt.

Jag antar ju att ni har en traktor åtminstone, och att då köpa sig lite hömaskiner kostar ju inte många kronor.. men visst, en viss reparationsförmåga måste finnas, annars är det heller ingen ide.

Sen ska ju då vallarna vändas var fjärde år åtminstone, och ska det vara nån mening så behöver det på gödning. Och fröet kostar ju runt 1500 per hektar, så det är ju 15 000 bara för att så in det, alltså 3500 per år ungefär.
Sen gödningen 500 kg x 3,5 x 10 = 17500 . 21 000 per år alltså i direkta kostnader för odlingen, säg att du får in 50 ton, så är det knappt 50 öre/kg och sen tillkommer då maskinkostnader och er tid.
Sen beror det ju på vilken metod man vill skörda med, vanligt enkelt hö är ju absolut billigast.

Så har man tid, och är lite reparationskunnig, så är ju eget hö billigare än att köpa,  därom är det nog inget tvivel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vitis

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser