Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  syrat spannmål  (läst 4682 gånger)

sube

• Uppland
syrat spannmål
« skrivet: 25 okt-06 kl 20:00 »
Hej, undrar om man kan fodra kaniner samt hästar med syrat spannmål. Vill inte ha ngr gissningar utan kunskap! ;)
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:syrat spannmål
« Svar #1 skrivet: 15 nov-06 kl 11:59 »
Hej Sube,
Jag har gett mina kaniner syrat spannmål blandat med kaninpellets och det har gått alldeles utmärkt.
Hur det är med hästar vet jag inte.
Men mina får och getter gillar bättre syrad spannmål än osyrad. Lika för kor oxå.

Och det luktar smakligare med syrat :-)

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 nov-06 kl 14:41 »
Glöm bara inte att ge E-vitamin om ni använder syrad spannmål !
Men det glömmer ni säkert inte  

Mvh Rosa
"som aldrig gissar"  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #3 skrivet: 15 nov-06 kl 16:38 »
hjälp mig Rosa,
är det bara när man ger syrat som det behövs tillskott av E-vitamin ? Och isåfall varför ?
Jag hade ingen aning  :-[
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 15 nov-06 kl 17:59 »
Det är knöligt med foderkunskap...

Men Syrabehandlad spannmål är inte så rik på E-vitamin därför ska man ge extra E-vitamin.
Annars riskerar man att få muskelförtvining på djuren  :-\
Men t.ex också sämre fertilitet, motståndskraft och  omsättning av kalcium och fosfor.

Man måste också ge mer av den syrade spannmålen eftersom den innehåller mera vatten än den torra.
Är den väldigt fuktig får man + på 3 hg på 1kg för att motsvara ett "torrt" kg havre.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

sube

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 nov-06 kl 19:11 »
Tack för svaren! då kan jag ge mina får och kaniner... men ge r hästarna torkat tills jag hör ngt annat.
Ger ni flytande E vitamin i vattnet eller?
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 14:05 »
Hej jag har erfarenhet av några hästar lite arbetade som ätit syrat korn och uppen barligen mått utmärkt givor över 3 kg har jag ingen erfarenhet av .Nyskördat korn innehåller lite eller inget e vitamin det bildas i grodden om jag inte minns fel :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1768 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser