Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödfött lamm, behöver råd!  (läst 6858 gånger)

Vilverin

• Skåne
Dödfött lamm, behöver råd!
« skrivet: 14 mar-12 kl 16:45 »
Nu har en av mina tackor lammat... eller ja... vi fick dra ut lammet som satt fast i ett svårt felläge. Det tog sin tid att få tag på tackan, men troligen var det redan för sent från början. Nu till saken, hon har ytterligare en fosterblåsa, och således troligen ytterligare ett lamm. Men om det lever eller inte vet jag inte.

Hur länge ska jag vänta på att hon själv får ut lamm nummer 2 innan jag börjar hjälpa till? Om även det lammet är dött, vad gör jag med tackan? Kan hon få juverinflammation av att inte bli diad? Ska jag försöka få tag på moderlösa lamm till henne?
Hon var en utmärkt mamma förra året (hon är bara två år) och är vanligtvis ganska tam. Finns det någon chans att hon kan adoptera ett annat lamm? Vad ska man tänka på i så fall?

Trist start på årets lammsäsong. Har haft massor med falsklarm och nojjat en hel del, och så nu detta... har aldrig haft några problem förut, så det känns hemskt trist. =(

Tacksam för svar! / Vilverin
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Vilverin

• Skåne
SV: Dödfött lamm, behöver råd!
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 18:12 »
Nu har vi fått ut tvillingen också, men den var tyvärr också död.

Så vad gör jag nu?!!
- Émile Zola

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-12 kl 18:25 »
Om du inte har någon annan tacka som ska lamma NU så skulle jag låta henne lukta på de döda lammen så hon förstår att de är döda.. Om ingen startar att dia henne kommer mjölken att gå tillbaka. Sätt henne oxå på "svältkost" några dar så hjälper det till att minska/ avsluta mjölkproduktionen.
Så skulle jag gjort.

vårlängtan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 18:27 »
Sluta ge kraftfoder, för då kommer mjölken sina lättare.
Har hon mycket mjölk kan man försiktigt mjölka ur, bara för att lätta på trycket och
undvika mjölkstockning. Men bara försiktigt, annars stimuleras mjölkproduktionen.

Håll koll då att hon är ren bak och att det inte flyter ut missfärgade flytningar.
Jag skulle nog tempa henne morgon och kväll några dagar för att hålla koll på att inga infektioner är på gång,
för då behöver hon peniccillin av veterinären.

Detta är mina direkta tankar, men jag är inte proffs!

Trist för både dej och lilla tackan, ju.  :'(

Njuter av värme och allt det gröna!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 14 mar-12 kl 18:33 »
man kan ju försöka få ett litet förråd råmjölk från henne också så kanske hon kan rädda ett annat lamm längre fram  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 14 mar-12 kl 18:37 »
Jag skulle inte mjölka något om det inte är möjlighet att "adoptera bort" ett lamm från annan lammande tacka nu. Inte mjölka för då stimuleras mjölkproduktionen..

Vilverin

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 mar-12 kl 18:42 »
Jag är ingen fena på att mjölka så jag försöker nog sätta henne i sin hellre än att starta upp mjölkproduktionen av misstag. Har gett henne lite hö men undviker kraftfoder då.

Hur länge kan man få vänta på efterbörden? Tempa var smart, det ska jag ta och göra om jag hittar min termometer, annars får jag köpa en ny i morgon.

Tycker mest synd om henne att hon ska behöva gå utan lamm när de andra tackorna har... fast de har å andra sidan inte lammat ännu, så det kanske också går åt h-vete... =(

- Émile Zola

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 18:57 »
Så "optimistisk" Du är då ...  :P

Om Du är ovan att mjölka, så kan Du nog, som Du skriver, göra mera skada än nytta.  Nyttan av lite sparad råmjölk i frysen är stor, men att irritera juvret så  det blir en väg in för bassilusker, HU!  Jag tror Du gör rätt.  Har efterbörden/efterbörderna kommit ut?  Ser de hela och fräscha ut?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 mar-12 kl 19:21 »
Ursch, vad ledsamt när det slutar sådär..

Kira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 mar-12 kl 19:30 »
Jag är ingen fena på att mjölka så jag försöker nog sätta henne i sin hellre än att starta upp mjölkproduktionen av misstag. Har gett henne lite hö men undviker kraftfoder då.

Hur länge kan man få vänta på efterbörden? Tempa var smart, det ska jag ta och göra om jag hittar min termometer, annars får jag köpa en ny i morgon.

Tycker mest synd om henne att hon ska behöva gå utan lamm när de andra tackorna har... fast de har å andra sidan inte lammat ännu, så det kanske också går åt h-vete... =(
Nejdå, det kommer gå bra, snart har du ett gäng lammungar, klart att det är tråkigt när det går illa. Hade också ett felläge på första lammet förra året, lamm nummer två var livlöst precis då det föddes men jag lyckades masserade/klappa igång det, precis som du ville jag inte ha krångel med juverinflamationer. Resten av lamningarna gick som på räls, dvs färdigslickade lamm vi morgonfodringen:)

Vilverin

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 08:14 »
Jag är lite osäker på om hela moderkakan kommit ut. Något blodigt slemmigt gegg har det kommit, men jag vill minnas att moderkakan ska vara rätt stor?

Vad gör jag om moderkakan inte kommit ut? Det är givetvis inte bra, men vågar jag själv försöka rätta till det eller ska jag ringa veterinären? =S
- Émile Zola

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 09:29 »
Om inte moderkakan släpper så brukar det hänga hinnor ut, och lååångt är det ;)
Det är vanligt vid dödföddningar och kastningar. Man ska då låta det hänga kvar (klipp absolut inte av det, eftersom det då finns en risk att det åker tillbaka in med all skiten som finns på , med).

Om inget långt hänger ut, så är det nog bra!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 15 mar-12 kl 10:01 »
Om du tar tempen regelbundet, så märker du ju om tackan får feber. Är moderkakan kvar så lär tackan få feber. Ingen feber och allt är frid och fröjd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 mar-12 kl 10:53 »
Hej
Jag är rätt säker på att du inte kan göra något själv för att få ut efterbörden. Veterinär kan ge oxytocin (samma som vi kvinnor får för att moderkakan ska komma lättare).
Försök inte få ut något själv! Nån har kanske nån huskur som kan hjälpa!?

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 15 mar-12 kl 18:23 »
Något "blodigt slemmigt gegg" ska det inte vara.  Det Du kan göra:  Håll koll på tempen och allmäntillståndet!  Rådgör med vetr om tackan verkar bli slö, mista matlusten eller få feber.

Huskur?  Ja, att stimulera juvret, men det har  vi ju redan förkastat i detta fall ...  ;)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 15 mar-12 kl 19:08 »
Jag har bara haft en lammning än så länge och min tacka åt upp moderkakan, rubb och stubb  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 16 mar-12 kl 18:58 »
Jag har bara haft en lammning än så länge och min tacka åt upp moderkakan, rubb och stubb  ;D
Låter bra, det ska de göra!  Inte locka rovdjur, och moderkakan/placentan/efterbörden innehåller bland annat hormoner som stimulerar mjölkproduktionen.

Många, särskilt förstföderskor, orkar dock inte med hela.

Vilverin

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 mar-12 kl 21:55 »
Fick tips av veterinären om hur jag skulle göra för att försöka dra ut resterna av moderkakan, och det gick faktiskt oväntat bra. Tackan är pigg och feberfri än så länge i alla fall, så jag har repat nytt mod nu.

Har en fråga till dock, hade ni vågat ta lamm på henne fler gånger trots felläget? Är det något som kan återkomma, eller en tillfällighet?
- Émile Zola

Fårtokig

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 17 mar-12 kl 22:10 »
Så roligt! Får man fråga hur du gjorde? *nyfiken*

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #19 skrivet: 17 mar-12 kl 23:54 »
Ja Vilverin du kan ta lammungar på henne. Har själv varit där du nu är och en tjyvbetäckning senare med väldigt gott resultat.  ;) .
   MvH Cokett
« Senast ändrad: 18 mar-12 kl 08:09 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 3 användare (2 dolda)
kastanjen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser