Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flusa och Flectron utgångna  (läst 8654 gånger)

Falin

• -
Flusa och Flectron utgångna
« skrivet: 17 mar-12 kl 17:58 »
Såvida inte dispensansökan går igenom så finns varken Flusa eller Flectrons öronbrickor tillgängliga i sommar. Finns det något annat långtidsverkande medel? Vi har ingen möjlighet att spraya/smörja in varje ko var eller varannan dag.  :(

Nils Engelbrekt

• Västergötland
SV: Flusa och Flectron utgångna
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 17:02 »
Får hoppas att dispensansökan går igenom. Har några blöta beten som blir omöjliga att beta annars. Går alltid kolla med Norge, skulle tro att dom inte förbjuder nödvändiga preparat.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-12 kl 23:27 »
2012-01-24 Flusa pour on och Flectron öronbrickor har avregistrerats av Kemikalieinspektionen.
Kemikalieinspektionen har avslagit Pharmaxims ansökan om fortsatt godkännande av Flusa och Flectron, produkter mot ohyra på djur, som sålts via lantbrukets handel.

Dispensansökan att sälja Flusa och Flectron efter den 1 jan 2012 och att använda produkterna efter 1 jan 2013
har lämnats in av Pharmaxim AB till Kemikalieinspektionen samtidigt som Pfizer och Pharmaxim arbetar på att ta fram dokumentation för att få produkterna registrerade och godkända för försäljning så fort som möjligt. 

Godkänns inte denna dispensansökan innebär det att det under 2012 inte finns tillgång till något bekämpningsmedel i lantbrukets handel att använda vid ohyreangrepp på nötkreatur och får i Sverige.

Det finns dock andra tillgängliga pour-on preparat som kan ersätta de utgångna. Båda preparaten klassas som läkemedel och är receptbelagd till Nöt Bayticol® vet.
Behandlingarna bör göras efter en besättningsanpassad strategi för att få bästa möjliga effekt och minimera risken för resistensutveckling.
http://www.svdhv.org/upload/documents/Nyheter/2012/120310_medel_ektoparasiter.pdf
« Senast ändrad: 24 mar-12 kl 23:47 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-12 kl 10:45 »
Bayticol fungerar INTE i en mjölkbesättning. 7 Dagars karens. Vad ska man göra när man får in löss i besättningen vintertid (händer nästan varenda vinter)? Luskam? Ska man strunta i dom blöta fästingbemängda betesmarkerna?  Det blir att köpa från Danmark, Finland eller Norge, dom månar om sin matproduktion.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 25 mar-12 kl 11:04 »
Arbetar möjligtvis Grimla på Länsstyrelsen(stasi) eller jordbruksverket(Gestapo) ? Eller lever hon i en sossefierad fantasivärld där all primärproduktion ska ske utomlands?
Men det där var väl lite orättvist ???
Inlägget visar vad Svenska djurhälsovården skrivit om saken, inget annat :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 25 mar-12 kl 11:05 »
Fly star har väl ingen karens och den är väl kvar? Den har fungerat bra hos mig på både nöt och häst. 
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 25 mar-12 kl 11:36 »
Fly star har väl ingen karens och den är väl kvar? Den har fungerat bra hos mig på både nöt och häst.

http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoPreparat.cfm?PrepID=2352&Prepver=4
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

take

• Östergötland
    • De Klomp

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 12:40 »
Är jag Kemikalieinspektionen ???  Är du inte riktigt klok !! vilket otrevligt påhopp ::)
Har du åsikter om Kemikalieinspektionen ring dom !!!! http://www.kemi.se/

Jag är helt övertygad om att du inte är någon inspektion överhuvudtaget.

Däremot sitter du på löjligt mycket praktiskt erfarenhet, kan du berätta lite vilka medel du använder nu för tiden?

Förut använde jag flusa och flystar på nöt och häst, men båda tog slut i somras och jag är i stor behov av en lösning till sommaren. Alternativet är att ta bort en del av betet ur min sam-ansökan.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Flusa
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 15:30 »
Ja jag blev också bekymrad, vi har flera  beten på fuktig mark och har behövt flusa ofta när dom betat där. Vad göra i sommar?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-12 kl 09:02 »
Är jag Kemikalieinspektionen ???  Är du inte riktigt klok !! vilket otrevligt påhopp ::)
Har du åsikter om Kemikalieinspektionen ring dom !!!! http://www.kemi.se/
Förlåt, Jag överreagerade en smula. Jag har ett hetsigt temprament som inte ska gå ut över någon privatperson ( men gärna inkompetenta myndigheter). Jag tolkade det som att du försvarade kemikalieinspektionens överförmynderi.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 26 mar-12 kl 09:18 »
Lösningen kan vara att ta hem nån pyrotroid från Tyskland, billigt och bra och samma ämne som i bayticol fast för en kvart av priset.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Flusa
« Svar #12 skrivet: 26 mar-12 kl 09:51 »
Men hur hanterar man användnings förbudet som träder ikraft från nyår?! Vi får hoppas att svensk mjölks, lrfs och svdhs protester mot detta beslut hjälper.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-12 kl 10:13 »
Lösningen kan vara att ta hem nån pyrotroid från Tyskland, billigt och bra och samma ämne som i bayticol fast för en kvart av priset.
Exakt. Det kommer jag att göra. Det blir samma visa som elstängselaggregaten som jag köper från Norge (helt lagligt att importera och använda)... Helt sjuk

Nils Engelbrekt

• Västergötland
SV: Flusa
« Svar #14 skrivet: 26 mar-12 kl 10:15 »
Men hur hanterar man användnings förbudet som träder ikraft från nyår?! Vi får hoppas att svensk mjölks, lrfs och svdhs protester mot detta beslut hjälper.
Det är bara att strunta i användingsförbudet, Är det godkänt i resten av universum ser jag inget hinder i detta, bara man är noga med ev. karens.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 26 mar-12 kl 13:26 »
Jag undrar om det blir livslångt karens om man använder oreggade preparat.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 mar-12 kl 17:20 »
Och vem/hur skulle kolla upp det? Tänk på att 50% av nötköttet vi konsumerar i Sverige är importerat. Skiten vi som väller in över gränsen är garanterat behandlat med vassare medel än Flusa och liknande, det är varmare med mer insekter/skadedjur nere i Europa/Brasilien.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 mar-12 kl 18:26 »
Bayticol fungerar INTE i en mjölkbesättning. 7 Dagars karens. Vad ska man göra när man får in löss i besättningen vintertid (händer nästan varenda vinter)? Luskam? Ska man strunta i dom blöta fästingbemängda betesmarkerna?  Det blir att köpa från Danmark, Finland eller Norge, dom månar om sin matproduktion.

Enligt den här texten [url]http://www.svdhv.org/upload/documents/Nyheter/2012/120310_medel_ektoparasiter.pdf]http://www.svdhv.org/upload/documents/Nyheter/2012/120310_medel_ektoparasiter.pdf] [url]http://www.svdhv.org/upload/documents/Nyheter/2012/120310_medel_ektoparasiter.pdf[/url]
så kan man använda Eprinex mot löss och skabb på nötdjur, och det blir ingen mjölk-karens!

Däremot blir det stört omöjligt att skydda sina (mjölkande) djur mot fästingar eftersom inget preparat utan mjölkkarens verkar finnas som är effektivt mot fästingar. Eprinexen är enligt uppgiften effektiv bara mot löss och skabb. Bayticol å andra sidan skyddar även mot fästingar, men där är det ju mjölk-karens i 7 dagar.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 30 mar-12 kl 18:53 »
Du ska be vet skriva ut eprinex. Ingen karens på mjölk, 14 dgr på slakt. Fungerar precis som flusa.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #19 skrivet: 30 mar-12 kl 18:59 »

Tja dom tar bort switch också... så hästarna kommer få skitmycket fästingar. Så jag blir antagligen tvungen att tacka nej till det sommarbete som vi haft de senaste 2-3 åren till vissa av hästarna pga av att det är strandängar längs en å.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser